osteopaat geweest: lendenen rechts vast: welke oefeningen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

osteopaat geweest: lendenen rechts vast: welke oefeningen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:39

Gister heb ik de osteopaat gehad bij mijn paard. Hij was linksom niet meer te rijden.
(zie ook mijn vorige post)

Er is uit gekomen dat hij zijn lendenen rechts vast heeft zitten. Dit heeft hij zo goed als los kunnen maken ( mijn paard is niet echt 1 van de makkelijkste )

Wie heeft er voor mij tips wat ik verder kan doen onder het zadel om hem weer soepel te kunnen krijgen in zijn lendenen. Dat de pijn weg zal gaan.

De osteopaat zei groot rijden: Grote voltes etc…
Maar zijn er nog meer dingen wat ik kan doen om hem weer los te kunnen krijgen? Dat hij zowel rechtsom als linksom weer te rijden is.

Hoor graag….

__PSM__

Re: osteopaat geweest: lendenen rechts vast: welke oefeningen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:43

Wat raar dat de osteopaat jouw niet zelf een aantal oefeningen heeft gegeven...

Ik zou vooral groot rijden inderdaad, en denk er heel goed om dat je rechts en links goed blijft afwisselen...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:08

schouderbinnen onder het zadel en aan de hand

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:12

heel veel stap werk doet echt wonderen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:14

Ik vind het ook vreemd dat ze je geen oefeningen heeft meegegeven. Toen mijn vorige paard behandeld was, moesten we er veel achtjes en slangenvoltes mee stappen, en veel achterwaarts. Eerst aan de hand en later onder de man. Succes met de revalidatie!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:19

Jammer dat jouw osteo niet de moeite heeft genomen om je ook weer op weg te helpen met de training.

Lekker voorwaarts neerwaarts rijden en probeer het paard zo los mogelijk door het lijf te krijgen. Grote voltes en achtjes zijn prima. Let op de correcte buiging en een losse binnenhand. Blijf links en rechts voldoende afwisselen en let erop dat je zelf recht op je paard blijft zitten.
Begin lekker in stap en bouw dat rustig op.

Daarnaast zou ik je adviseren om dit te overleggen met je instructie zodat je training aangepast kan worden om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. Of althans de kans op herhaling zo klein mogelijk te houden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:21

Na een behandeling van mijn osteopaat krijgt mijn paard op haar advies altijd een week vrij.
Wel werken we aan de longe.

Lotje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:24

Je kunt je paard het beste rechtrichten. Vanuit de academische rijkunst doe je dit vanaf de grond. Op de website van Marijke de Jong staat hierover uitleg en video-filmpjes.
http://www.paardenbegrijpen.nl
Succes!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:28

mijn osteopaat raadde idd aan om heel veel schouderbinnenwaarts aan de hand te doen, heeft heel goed geholpen
Succes

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:33

inderdaad erg raar dat hij geen oefeningen heeft meegegeven. Mijn paard moest een week op stal staan, mocht er alleen 3 x per dag mee 10 minuten lopen, moest toen voltes maken, zijn hoofd inbuigen, hele korte slangevoltes lopen. Zeg maar links om en dan weer direct rechtsom.

Misschien anders toch even bellen en vragen welke oefeningen je moet doen. Niet elk paard is het zelfde natuurlijk en ook niet de klachten. Hij is de expert. Dus hij moet het weten

In ieder geval succes!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:39

Als mijn osteopaat is geweest, is het juist zo belangrijk dat het paard veel kan bewegen :) daardoor verlaten afvalstoffen enzo sneller het lichaam... Daarom vind ik op stal staan, of niet meer mogen rijden ofzo altijd zo raar...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:41

Dat van afvalstoffen kwijtraken is ook zo, maar ik mag de week erna of als hij minder vastzat 4 dagen er niet op. Dit puur om het niet te belasten. Ik mag hem wel gewoon met pessoa longeren. Het is bedoelt om alles de tijd en rust te geven, hierdoor heb je een beter effect van de behandeling.

overigens, mijn paard staat na de behandeling niet alleen maar op stal ofzo, lekker in de wei of paddock en longeren een dik half uur :Y)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:49

Ik reageerde ook meer op het bericht van arosier....

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:50

ow oke :o :D

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:25

@ _PSM_ tja eigenlijk nooit zo over nagedacht over die afval stoffen!! Je hebt zeker gelijk, nou moet ik zeggen dat het voor ons al 6 jaar geleden is, en heb toen eigenlijk het gewoon over genomen wat de osteopaat zei en er verder niet over na gedacht.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:29

Citaat:
Als mijn osteopaat is geweest, is het juist zo belangrijk dat het paard veel kan bewegen :) daardoor verlaten afvalstoffen enzo sneller het lichaam... Daarom vind ik op stal staan, of niet meer mogen rijden ofzo altijd zo raar...

Dat klopt. Mijn osteopaat adviseert altijd een week niet rijden en niet longeren.
Wel lekker de wei op en veel aan de hand stappen. En flink doorstappen.
Draven en galloperen alleen als ze daar zelf voor kiezen op de wei, daarom dus ook niet longeren.
Ik verbaas mij er juist over dat mensen direct na een behandeling er weer opstappen. Als je zelf bij de fysio geweest bent kan je behoorlijk last van napijn hebben. Dan is beweging wel goed maar belasting niet. En rijden is toch een belasting.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:35

Mijn fysio/osteo zegt altijd dag vrij, lekker het land op en inderdaad stappen... Dag rustig longeren en afhankelijk van hoe makkelijk ze dat oppakken daarna er weer rustig op een veel rek en strekwerk doen :) juist door ze in beweging te houden kunnen de afvalstoffen eruit, en juist na 2 dagen is de spierpijn vaak het heftigst, dus dan rustig aan bewegen :)

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:26

TS. heb net ook even je vorige topic gelezen.
Misschien is het verstandig om even een keer zonder bit te rijden om te kijken of je paard daarom zo reageert.
Een andere optie is om een bit te nemen dat meer op de tong werkt dan op de lagen.

Het zou zomaar kunnen dat het vastzitten in de lendenen een gevolg is van gevoeligheid in zijn mond en als je dat niet oplost je in een cirkeltje blijft zitten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:23

De eerste keer dat mijn paard door de osteopaat behandeld was, kon ik 6 weken niet rijden en moest ik heel veel schouderbinnenwaarts aan de hand doen (wel opbouwen natuurlijk)
Daarna is het nooit meer zo erg geweest. Wel stappen aan de hand en 5 dagen even niet rijden.
Wat ik wel heb geleerd is dat ze altijd verzameld moet lopen.
Bij grondwerk neem ik het schouderbinnenwaarts altijd even mee. Maar dat kan ze nu zo moeiteloos :Z dat ik eigenlijk alleen maar met mijn vinger hoef te wijzen. Vanuit de wei loopt ze heel vaak uitzichzelf zo met me mee. Ze is nog steeds mooi los, De osteopaat is vorig jaar voor het laatst geweest, ze heeft het nu niet meer nodig.