Ruiter vertrouwen geven bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Erwin_

Ruiter vertrouwen geven bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 22:05

Kan iemand mij tips geven om mijn dochter vertrouwen te geven bij het springen.
Ze volgt nu springles, zeer laag(30 cm) met een B pony.
Iedereen zeg me dat ze een zeer goede zit heeft, maar omdat ze zelf denkt dat ze het niet gaat, loopt het niet zoals verwacht.

Ik zou nu graag met simpele oefeningen aan haar vertrouwen willen werken;
Heeft er iemand goede tips?
Laatst bijgewerkt door Erwin_ op 04-02-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:08

Hoe oud is je dochter?

Misschien is ze er nog niet aan toe, en moet je een stapje terug doen, om haar vertrouwen te vergroten.

Erwin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 22:14

Ze is 9 jaar, we zijn begonnen met springen op aanraden van haar lesgevers.
Zij vinden dat ze er klaar voor is, ging zeer goed in het begin, reed foutloze parcours, zelfs in galop vorig jaar in november.
Maar is nu de laatste 3 weken echt bergaf gegaan.

Jolienn

Re: Ruiter vertrouwen geven bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:19

Lekker een stapje terug doen. Laat haar balkjes lopen ipv springen en pas weer springen als ze hier zelf om vraagt. Het is zonde als ze nu angst krijgt en straks niet meer wil springen daardoor! Als ze niet wil, dan wil ze niet! En die wedstrijden zou ik voorlopig helemaal maar laten zitten! Lekker op haar tempo spelenderwijs laten paardrijden, ze is nog maar 9 hoor! Alle tijd! :)

En oefeningen, tsja... Ik vond springen zelf helemaal geweldig en durfde alles.. Maar misschien kun je gewoon spelletjes met balkes/cavaletti's enzo proberen? Als ze echt bang is/niet wil/niet durft alsjeblieft niet dwingen zo van het gaat heus wel goed doe nou maar! Pony weet dondersgoed dat ze bang is en straks gebeuren en wel ongelukken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:32

Ik sluit me aan bij Jolienn. Ik denk dat ze er gewoon nog niet aan toe is. Terug naar de balkjes.

Heb je al aan haar gevraagd of ze het leuk vind?

Erwin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 22:50

We hebben het gevraagd toen we ermee begonnen, toen was het antwoord dolgraag.
Als we het nu vragen zegt ze " op een andere pony"

De pony die we hebben is eigenlijk doodsbraaf, wijzelf denken dat doordat we met dit winterweer te weinig hebben kunnen rijden dat ze het vertrouwen is kwijtgeraak. Daardoor begint ze de teugels veel te kort te nemen, waardoor de pony vervelend begint te doen. op een moment had ze de teugels zo kort, en gaf ze zoveel been dat de pony begon te steigeren.(en dit was niet tijdens het springen, maar bij een gewone buitenrit)

Ik heb zelf al gedacht om het springen even te vergeten, maar ze zou graag eind maart een bekwaamheidsproef doen om deze zomer mee te kunnen springen , en als we met enkele simpele oefenigen het vertrouwen kunnen terugwinnen zou het leuk zijn dat ze deze zomer kan meedoen met het springen.
De lesgevers die ze nu heeft denken dat ze dit nog steeds makkelijk aankan, moet ze zou het vertouwen moeten terugwinnen zeggen ze.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:59

Ik denk dat jullie teveel willen. Verwacht niet dat je dochter teveel aankan. Het is nog maar een meisje van 9. Mooi een stapje terug gaan! En zoals al is gezegd laat haar balkjes lopen ipv springen. Laat haar lekker het vertrouwen terug krijgen in de pony en gewoon samen genieten van die oh zo leuke penny tijd! Wedstrijden rijden en dat soort dingen komen allemaal later wel.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt met mijn zusje:
Ze vond springen geweldig toen ze 8 was, daarna is het vertrouwen in de pony met springen verminderd waardoor het ontzettend slecht ging. Ze was bang en de pony maakte hier gebruik van. Ze heeft toen een half jaar niet mogen springen en heeft opnieuw vertrouwen gekregen in de pony omdat ze alleen maar succes ervaringen had. Daarna heeft ze zelf aangegeven dat ze mee ging doen in de springles. We zijn begonnen met een héél laag hindernisje en hebben dit opgebouwd.
Het vertrouwen is er weer en ze zijn volop aan het springen

Dus gewoon lekker een stapje terug gaan en zeker niet teveel willen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:02

Als je nu met haar afspreekt dat ze een stapje terug doet, en ze zelf weer zegt als ze weer wilt springen?
Ik denk dat je dan een brede grijns van opluchting krijgt.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:06

* Nog een tip *
Als kinderen de teugels snel te kort nemen, word er bij ons een rood stukje tape om de teugel gedaan. Precies waar ze hem vast moeten houden. Zo weten ze dat ze de teugel niet korter mogen nemen dan het rode stuke tape.
Erg goede ervaringen mee !

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:13

en blijven vertellen dat het goed gaat. Dan maar een keertje iets minder net over de hindernis, maar duidelijk aangeven dat ze het echt prima kan. Bij enkele ponykampkinderen met het zelfde probleem bleek na twee dagen vertellen hoe net ze reden en hoe goede pony luisterden de pony opeens nóg beter luisterde en de kinderen nóg beter reden. Paardrijden zit een groot gedeelte ook in het zelfvertrouwen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:27

Inderdaad een stapje terug doen en laagdrempelig weer beginnen wellicht met een bixie proefje.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:30

Ik begrijp dat de problemen met name begonnen zijn toen ze door de winter minder kon rijden. Dat kan best een oorzaak zijn: minder vaak oefenen, pony misschien wat vlotter door het weer. Ik zou dan met springen wachten tot ze weer geregeld kan rijden en vertrouwen heeft dat de pony braaf reageert. balken lopen kan wel (goed voor balans) en veel oefeningen doen waarbij ze merkt dat ze de pony onder controle heeft: figuren, overgangen. Dan kan overigens heel goed via spelletjes (slalom bv., stoelendans). Dat is meer ontspannen, minder nadruk op 'goed' rijden. Wanneer ze dan met plezier en vertrouwen rijdt, vraag je of ze zin heeft weer eens een sprongetje te maken. Dat kan dan misschien eerst via een spelopdracht er in gezet worden dus niet meteen een echte springles. Gaat dat lekker, dan kan je weer een stapje verder.

Misschien duurt het wat langer voordat ze een wedstrijdje kan rijden maar voor de langere termijn is dat niet belangrijk. Ze kan er technisch misschien wel aan toe zijn maar mentaal nog niet. Dat moet samen gaan anders loop je later toch weer tegen problemen aan en raakt het vertrouwen zo beschadigd dat ze echt niet meer wil. Geen druk op zetten ondanks dat instructeurs misschien zeggen dat het best kan. Sommigen zijn nu eenmaal meer gericht op het technische rijden dan op het psychologische aspect en zeker bij een jong kind is dat laatste het belangrijkste. Eerst vertrouwen en veel succeservaringen!
Succes!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:37

Martie ik zal het niet beter hebben kunnen zeggen:D

Erwin:heb je al iets met de tips gedaan?
Ben erg benieuwd hoe je dochter reageert.

DVM22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:32

Ook ik denk dat er teveel van haar gevraagd word en dat de druk daarom voor haar te groot is. Waarschijnlijk wil ze te graag goed presteren om jullie tevreden te stellen. Ik zou ook een stapje terug doen en het vertrouwen spelenderwijs vergroten.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:45

Ik denk dat je het gewoon even rustig aan moet doen, en zoals al gezegd is een stapje terug nemen. Maak van een springles desnoods een spelletje dat ze er plezier in heeft. Gewoon spelend leren, is leuk voor je dochter en voor de pony :)

Erwin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:21

Nicole3939,

Ik heb de tip van de teugels te kenmerken al toegepast, dit werkt goed.
Ze let er nu zelf beter op. We gaan nu ook 1 X per week meer rijden(in totaal rijden we nu 4 uur per week), om ze meer zelfvertrouwen te geven.
In dat extra uur rijden we vooral figuren en overgangen, en als ze zelf wil nog wat balkjes lopen.
Ik had haar voorgesteld om het springen even te vergeten, maar ze wil zelf haar bekwaamheidsproef eerst nog halen.
Ze heeft daarom gisteren omdat het zelf wil een wedstrijd gesprongen(30 CM hoog).
Ze heeft het eerste parcour perfect gereden, foutloos en volledig na sprong 1 in galop, ze was zo trost op zichzelf omdat ze kon.
In de namiddag was het zelfvertrouwen weer wel wat minder, maar het ging toch redelijk goed.
Ik vermoed dat ze terug een beetje schrik had gekregen omdat er in de voormiddag toch wel wat ruiters waren gevallen.

ik ga het nu een beetje afwachten of het beter blijft gaan, anders gaan we toch beslissen om met het springen een jaartje te wachten.
Ze wil dolgraag haar bekwaamheidsproef halen, lijkt me dan toch niet verkeerd als ze het zelf wil.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:38

Erwin, dat is inderdaad het hele punt. Als ze het echt zelf wil en in staat is zich er doorheen te zetten, laat haar maar proberen. Zo'n eerste parcoursje wat goed ging is dan prima voor het zelfvertrouwen. Belangrijk is dat de volgende stappen ook weer van haar uit komen. Wil ze zelf verder, mooi, proberen maar. Wil ze liever een tijdje wachten en wat anders doen, ook goed. Het feit dat het niet MOET is voor haar belangrijk, geeft haar het gevoel controle over de situatie te hebben.
En tussendoor inderdaad werken aan die controle- en ontspanningsoefeningen is een prima idee. Laat het leuk blijven en vertrouwen geven.

Succes ermee en houd ons op de hoogte!
Misschien een keer een foto'tje? Altijd leuk ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:00

Fijn om weer wat te horen.

Als ze zelf aangeeft dat ze het zelf wil, super, gewoon laten proberen.
Leuk, dat het 1e parcours goed ging, laat haar maar trots op zichzelf zijn.
Goed dat ze veel overgangen en figuren rijdt, goed voor haar zelfvertrouwen en haar pony.

Laat ons weten hoe het gaat en op naar haar bekwaamheidsproef! Wel laten weten hoor hoe dat gegaan is ook al duurt het nog even.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:52

Het kan ook zijn dat ze gewoon heel voorzichtig is? ik ben bijna 15 en heb het opzich ook niet op springen.. ik ben meer van het dressuur gedeelte de 1ste sprong die ik ook neem schijt ik bijna in mijn broek. maar ik ben van mezelf al heel voorzichtig. wil ze zelf springen? als haar lesgevers vinden dat ze goed springt is er geen probleem toch?

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:42

Ik denk dat het belangrijk is na een tijd niet meer te hebben gereden het rustig weer op te pakken. Doe bijvoorbeeld de pony aan de longe laat je dochter er op zitten en laat haar eerst is in stap zonder teugels stappen(wel even een knoop in de teugels leggen). Als dat goed gaat probeer je een rustig drafje. Hierdoor gaat ze de teugels niet te kort oppakken en leert ze te ontspannen(een tip hiervoor is een liedje zingen, klinkt heel stom maar werkt echt)

iris_arts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:50

Spring eerst met een pony die overal over heen springt , zo dat ze het leuk vindt en de techniek goed kent, daarna kan ze springen op haar eigen pony, het springen op een makkelijke pony hoeft maar 2 of 3 keer te zijn ;)