Luna op de overijsselse L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique07

Luna op de overijsselse L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:16

Hoi

Afgelopen zaterdag had ik met Luna de overijsselse kampioenschappen.
Ben tevreden over mijn proef, geen echte fouten, natuurlijk wel verbeterpunten.
We rijden zijn gestopt in de L1, met 23 winstpunten. 21 februari starten we L2.
Ik verwacht hier weinig van, maar we gaan het gewoon proberen.

Verbeterpunten zijn:
- het wijken, ontiegelijk slecht, ik weet het.
- hakken uitdrukken
- opgerichter gaan rijden
- handen nog stiller (Gaat al veel beter als eerst)
- halsstrekken
- constante aanleuning, ik laat mijn teugels veel te lang worden.

Commentaar is altijd welkom, wel opbouwend.
Zijn stukjes uit het filmpje geknipt, omdat deze helemaal wazig waren.

We waren trouwens 6e van overijssel met 190 en 181 punten.

Mascha1234

Re: Luna op de overijsselse L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:45

Leuke pony.
Probeer je pony wat beter voor t been te krijgen, je zit nu constant met je sporen in zn buik te prikken.
Ook gaan je benen te ver naar achteren als je aandrijft.
Als dit allemaal voor elkaar is zal je zien dat t wijken ook meteen een stuk beter gaat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:53

ik denk dat het probeem van je handen uit je bekken komt. Lijkt er nu op of je je onderrug wat hol maakt. Voel eens met je hand en kijk eens of je dat holletje kunt opvullen door je bekken te kantelen naar achter ipv naar voor.

Andere voordelen zijn dat je er beter door kan zitten en je paard beter onder je door kan bewegen.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:14

- Je benen liggen te ver naar achteren
- Je handen zijn ontzettend streng, steeds trekken etc. maar zoiets zei je zelf ook al.

Verder zag het er goed uit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:21

hoe komt het dat haar benen te ver naar achter liggen en haar handen te streng zijn?

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:13

Leuk beestje heb je!
Als je je handen iets meer draagt kan je ze waarschijnlijk stiller houden en worden de teugels minder snel weer te lang.
Verder een stukje basis trainen, zoals scherp aan het been maken. Zowel als je opzij wilt als naar voren. Dan komt de L2 zeker goed, succes ermee!

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:01

leuke pony! wat mij erg tegenstaat, is dat je rijd met sporen én met zweep. een van beide moet, lijkt mij, voldoende zijn, en in jou geval, zou ik je sporen afdoen, omdat je m constant in z'n buik prikt ;) als je pony niet reageert op het been, zou ik daar eerst heel erg hard aan gaan werken. Je bent namelijk niet alleen met je benen heel erg onrustig, maar ook met je handen; zodra je pony fijn op het ben reageert, kan je zelf ook rustiger zitten omdat je niet meer constant hoeft aan te drijven. probeer aan je eigen balans te werken, het valt mij op dat je handen en benen onrustiger worden zodra je door moet zitten, en als je eigen balans beter is, zal dat ook beter worden!
en ja, het wijken kan nog beter, maar oefening baart kunst ;) veel succes ermee!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:43

Als ik jou was zouik hem er nóg meer vanachter onder rijden, zodat het achterbeengebruik wat spectaculairder word.

Het ziet er allemaal wel netjes uit, alleen mis ik het sprankelende deel!

De rest is hierboven mij al genoemd dus is niet zo leuk omdat te herhalen.

Succes verder, de L2 gaat vást wel goedkomen :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:35

Ziet er goed uit, gefeliciteerd!

Jammer van je handen, dat stoort toch erg in het beeld.
En het wijken achja dat komt vanzelf.

Sucses samen! :)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:00

In iedergeval allemaal bedankt voor jullie reacties!

@lailapri; Ik zou eens opletten of ik echt zo hol zit, meestal zit ik namelijk heel erg voorover gebogen. In de proef zit ik wel rechtop (?).

@koetje10, Waarom ik zo zit te prikken? Geen idee. Thuis rij ik de laatste tijd zonder spoor, en mis ik er niets aan. Waarschijnlijk prik ik zo, om toch iets te doen, gaat namelijk heel automatisch. Niet om het goed te praten hoor, vind het zelf ook heel erg storend. En de zweep, tsja,waarom ik die heb?? Ook geen idee, ik gebruik hem serieus nooit op concours. Maar als ik hem niet heb, ben ik bang dat ik midden in de proef niets meer kan. Beetje en en verhaal. Ik ga iig er aan werken om de pony nog meer voor mn been te rijden.

@ilovemicky, ja het moet idd nog veel spannender, ook iets waar we aan moeten werken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:30

een leuk iets om eens overna te denken,
als jij je ru wegdrukt dus hol maakt of met de bewegingen mee gaat van recht naar hol (ipv bol) en weer recht, dan nodig je je paard ook uit zijn rug weg te drukken, daarbij zit je een stuk steviger, en makkelijker rechtop, ja kan je armen meer aan je lijf laten hangen en je onderarmen laten drijven. Doordat je evenwicht verbeterd is het ook makkelijker om de juiste aanleuning te vinden en je handen meebewegend stil te houden.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:46

Dat heb ik ook hoor dat gigantische drijven in de proef. Terwijl ik dat thuis helemaal niet heb, zenuwen denk ik :))

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:51

leuke pony, en goed gereden!
alleen zou ik in de bochten ( zie eerste bocht:diagonaaltje) je handen wat stiller houden :)
en idd wat minder drijven

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:34

Super leuke combinatie. Mischien tenen wat meer naar binnen. Maar waarom ben je niet eerder L2 gaan starten? Kan makkelijk.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 22:30

Vanaf einde van het zomerseizoen kon ik al L2 starten, maar toen toch er voor gekozen l1 te blijven omdat het nog niet echt goed ging, toen de selecties in het L1 gereden wat dus wel erg goed ging ;) Zonde om dan midden in de selecties over te gaan :D

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:15

Leuke pony!

Ik vind je niet streng met je hand hoor :n

Wat ik wel mis en wat IloveMickey al zei: het spetterende. Je pony is nu wel goed voorwaarts, en uit die positie kan je haar wat meer sluiten zodat ze wat meer op haar achterhand komt.

Met wijken komt ze tegen de hand in en versneld(?) ze. Probeer haar ook goed te laten reageren op je binnen been. Komt ze omhoog en wil ze versnellen, geef dan een ophouding.

Voorderest denk ik dat het wel goed gaat komen hoor!

Succes en gefeliciteerd met je 6e plek!

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:34

ziet er netjes uit!
maar probeer je benen niet te ver naar achter te leggen!!
En minder de hele tijd te prikken met je sporen!

hanskel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:01

Ziet er netjes uit!

Inderdaad je hakken meer uitdrukken. En graag ook wat minder aansporen. Gebruik je kuiten, en niet je hakken!

Nageeflijk vind ik er eigenlijk netjes uitzien. Ik zie ze liever iets te diep, met de achterhand er goed onder. Zo worden ze lekker lenig in de rug :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:16

Ten eerste: Gefeliciteerd met je resultaat! Netjes hoor.
Jullie zijn een leuke combinatie, denk dat er ook nog wel wat meer inzit dan dit :j. Probeer je benen wat meer naar voren te plaatsen, ze liggen erg naar achter.
Wat gebeurt er tijdens het wijken? Je gehele proef loopt je pony redelijk ontspannen maar tijdens het wijken is dat weg. Echt zonde want daar verliezen jullie punten op.
Ook bij A halve grote volte links(ofrechts weet ik veel) en dan op de X de andere kant op richting C, die ging niet heel netjes. Denk er om dat het 2 halve VOLTES zijn :j. En omstellen op de X. Vond die er wat slordig uit zien.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:49

bedankt iniedergeval voor je reactie :D
Het is zeker heel ontspannen, behalve het wijken, zo vreemd. Maarja blijven oefenen, misschien gaat het dan ooit goed.....
Maar er zitten geen 2 halve voltes in de proef :=

edit, heb even terug gekeken, het is E afwenden, B linkerhand.
dus van hand veranderen op de e-b lijn.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:14

Ahaa _O-. Vond het al zo rare lijn :').
Heeft je pony niet toevallig een pijntje in de rug?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:20

Ik vind jullie een hele leuke combinatie.. Ik vind het alleen ECHT heel storend hoe jij met je handen werkt.. Je ziet duidelijk dat je het niet expres doet omdat je het niet goed onder controle hebt.
Maar wat doe je er momenteel aan om het te verbeteren??

En je benen moeten stiller worden. Probeer dit stapje voor stapje te doen tijdens je trainingen. Ik heb hier zelf ook heel veel problemen mee gehad. Het is niet zozeer dat je de hele tijd loopt te prikken maar je moet 1 keer drijven geen reactie duidelijk drijven. Anders tik. KLAAR. Zo kun je het steeds makkelijker afbouwen naar 1 keer je been aanleggen en reactie..

Toch vind ik het proefje erg netjes gereden.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:26

Niet dat ik weet dat ze ergens last vast heeft,, heeft verder ook geen dingen waaraan ze laat merken dat ze pijn heeft.. Omdat we niet heel soepel omwisselen van stelling etc?

Wat ik er op het moment aan doe axel-valeria is proberen niet trekken. Eerder trok ik heel erg, en dit doe ik nu al heel veel minder. In plaats daarvan kan ik mijn handen gewoon niet stil houden. Heb geen idee hoe ik dit kan verbeteren. Heb ook het idee dat het de proef meer is als normaal (zenuwen enzo).
Bedankt voor je reactie!

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:07

Leuke combinatie! En netjes gedaan hoor, 6e van Overijssel! :)

Wat mij opviel is:
* je onrustige handen (misschien een idee als iemand (je ouders of instructie of vriendin ofzo eens continu tijdens je rijden gaat zeggen: let op je handen, let op je handen, elke keer weer als jij onrustig gaat doen? Dan wil je het op een gegeven moment wel laten! :D)
* tijdens de middendraf je rechterhand te hoog en bijna over de manenkam trekken
* gebroken lijn op de rechterhand zwaait de pony uit bij x en tactfouten voor x (goed je rechterbeen eraan houden zodat ie niet de kans krijgt om uit te zwaaien)
* wijken linkerhand; onrustig, tegen de hand, handhouding te hoog en achterhand komt voor (in de training steeds kleine stukjes proberen, dus 1 meter wijken, dan weer rechtuit, dan weer 1 meter wijken en weer vooruit etc.)
* wijken rechterhand; achterhand komt niet voldoende mee

Pluspunten:
* mooie actieve overgangen van/naar de stap, draf en galop
* je zit netjes rechtop tijdens de proef
* pony loopt mooi nageeflijk

Hoe gaat t achterwaarts tijdens de training? Hoogstwaarschijnlijk komt ie dan ook tegen de hand?

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:11

IloveMickey schreef:
Als ik jou was zouik hem er nóg meer vanachter onder rijden, zodat het achterbeengebruik wat spectaculairder word.

Het ziet er allemaal wel netjes uit, alleen mis ik het sprankelende deel!

De rest is hierboven mij al genoemd dus is niet zo leuk omdat te herhalen.

Succes verder, de L2 gaat vást wel goedkomen :)

Ben het hiermee eens.
Vind jullie een mooie combinatie :D