Paard tikt veel aan met zijn achterbenen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Paard tikt veel aan met zijn achterbenen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 11:44

Hoi,

Ik heb een 3,5 jarige fries. De eerste 3 maanden heb ik hem allen in het bos gereden. Rechtuit en op eigen benen.
Tijdens het longeren gaat hij de ene keer aan de bijzet en de andere keer over balkjes heen draven. Voor de rest mag hij paard zijn.
Nu tijdens het rijden en soms met longeren tikt hij zijn achterbenen erg veel tegen alkaar aan.
Vooral in de draf. Als ik hem normaal laat draven tikt hij al veel aan en het word erger als ik een middendraf vraag of door de hoek heen rijd. ( stelling ). Soms zo erg dat hij bij elke pas zich aan tikt.
Verder word of is het paard:
Om het als jaar bij de tandarts geweest.
om het half jaar komt de zadelmaken mijn zadel bekijken. ( toevallig 3 weken geleden en het zadel lag nog helemaal goed )
Zaterdag is de fysio geweest en hij kon niks bijzonders vinden. alleen dat ik een erg lenige fries heb. ( hij had niet eerder zo'n lenige fries gezien haha )
1 keer in de week heb ik les.
Hij word achter door de hoefsmit binnendoor bekapt.
De dierenarts vind niks raars en had me door verwezen naar een fysio.

Wie heeft hier ook last van met zijn/haar paard?
Kan de hoefsmit er verder nog wat aan doen?
Hebben jullie nog tips?
Ik heb gehoord dat als je een paard dat veel aantikt met beenbeschermers rijd ze erg makkelijk worden en denken van ik voel er niks van en dus blijven aantikken. Als je zonder gaat rijden worden de benen sterker en gaat het paard nadenken over zijn benen omdat hij het aantikken voelt. Geen idee of dit klopt? jullie?
Wie kan mij helpen?

Groetjes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:46

Heb net in mijn topic over mijn Fries van 6 te horen gekregen dat als ze aantikken dit kan komen omdat ze te veel op de voorhand lopen...

aslo

Re: Paard tikt veel aan met zijn achterbenen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:07

Strijkt je paard of tikken zijn achterhoeven tegen de voorhoeven?
Das nogal een verschil nl. In het 1e geval staat hij achter wat nauw en strijkt zijn hoef langs de kogel van het andere achterbeen. Komt veel voor en is weinig aan te doen behalve strijklappen om doen of een strijkring om 1 van de achterbenen.
In het 2e geval is het achterbeen sneller dan het voorbeen en dit kun je rijtechnisch op lossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:24

Ja ik zou me ook in het rijtechnische gedeelte gaan verdiepen en dan niet alleen het praktijk gedeelte maar ook de theorie leren.

Verwacht ook niet heel veel van een 3.5 jarige fries, dat zijn nog puppy`s.
Een fries heeft een erg duwende beweging en die moet je door training meer dragend gaan krijgen, je kan dit ook door aan de hand te gaan werken en de bijzet zou ik persoonlijk in de vuilnis bak gooien, daar heb je niets aan, je moet zelf leren voelen en dat kan NOOIT met een bijzet.

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:57

Bedankt voor jullie reactie's.
Het paard strijkt met zijn acterbenen tegen elkaar aan. Tikt dus niet zijn voor hoeven aan.
Rijtechnisch ben ik er al mee bezig en diegene die mij les geeft denkt zelf dat hij nauw is achter en dat kon een reden zijn door spieren dat was dus niet zo want de fysio is geweest.
Daarom vroeg ik me af of een van jullie de hoefsmit er nog wat aan heeft kunnen doen? of wat anders.

Het paard word NIET met bijzet gereden!! nooit niet! en zal ook niet nodig zijn want hij loopt super!
Hij word wel eens met bijzet gelongeerd. ( touwtjes ) om zijn rug te trainen!
De andere keer longeer ik hem en gaat hij over balkjes heen. En de andere keer longeer ik hem zonder bijzet. Wissel zoveel mogelijk af om alles leuk te houden.

Het paard word verder 2 keer onder het zadel gereden. en 1 keer gelongeerd. Voor de rest komt het los of in de padock en in de zomer op de wei.
En van de zomer krijgt hij ook rust en gaat lekker de wei op. En dan pak ik hem daarna weer op.

Groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:02

Ik zou hem zelf niet met bijzet longeren, dan beter met dubbelen lijnen.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:05

Als je je paard gaat rechtrichten (onder het zadel/ dubbele longe) verdwijnt ws. je probleem

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:07

ik zie dat je nog een jong paard hebt, dit komt veel voor bij jonge paarden/ponys, zijn vaak slapper aan achterkant dit is een kwestie van tijd/training dat het minder wordt/verdwijnd.
ik zou wel strijklappen gebruiken. die klap van het aantikken voelen ze wel degelijk hoor het gaat erom dat de kogel niet beschadigd. denk aan kleine botfractuurtjes.
evt zou je hoefsmid hem iets anders kunnen bekappen

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:09

ik zou sowiezo wel strijklappen om doen en evt spring/hoef schoenen.
verder is al gezegt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:25

Een fries is met ca. 5 jaar enigszins volgroeid.
Hopelijk is de bak waar je traint niet te zwaar. Dat kan ook dit strijken tot gevolg hebben.
Het komt vast goed.
Rustig doortrainen idd. Met veel stapwerk, rijden over lange lijnen en naar buiten (lange paden rechtuit) als het kan.

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:37

Bedankt voor jullie reacties! als het weer weer mee zit ga ik sowieso weer naar buiten. Het is nu veel te glas en te gevaarlijk want is een jong paard die wel eens schrikt en hij moet dan niet uit gaan glijden.
Verder blijf ik gewoon met strijkklappen en peesbeschermers rijden.
Ik zal ook gewoon voorzichtig door trainen met veel af wisseling zoals ik al doe. Ik weet dat een fries zelfs pas met 7 jaar is uigegroeid vandaar dat we de trainingen daarop aanpassen.

Groetjes

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:56

Die Fries van mij was 3 toen ik hem kocht, en die tikte dus tegen zijn eigen achterkogels aan, en daarnaast tikte hij ook bijna constant tegen zijn voorhoeven aan.
Dit was vooral als hij over zijn eigen tempo liep, en het werd ook steeds minder naarmate hij meer op zijn achterhand ging lopen.
Jou Fries is ook nog jong, en er zijn een hoop (jonge) paarden die dit doen.
Ik zou me er niet zo druk over maken en gewoon die beschermers eromheen houden. Ga lekker verder met je training. Het wordt vanzelf minder;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:23

Je Fries is nog wat slapjes...kwestie van kracht.Geef hem wel bescherming zodat hij zich geen pijn doet met trainen...bouw het rustig op en misschien moet je wat meer rechtuit gaan op een lichtere bodem.Paardje is nog erg jong...

Je eventueel wat vitamine E met selenium geven om zijn spieren wat op te bouwen als je wat meer traint.

Verder kun je het ook nog even bespreken met je smid maar ik denk eerlijk gezegt dat het echt een kwestie van kracht is ;)

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:15

Dankjullie wel! ik zal gewoon lekker door blijven trainen en wachten tot hij langzaam aan sterker word ;)
Ik sta op ene erg luxe pension stal met 2 binnen en 2 buitenbakken met een erg nette bodem erin. Helemaal niet zwaar.
Alleen het weer zit hier tegen waardoor het buiten te glad is en ik nog niet naar buiten kan helaas.....