Knabbelen aan bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CindyK88

Knabbelen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:41

Mijn paard knabbelt aan het bit tijdens de stap.
Ik sta sinds kort op een andere stal en bij mijn vorige stal had ik les van de eigenaresse. Na een tijdje les was het paard lekker los, maar in de stap knabbelde hij aan het bit. Echter mijn instructrice zijn dan altijd: `Jaa zo loopt ie goed! Houden zo , goed zo!'
Dus ik ging er altijd vanuit dat het goed is dat hij dat doet.
Alleen nu sta ik dus op die andere stal, en heeft mijn moeder laatst les gehad van die nieuwe eigenaresse (van de stal) en zij zegt dat het juist helemaal niet goed is dat hij knabbelt, omdat hij dan helemaal niet in aanleuning is en niet nageeft!
Dus...is het nou wel of niet goed dat hij aan het knabbelen is?

NiKip

Re: Knabbelen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:44

Het is goed als je bit aan het bit knabbelt. Het betekend dat hij ontspant en is dus wel een vorm van nageven! ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:00

Hangt er vanaf in welke mate hij dat doet. Als hij een klein beetje knabbelt is dat alleen maar goed. Teken van ontspanning, dan is hij gewoon een beetje met het bit aan het spelen.
Als hij echt erop bijt en ook zijn mond open doet is het verzet tegen het bit.

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:11

Oke
Nou hij bijt er niet echt op, het is echt een zacht geknabbel. Hij schuimt er ook altijd lekker bij.
Dinsdag heb ik mijn eerste les bij m´n nieuwe instructrice, dus ik ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Hij knabbelt erg vaak bij mij namelijk, dus ik schrok toen ik hoorde van mijn moeder dat het misschien helemaal niet zo´n goed teken is.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:20

Ik vind het wel een goed teken hoor, zoals al eerder gezegd hierboven, gaat een paard knabbelen aan zijn bit als hij ontspannen is. Ik zou me er niet te druk om maken maar ik ben wel benieuwd wat je instructrice er van zegt.

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:46

ja hoor is alleen maar goed als hij lekker knabbelt op het bit is hij lekker ontspannen, ook ik ben erg benieuwd wat je instructrice ervan zegt...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:01

Het is een teken van ontspanning. Wel goed dus.

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:10

bedankt voor alle reacties!
Gelukkig duidt het op ontspanning. Ik was al bang dat ik iets verkeerds deed, haha.
Ik zal dinsdag na de les wel even plaatsen wat er tijdens de les gezegd werd. Ik denk wel dat ze weet waar ze het over heeft, ze jureert Z2 en heeft zelf lichte tour en samengesteld gereden op hoog niveau...Dus ik zal het dinsdag wel horen en anders vraag ik het zelf nog wel een keer na.
In ieder geval bedankt allemaal!

Bandolerooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:14

haha vandaar dat je instructeur waarschijnlijk zegt, goed zo ! haha .

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 09:20

Ok...heel ingewikkeld allemaal.
Schuimen kan goed zijn, want als een paard gestresst is kan hij niet schuimen. Van stress krijg je namelijk een droge mond. Dus schuimen is goed. Knabbelen kan idd duiden op ontspanning. Als het paard lichtjes knabbelt hij is geconcentreerd en luistert hij. Maar schuimen hoeft niet te komen doordat het paard nageeflijk aan de teugel is, want ook zonder aan de teugel te lopen kan het paard gaan knabbelen en schuimen.
Maar ook paarden die gestresst zijn kunnen gaan schuimen, wanneer ze overdreven gaan kauwen. Ze willen eigenlijk de mond helemaal open trekken, maar door het sperriempje komen ze niet verder en kun ze dus alleen een beetje kauwen.
Dusss...een heel verhaal, haha.

Ik heb niet het idee dat mijn paard zijn mond probeert open te trekken, omdat het geknabbel heel zachtjes is en hij schuimt dus wel, maar ja... Hij doet het ook alleen in stap onder het rijden. Ik krijg ook niet de indruk dat hij gestresst is tijdens het rijden...
Nouja, de les ging in ieder geval goed. Het was mijn eerste les in 5 maanden! (buitenlandstage, vrieskou). Ze geeft gelukkig wel prettig les :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:49

Als ie knabbelt en lekker schuimd is daar niks fout aan.. is teken dat ie lekker ontspannen is en dus ook makkelijker na kan gegeven!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:41

Leuke instructrice heb je dan haha :P Vraag me af waar zei d`r diploma heeft gehaald ;) Maar ik ga met de rest mee schuimen en knabbelen is een vorm van ontspanning.

Als je paard z`n bit vast pakt kun je eens proberen met een koper bitje te rijden.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:33

mijn paardje doet het ook
als ik dan lekker buitenritje maak zit die ook te knabbelen.
volgens mij ontspant ie zich dan. :D

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:41

Vooropgesteld is het schuimen en knabbelen een goed teken... Al kan ik ook een beetje met je instructrice meegaan... Ik begin met mijn paard nu pas aan het punt te komen dat ze nageeflijk wordt en aan de teugel loopt. Eerder was ze ook wel al met het bit aan het spelen en aan het schuimen, maar ze vertikte net dat beetje extra te geven.
Buiten hoeft ze van mij niet te zeer aan de teugel te lopen, is ja een ontspannen ritje en geen dressuur ritje en dan ook knabbelt en schuimt ze...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:44

@Chessje Schuimen en knabbelen heeft niets met nageeflijk lopen te maken, als een paard gaan schuimen en knabbelen wil dat zeggen dat het paard ontspannen is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:47

Heeft iemand hier ooit een paard ontspannen in de wei in de zon zien soezen?

Dat is ontspanning. Let eens op of je paard dan ook staat te knabbelen.

Bijna alle instructeurs zeggen dat een paard ontspannen is als hij knabbelt, maar eigenlijk zou iedereen daar eens over na moeten denken. Waarom knabbelt een paard nooit als hij ontspannen is en geen bit in de mond heeft?

Een paard dat bitloos wordt gereden en ontspannen is, knabbelt ook niet. Ook is het niet normaal dat er schuim uit de mond komt, ook al zegt bijna iedereen van wel.

Ooit een paard in de wei zien spelen en rennen waar opeens schuim uit de mond komt? Probeer zelf eens een stuk te rennen met een pen in je mond, dan komt er ook schuim uit je mond, maar niet omdat je ontspannen bent.

Knabbelen op het bit heeft niets met ontspanning te maken. Mensen die dat zeggen praten simpelweg na wat ze van anderen hebben gehoord en helaas zijn er heel veel mensen die elkaar napraten.

Een paard knabbelt op het bit om verschillende redenen. Het bit ligt op een heel dun laagje bot dat heel scherp is. Op dat scherpe bot ligt heel gevoelig tandvlees, als je aan het bit trekt druk je dat tandvlees op het bot en dat doet pijn.

Het paard probeert daar iets aan te doen door het bit tussen de tanden te nemen (knabbelen), dan kan het bit geen pijn meer doen bij het scherpe bot.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:01

arno8 schreef:
Bijna alle instructeurs zeggen dat een paard ontspannen is als hij knabbelt, maar eigenlijk zou iedereen daar eens over na moeten denken. Waarom knabbelt een paard nooit als hij ontspannen is en geen bit in de mond heeft?

Uhm mijn paard heeft dat weleens gedaan. Is mijn paard nu een neppaard? |(

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:02

Skygirl schreef:
arno8 schreef:

Uhm mijn paard heeft dat weleens gedaan. Is mijn paard nu een neppaard? |(

Als een paard 'weleens' geknabbeld heeft is dat niet hetzelfde als een paard dat voortdurend op het bit staat te knabbelen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:07

Ik denk dat je moet proberen te leren voelen wanneer een paard nageeft. Een paard kan op zoveel verschillende manieren met zijn bit bezig zijn. Niet alle knabbelen is goed en niet alle knabbelen is fout. Hetzelfde geldt voor het schuimen.

Nageeflijkheid is iets wat je hele paard aangaat. Probeer te voelen hoe je paard voelt als je instructrice zegt dat hij goed loopt en zoek dat gevoel weer op.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:10

Als hij zacht op je bit knabbelt, is dat alleen maar goed alleen als ie echt gaat bijten is dat wat minder.

Als een paard aan het schuimen is dan is dat dat zijn speeksel niet weg kan, door het bit dus soms kan dat ook een negatieve uitwerken geven dat het bit niet goed zit.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:22

Als ik met mijn paard freestyle aan het werk ben. (dus dan heeft ze geen enkel tuig aan, ook geen halster) dan knabbelt ze ook en komt er ook schuim/kwijl uit haar mond. En dit is absoluut geen stress maar overgave/ontspannen. :)

Dus mijn mening is dat het knabbelen van het bit ook wel zeker een goed teken KAN zijn. Indien het bit goed gebruikt wordt en goed in de mond van het paard ligt.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:17

tja het ligt er tog wel aan wat voor een soort knabbelen het is, als die het maar heel even doet is het niet erg maar als die het het tog wel wat langer doet niet, en ligt derweer aan hoe die 'knabbelt'..
Want veel mensen zeggen wel dat het ontspanning is maar als een paard dit in een proef doet word het zwaar afgestraft.

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:30

Als het paard knabbelt aan het bit betekend dit dat hij geconcentreerd en ontspannen is.

Kijk maar eens naar dit filmpje van Anky op Salinero..
Hij knabbelt ook op het bit waardoor hij ook gaat schuimen.

http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc