zo onrustig met zijn hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

zo onrustig met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:57

ik ben bezig met een pony een beetje dingen te leren, in iedergeval dat hij het toelaat iemand op zijn rug en rondstappen en figuurtjes kunnen maken. Hij begrijpt het allemaal wel, maar nog een beetje moeizaam.

maar nu loop ik tegen iets aan; hij is onrustig met zijn hoofd. Daarbij komt nog dat hij erg gevoelig is in zijn mond.
Als ik eenmaal zit en we aan het stappen zijn, stapt hij erg onrustig en wil steeds draven. Ook gooit hij af en toe met zijn hoofd, hij doet het zo onverwacht dat hij tegen de teugels aanloopt niet erg fijn lijkt me.

wat moet ik daar aan doen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:08

Het lijkt erop dat er iets aan het hoofdstel is wat je paard hinderd,jong paard is nog erg gevoelig.
Kijk eens of het hoofdstel overal wel lekker zit,eventueel tijdelijk een bondje achter de oren.Het bitje kun je evt omwikkelen(vastnaaien) met zeemleer.Voor het werk even in het water hangen en evt beetje melasse erover doen.Dit is echt heel zacht en met melasse prettig om aan te nemen.

IloveAlfriee

Re: zo onrustig met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:10

Dat bontje achter zijn oren lijkt mee een goed idee. Voordat hij in de buurt kwam te staan heeft hij namelijk een ingegroeid halster gehad achter de oren.. helaas
Hoe moet ik aan een geschikt bontje komen?
Wat is zeemleer eigenlijk, en melasse?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:18

Misschien kun je een stukje geschoren schapenvacht op de kop tikken,er zijn ook bondjes voor op het halster op de markt als je niet zo crea-bea bent ;)
Misschien dat iemand op bokt je ermee kan helpen of marktplaats.Let er wel op dat een bondje ruimte in beslag neemt en dat je waarschijnlijk je hoofdstel wat moet aanpassen.

Zeemleer is heel zacht leer wat gebruikt wordt om de ramen mee te zemen,uiteraard moet je geen gebruikte nemen maar een nieuwe.
Stukje afknippen en goed strak om het bit trekken,vastnaaien met bv ijzergaren(te koop in winkels waar ze garen verkopen),maar gewaxed garen is ook goed.Dit is heel sterk...
Zorg dat het zo genaaid zit dat je paard er geen last van heeft...
Voor het rijden leg je het even in het water,je zal merken dat zodra het zeemleer nat is,het heel zacht en glibberig aanvoelt.Nooit droog in de mond doen!!

Melasse is een restproduct van suiker maar je kunt er ook een likje apperstroop op smeren hoor.Als je dat aanmaakt met een beetje water kun je het goed op het geweekte bitje aanbrengen ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:22

bedankt voor de tips !

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:30

Graag gedaan hoor ;) je mag ook altijd pb sturen.
Paarden kunnen niet praten dus moeten ze het op een andere manier duidelijk maken.

Ik weet niet hoe oud het paardje is maar houd ook het gebit in de gaten.Doppen kunnen ook pijnlijk zijn en andere losse tanden bij jonge paarden en haken bij de wat oudere.Je kunt dit zelf controleren en als je niet weet hoe dit moet kun je ook even aan de dierenarts vragen hoe je dit moet doen.Laat bv tijdens het enten ook meteen het gebit even nakijken...
Ook kun je evt een tandarts laten komen,als je dit samen met anderen doet scheeld dat vaak op de voorrijkosten ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:02

Is zijn gebit al gecontroleerd of er bijv. geen wolfskiezen meer inzitten? Verder moet je ook niet teveel met het hoofd bezig zijn, dat werkt alleen maar tegen je. Als je goed rijdt komt dat krulletje vanzelf.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:46

mijn oude verzorgpony deed dat ook altijd, vooral als hij in een rijtje moest lopen maar ook als hi jvond dat ik teveel druk op zijn mond had, doet hij het ook met lang teugeltje?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:06

Tandarts,zadel en rug na laten kijken,
Het is logisch als een jong paard niet snapt wat je wil dat hij wil draven, het zal ook een heel groot balans probleem zijn, bereid je paard voor op de ruiter door hem b.v recht te richten aan de hand en dubbelen lijnen werk is ook heel fijn om dingen uit te leggen. bouw het rustig op en train nooit te lang , maar b.v beter 2 x 10 min dan in 1x een half uur, sluit positief af , want dat is het gene wat ze opslaan. neem ook iemand erbij die jou kan begeleiden.

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:57

Hopelijk heeft hij geen headshaker syndroom

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:37

Is ie jong? want veel jonge paarden doen het. ik had zelf ook zon paard die dat deed omdat ie jong was en alleen maar gesprongen mee was!
Onrustig met hoofd is namelijk springgedrag. maar het kan ook zijn dat die de druk van het hoofdstel achter zijn oren niet accepteerd en daarom zo doet. zoals meerdere mensen al zij probeer een lamsvellen bontje achter de oren.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:23

Steffie_20 schreef:
Hopelijk heeft hij geen headshaker syndroom

wat is dat Steffie_20?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:49

ik rij altijd heel voorzichtig en denk heel goed na over wat voor hulpen ik geef. Ik probeer ook dat als hij wil gaan draven iets achter over te gaan zitten en met mijn stem werken.
Aan de lange lijnen (hij komt voor de kar dus we oefenen een beetje er achter lopen) gaat het gewoon goed, zodra ik op zijn rug ga zitten is hij doof ofzo ?
hij heeft een ingegroeid halster gehad, (voordat hij hier stond!) hij schrikt ook altijd iets als je hem daar aanraakt, daarna is het goed. Uit voorzorg denk ik dat ik een bontje ga zoeken.
ik rij niet met strakke staande teugels, daar gaat hij alleen maar harder van lopen.

hij word meestal door een ander gereden, maar die zie ik wel es. Ik wil het zelf graag doen, dat weet ik ook hoe hij doet, waar ik op moet oefenen. Ze galloperen en draven wel met hem, maar hij kan amper een normale volte lopen zonder al te veel gedoe. Laat ik daar eerst es mee aan de gang gaan.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:51

jep, het is een jonge pony. Komt van eh, hoe zeg je dat> Hij stond met een hele groep veulens op een weiland. ( hij kreeg een halster om. Intussen ging hij natuurlijk groeien, toen kregen ze hem niet meer te pakken, vandaar dat stomme ingegroeide halster.. )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:00

Mag ik eerlijk zijn....dit paard heeft hulp nodig van een zeer ervaren iemand!
Een ingegroeid halster is niet niks!
Die moet eerst weer volledig vertrouwen gaan krijgen in iets aan zijn hoofd en dat gaat tijd kosten, veel tijd!
Met dit paard kan ( mag) je eigenlijk nog niet eens gaan rijden.
Eerst eens wennen aan een halster en druk op dit halster. Pas dan een keer een hoofdstel in.
Lange weg die hoogst waarschijnlijk een jaar gaat nemen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:14

de plek waar het halster ooit zat ingegroeid is goed verzorgd en is helemaal weer netjes dicht en normaal.
hij was zowieso altijd wat schrikachtig, dit is al compleet weggewerkt. Hij vind het leuk als je komt en met hem wandeld.
Maar als je hem een poosje niet ziet en als je dan weer komt en je raakt dán zijn oren aan schrikt hij. De tweede keer dat je zijn oren aanraak in hetzelfde bezoekje is het gewoon okee. Het is de eerste keer even.
Daarnaast heeft hij nu al een jaar weer een gewoon halster om. Niks aan de hand.

het is niet zo dat hij nee-schud als het ware, hij loopt meestal keurig aan de teugel ( weet ik ook niet waarom, ik doe dat niet :+) als hij dan heel plotseling zijn neus uit steekt botst hij tegen mijn handen aan zegmaar, terwijl ik de teugels losjes heb hangen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:17

-het ingegroeide halster is zo'n kleine 4 jaar geleden gebeurd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:27

Tja..paard heeft dus nog steeds een trauma, al denk jij van niet!
Begrijp dus eigenlijk niet waarom je dan hulp zoekt.

karina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:31

meschien moet je even naar de dierenarts.
voor de zekerheid

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:33

het hoofd van een paard is de spiegel van de rug. onrustig hoofd betekend een vaste rug. hulp inschakelen lijkt mij inderdaad een goede keus.

citaat:
het is niet zo dat hij nee-schud als het ware, hij loopt meestal keurig aan de teugel ( weet ik ook niet waarom, ik doe dat niet ) als hij dan heel plotseling zijn neus uit steekt botst hij tegen mijn handen aan zegmaar, terwijl ik de teugels losjes heb hangen.

Hij schrikt dus van het bit in zijn mond, hij is nog niet genoeg gewend dat het bit niet iets slechts is, maar een hulpmiddel voor hem. constant zacht contact is belangrijk, teugels los laten hangen zorg niet voor hulp aan hem.

maar ik blijf erbij dat je hulp moet zoeken bij een ervaren iemand...