Misty @ springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Misty @ springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:57

Ik heb afgelopen zaterdag meegedaan aan de Gelderse kampioenschappen in Kootwijkerbroek,
Hier een filmpje van de 1e Manche!

Info;
Corina, 17
Misty, 15
Arabier x Welsh
Rijd 'r nu bijna 3 jaar

http://www.youtube.com/watch?v=R6TiAvVFhUs

Toushie

Re: Misty @ springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:02

Het ziet er een beetje ongecontroleerd uit.
Paardje springt wel leuk.
Probeer wat minder met je handen bezig te zijn en je lijkt er ook op te leunen.
Verder zit je in de galop enorm te stuiteren. Probeer goed te blijven zitten. rustig en ontspannen. En ook je benen steek je tussendoor nogal af waardoor je ook niet zo lekker kan zitten.
Succes

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:04

Dat ongecontroleerde ben ik niet met je eens.. het gaat wel hard, maar heb 'r wel onder controle.
Ben het wel met je eens dat ik mijn handen minder hoog moet houden.
Met het zitten ben ik al aan het oefenen, al een hele tijd. Gaat ook steeds beter, en 't zijn stukken waar ik aan het stuiteren ben (in de bochten vooral...) ben er erg mee bezig en krijg er hulp bij! ;)

Bedankt voor je commentaar

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:18

mijn tip is ook om óf te blijven zitten of te blijven staan maar dat hupsen ziet er beetje raar uit. Verder vond ik het er ook een beetje ongecontroleerd uit zien. Het lijkt of je paard je maar de helft van de tijd naar je luisterd. Probeer recht op de hindernissen af te gaan.

Sucses.
Hoeveelste ben je geworden?:)

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:22

Ik probeer ook om te blijven zitten, want als ik ga staan gaat ze alleen maar harder. Alleen als ik niet kan blijven zitten probeer ik mijn gewicht toch nog een beetje op te vangen zodat ze niet de hele tijd een klap van mijn ontzetten dikke kont op haar rug krijgt.

En na de 1e manche werd mijn paspoort gecontroleerd, en bleek dat ze in 2000 één maand te laat geënt is... werd dus uitgesloten voor de rest van de wedstrijd en moet eerst dat entingsprobleem weer oplossen :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:01

Vond het er helemaal niet ongecontroleerd uit zien, prettig beeld juist. Je houdt een vrij constant basistempo aan. Je mag wel wat meer meegeven op de sprong, zodat je paardje wat beter kan basculeren. Heel soms blijf je ook wat achter.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:09

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:03

Ik heb dat los gooien al eens geprobeerd, maar dan crosst ze alle kanten op :+ (dan is er voor mij helemaal geen zitten meer aan, omdat ze dan haar rug nog minder ontspant).
Wat ik wel kan proberen is een heel parcour (in de les) met langere teugels gaan rijden, en er dan op letten dat ik mijn handen niet om hoog doe.
Ik vond trouwens dat ze dit parcour niet te hard gaat, maar dat ik moet oefenen op het zitten heb je helemaal gelijk in hoor, dat is ook zo. Al is het al een heel stuk beter dan dat het geweest is, maar ik blijf dooroefenen! :)

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:26

probeer de standaard dingen van de dressuur er wel in te houden, ook in het parcours (ik weet dat het moeilijk is, want ze willen altijd zo graag :D): stelling in de bochten, in het zadel blijven zitten, zachtjes met je handen. Daar kan nog je nog wel een beetje aan werken. ;) je paardje kijkt practisch altijd naar links, dat is een beetje jammer. een helemaal los paard gaat ook soepeler door het parcours! Als het blijven zitten niet echt lukt, kan je altijd nog gaan lichtrijden in galop, maar dat hangt ook van de afstanden tussen hindernissen af: als er grote passen nodig zijn, kan je wel gaan lichtrijden, maar anders zit er niks anders op dan toch op je kont blijven zitten ;)
Maar zo te zien heeft je paardje er wel lol in en jij ook, volgens mij! Ik vind het een leuk dier en ga zo door!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:31

Zou het trouwens misschien helpen dat ik mijn beugels nog een gaatje korter doe? :)

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:22

voor het op je kont zitten niet denk ik, maar je krijgt wel meer steun en drukt dan automatisch je hakken meer uit. maar ik weet niet of het dan echt lekker zit. Zelf spring ik altijd met beugels om dezelfde maat als bij dressuur, heb een VZH zadel, gaat prima ;) je moet doen wat je zelf het lekkerst vind rijden, denk ik.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:05

Haai
Die pony kan het ook niet helpen dat hij zin heeft om te springen die denkt alleen:SPRINNGEEENN:K :+
Dus dan heb je niet zo veel controlle en doen je handen hoog en gaat stuiteren heel normaal is dat hoor
Beugels korter en een borstuig hellemaal heb ik gedaan en helpt perfecht ;)
Als je nog vraagjes hebtt pb box staat open(had precies hetzelfde als jou) :o :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:03

leuk filmpje zeg! Super!
Een klein tipje, probeer tijdens het springen wat meer stelling in de goede richting te vragen. hierdoor hoef je ook wat minder in zijn mond te zitten. Net als koetje al zei.
Ik zou je beugels niet korter doen nu, je valt af en toe uit balans en dit wordt alleen maar erger denk ik met kortere beugels. Je kan het natuurlijk gewoon een keer uitproberen in de training ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:26

je zegt wel dat ze niet ongecontroleert loopt maar dat doet ze wel! Dat is geen verwijt maar het is gewoon zo en neit anders.

Daar zou ik als ik j ou was wel wat meer mee bezig gaan.
Verder is hier boven al gezegd,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:30

Ik zie dat je met je pony meerijdt. Je komt een paar keer wat dicht op de hindernis, ik zie totaal geen controle onderweg, laat haar gewoon lopen.
Op zich is hier niks mis mee, pony springt altijd wel, is voorzichtig en heel handig.
Waar ik nog meer aan zie dat je geen controle hebt, is dat je na de hindernis voorover valt. Elke keer moet je je afzetten van haar hals.

Ongecontroleerd betekend niet altijd hard gaan, maar controle is het rijden tussen de hindernissen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:00

ziet er op zich niet verkeerd uit, pony springt leuk. wat jammer dat je om die reden bent uitgesloten zeg! was het je zelf niet eerder opgevallen?
ik heb niet superveel verstand van springen, maar ik denk dat een beetje meer stelling wel prettig is voor de pony, en ook voor jouw balans :) qua controle kom je wel bij de hindernis uit en hou je het tempo wel onder controle, maar het kan nog wat geraffineerder, denk ik. misschien iets meer (binnen)beenwerk?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:12

Nee, het was me niet eerder opgevallen. De basisenting stond nog in zo'n klein boekje, en bij de overgang naar het paspoort is het verkeerd gegaan......
Ik ga het commentaar aan mijn instructrice doorgeven, maar zelf vond ze dat het er goed uitzag. Dat ze weinig stelling heeft klopt, daarom ben ik blij dat ik er nu een filmpje van heb, misschien is dat een van de redenen dat ik minder goed kan blijven zitten (vooral in de bochten).

Qua controle denk ik zelf nogsteeds dat het wel goed gaat. Zij kan zelf goed het tempo bepalen, en als ik me ermee ga bemoeien komt het niet goed. Als ze qua tempo tussen de hindernissen maar naar mij luistert ben ik tevreden, ze kan zelf goed genoeg inschatten of ze uitkomt of niet. Zo denk ik erover :)

Ik zal gaan letten op de stelling, bedankt voor het commentaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:18

Mistie schreef:
Nee, het was me niet eerder opgevallen. De basisenting stond nog in zo'n klein boekje, en bij de overgang naar het paspoort is het verkeerd gegaan......
Ik ga het commentaar aan mijn instructrice doorgeven, maar zelf vond ze dat het er goed uitzag. Dat ze weinig stelling heeft klopt, daarom ben ik blij dat ik er nu een filmpje van heb, misschien is dat een van de redenen dat ik minder goed kan blijven zitten (vooral in de bochten).

Qua controle denk ik zelf nogsteeds dat het wel goed gaat. Zij kan zelf goed het tempo bepalen, en als ik me ermee ga bemoeien komt het niet goed. Als ze qua tempo tussen de hindernissen maar naar mij luistert ben ik tevreden, ze kan zelf goed genoeg inschatten of ze uitkomt of niet. Zo denk ik erover :)

Ik zal gaan letten op de stelling, bedankt voor het commentaar!

Dat bedoel ik dus met meerijden. Dat gaat met deze hoogte goed, maar zodra het hoger wordt, krijg je problemen...

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:22

ziet er goed uit. alleen moet je wat meer met je handen volgen.
x

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:27

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.