Ik rij dus een keer per week op de manege. Het is nu mijn tweede jaar, dus ik ben ongeveer anderhalf jaar bezig nu.
Ik heb in het verleden ook altijd gereden, maar alleen voor mijn plezier. Ben gestopt toen ik zwanger werd en nu na 8 jaar niet gereden te hebben weer begonnen. Het probleem dat ik heb, heb ik altijd wel gehad, maar nu (door de leeftijd, ik weet het niet
) komt er dus ook een hoop angst bij.Ik heb dus echt een evenwicht probleem. Ik kan, behalve dan in stap, onmogelijk zonder beugels rijden. Ik volg mijn lessen in Frankrijk en een keer in de zoveel tijd hebben we dan een les zonder beugels en zodra we dan in draf (om het over galop maar helemaal niet te hebben) gaan raak ik ontzettend in paniek. Zelfs zo erg dat de instructeur mij gewoon de beugels weer laat aandoen. Zodra het paard begint met sneller bewegen, rol ik gewoonweg uit het zadel.
Nu is mijn evenwicht zowiezo slecht (zodra het glad is buiten ga ik meteen onderuit, ik struikel over een kiezel etc.) maar doordat ik zo angstig ben verkramp ik nog extra en blijf ik al helemaal niet meer zitten. Ik ben zowiezo ontzettend angstig op het paard. Tenminste zodra het een wat moeilijker paard is, die graag bokt en andere paarden bijt enzo. Op een rustig paard wat ik goed ken heb ik al meer vertrouwen, maarja op de manege zeggen ze, je moet op alle paarden kunnen rijden. En daar zullen ze vast gelijk in hebben. Maar ik wil zo graag echt goed rijden en niet meer die angst hebben om te vallen. (en ja, ik ben al heel vaak gevallen en tot nog toe zonder ernstige zaken, het ergste was een verstuikte enkel en pols, maar toch). Hebben jullie tips voor me. Ik voel me zo'n zeikerd nu.
Had gekund inderdaad, maar nee.