Paard 'klappert' tijdens rijden met onderlip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassiee

Paard 'klappert' tijdens rijden met onderlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:29

Hoi allemaal,

De titel zegt het al wel redelijk, maar ik zal het even helemaal uitleggen.

Mijn paard is een draver, die nu zo'n 8 maanden onder het zadel is.

We zijn nu al een tijd bezig met nageven, stelling, soepel maken door het hele lijf etc.
Alles werkt nog redelijk primair, maar het werkt.

Nageven doe ik door lichte druk op de teugels te geven, en ontspannen zodra hij z'n neusje naar beneden richt en loslaat. Zodra hij tegenwoordig deze lichte druk voelt, komt hij gelijk naar beneden en ontspant.
In draf vindt hij het sowieso al wat lastiger, dan gaat hij nog wel eens wat hangen, en in de galop is het nog redelijk onmogelijk. (komt ook omdat we dat de laatste tijd weinig kunnen oefenen, binnenbak is eigenlijk te klein voor hem in galop, dus zodra we weer naar buiten kunnen gaan we dat echt oppakken. Ben al blij dat hij steeds rustiger galoppeert).

Het probleem is: na zo'n 5 minuten, gaat hij met zijn onderlip klapperen.
Hierdoor wordt het weer een stuk onrustiger in en rond zijn mond, gaat hij al gelijk meer met z'n hoofd hangen. Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft, is ook pas geleden nog gecontroleerd door de tandarts. Hij blijft ook gewoon met de oortjes fijn naar voren lopen en houdt verder wel de ontspanning in z'n lijf, voor zover hij dat kan.

Overigens, hij doet het meestal niet als ik hem buiten nagevelijk rijd.

Ik kreeg de tip van rolletjes, heb dat eenmalig geprobeerd, dat werkte niet, maar een aantal dagen later kwam ik erachter dat er wat afstand tussen de rolletjes is, waar zijn tong waarschijnlijk tussen kwam.
Daarna kreeg ik nog een tip met iets met een pantykousje, maar ik moet zeggen :o dat ik toch niet helemaal begreep hoe ze dat bedoelde, zal dat nog eens navragen als ik haar weer eens zie.
Maar mocht iemand mij dit uit kunnen leggen, graag!!

En andere tips, ook zeer graag :)
Alvast bedankt!
Saskia

Persevero

Re: Paard 'klappert' tijdens rijden met onderlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:33

heb ook ergens gehoord dat het het kan komen door te veel druk op het bit, net zoals knarsetanden. maar aan jou bericht te zien geef je hem wel ruimte van voor maar gaat hij hangen. misschien dat hij het zichzelf aan doet.. keertje naar voren rijden dan??

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:40

Ja, ik probeer hem zoveel mogelijk de ruimte te geven. Wanneer hij gaat hangen, rij ik hem wat naar voor, maar het is wat lastig soms, omdat ie snel al over z'n eigen tempo heen gaat lopen. Aard van het beestje :P

Ik denk ook dat hij het zichzelf aan doet, maar 't begint toch behoorlijk te irriteren :P dus hoop dat er een oplossing is verder.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:50

Mijn ruin deed het na de winterstop van 5 weken ineens. Op buitenrit nog wel. En je moet weten dat ik bitloos rijd, dus het hoeft niet met het (ge)bit te maken te hebben. Na een paar dagen deed hij het nog maar een enkel keertje. Ik heb het vermoeden dat het spanning/opwinding is, of dat hij iets moeilijk vindt.. Een oplossing heb ik er niet voor helaas. Succes verder.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:58

dank je :)
Zou inderdaad wel kunnen zijn dat ie t moeilijk vindt, maar hij deed het eerst niet, bij t nageven.. Misschien weer een nieuw trucje.
Jammer dat niemand nog een oplossing weet

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:01

Ik heb een merrie gehad die dat continu deed, er zat echter geen medisch of rijtechnische reden achter. Ik heb er ook nooit een oplossing voor gevonden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:30

Die van mijne doet het wat winter wordt dan gaat die wat met de onderlip klaperen. Maar dit is niet altijd onder het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:47

Op de manege staat een paard dat het ook doet, ziet er komisch uit maar verder lijkt er niets mis mee te zijn oid.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:54

mijn ex draver van inmiddels 20 jaar doet dat klapperen met zijn onderlip al zolang ik hem heb. dus 15 jaar.
ik heb er nog nooit problemen mee gehad en heb hem in het begin ook vaak in zijn mond na laten kijken. maar hij leek er geen last van te hebben tijdens het rijden.
blij om te lezen dat er meer paarden zijn met deze "tic"......

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:59

op onze manege heeft iemand een shire die doet dat ook altijd ik heb eens gehoord dat ze dan ontspannen zijn

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:00

Onze dravermerrie doet het ook. Zelfs als ze op de poetsplaats staat met het halster op. Kauwen, of knarsen, of met de onderlip rommelen. Zij is snel gespannen, om niks vaak, en echt een binnenvettertje, aan dat onderlipje kan je meestal wel zien hoe de situatie is zeg maar ;) denk dat het een beetje bij je paard hoort.

Wat ze je uit hebben proberen te leggen met een pantykousje is de tong vastmaken aan het bit denk ik.
Dat gebeurt bij sommige dravers in de koers. Pantykousje om de tong en dan aan het bit vast. Puur voor de koers, dat ze de tong niet over het bit gooien. Maar leg die tip maar snel naast je neer dat brengt helemaal weinig goeds voor het gewone rijden!

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:42

Mijn paard klappert met zijn mond (net mr Ed)alleen als hij ontspannen is, zeg maar na het trainen,de teugels helemaal los, en daar gaan de lippen zowel onder als bovenlip.
Wel grappig om te zien, helaas kan ik hem dit niet afleren, het is een tic van hem.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:21

Zijn onderlîp kan ook zo klapperen omdat je een neusriem vrij strak aandoet.? ik weet ni zeker of het helpt maar je kan het altijd eens proberen. Ik rijd zelf met enkelvoudige neusriem, gewoon los... ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:50

ow of schuim aan de mond kan ook klapperen veroorzaken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:59

Mijn merrie klappert ook, alleen niet zo zeer tijdens het rijden maar ook tijdens andere spannende momenten zoals veearts bezoek.

chablis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:33

als een paard tijdens het rijden [hoe licht ook] klappert met zijn lip, heeft hij spanning.
dat wil zeker niet zeggen dat het aan de ruiter licht, maar je zou ff een stapje terug kunnen doen.
als het paard zekerder word zal het weer overgaan.
je geeft aan dat hij het alleen in de binnenbak doet en buiten niet, dan is hij niet ontspannen in zn hoofd nog in de binnenbak.
kwestie van wennen voor hem.
het heeft niets met je bit of hoofdstel te maken, ga aub geen dingen uitproberen, daar word hij ook niet beter van,
zo te lezen ben je goed bezig met hem. lekker doorgaan met wat je eigen gevoel zegt!
sukses, komt vast goed.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:50

Hee TS
Ik heb ook een draver, een merrie die precies hetzelfde doet..
Alleen zodra ze mooi ontspannen naar beneden loopt, houdt het lipje ook op.. Het is bij haar zoals al eerder gfenoemd, ook spanning, alleen bij haar is het de spanning omdat ze niet zo goed weet wat ze moet doen.. Ze is niet geschikt voor de dressuur, want daar snapt ze niks van ;)
Dus elke keer als we gaan rijden, is die spanning er weer..
Maar zodra ze ontspannen loopt, is het gelijk weg, en is ze geen visje meer :+

Idd wat hierboven gezegd wordt, het is waarschijnlijk een kwestie van wennen! Komt helemaal goed ;)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:51

Korrie schreef:
Zijn onderlîp kan ook zo klapperen omdat je een neusriem vrij strak aandoet.? ik weet ni zeker of het helpt maar je kan het altijd eens proberen. Ik rijd zelf met enkelvoudige neusriem, gewoon los... ;)

Ik heb laatst een keertje zonder neusriem gereden, omdat ik een meisje mee had die western rijdt..
Dus hebben we wat dingen uitgeprobeerd, Dus de neusriem ed van het hoofdstel gehaald.. maar dan blijft ze het ook doen :j
Het zou kunnen zijn hoor, verschilt per paard.. Maar dat is hier niet het geval ;)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:56

Ik zei altijd dat mijn draver in haar vorig leven een goudvis was. Ze deed het heel vaak, het is bij haar een zenwutic want ze doet het ook bij andere situaties waarbij ze niet gereden wordt (en ook geen bit in heeft). Beetje spanning wat ze kwijt moest. Als jouw draver wat sterker wordt en je hem ook goed ontspannen kunt krijgen in t rijden wordt het waarschijnlijk minder zo was het bij die van mij in ieder geval want onder dressuurproeven deed ze het niet, maar bijv. voor de proef als we stonden te wachten weer wel!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:56

Onze kwpn en draver klapperen ook wel eens, maar we rijden ze bitloos...
Ik begrijp dat dit kon komen uit de concentratie van een paard.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:59

ik geloof ook inderdaad dat het bij mijn merrie komt door stress/spanning!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:04

Ik ben het helemaal met chablis eens. Ik heb ook een merrie gehad ik klapperde alsof het niets was met rijden. Maar die was voordat ik dr kreeg veel te hard aangepakt door een trainer. Ik heb 15 stappen terug moeten zetten, alles heel rustig aan. Maar ik heb toen ook gelijk een cue ingebouwd. In eerste instantie zodra ze begon te klapperen ben ik rustig stil gaan staan, afgestapt en heb haar steeds bij die onderlip gepakt. Ook allemaal heel rustig en dr daarbij verteld dat er niets aan de hand was (en nog eens 3 stappen terug kwa oefening omdat ze het moeilijk vond). Toen dat lukte het afstappen weggelaten, rustig stilzetten en vanuit het zadel de lip pakken. Ook die cue ging, ben ik het met alleen de stem gaan doen en heb de cue naar net voor de schoft verzet. Hand op de manenkam en dr rustig toegesproken. De oefeningen heel simpel houden, af en toe een beetje iets moeilijkers vragen en weer terug naar dat wat ze makkelijk vond. Wat bij haar ook erg goed werkte waren dingen met balkjes of een hek oefenen (ik rijd overigens western ;) ) Gewoon simpel over een paar balkjes stappen, hek open en dicht doen, concentratie dingetjes die niet te moeilijk zijn. Dat leide af van het moeilijke en het klapperen.

Maar deze merrie was echt zwaar verreden en veeeeel te hard aangepakt, ze had dus niet een beetje spanning maar een bak vol. In jou geval zal het stapje terug doen en mss wat anders doen (balkjes ed) al helpen. Neusriemen enz gaan echt niet helpen, zullen eerder het probleem groter maken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:08

Ik reed vroeger een paard die het ook wel eens deed, en mijn eigen paard doet het een enkele keer ook. Altijd in "spannende" situaties dus volgens mij is het een soort van zenuwentrekje.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:14

Mijn KWPN-er van 18 doet het ook, zodra hij volledig nageefelijk en los in de rug is. Voor mij altijd een teken dat ik op de goede weg zit :D

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 12:30

Dank jullie allemaal voor jullie tips!

Mijn paard heeft wel twee manieren van klapperen. Zodra hij bijvoorbeeld naar de spuitplek moet, gaat 'ie ook klapperen, maar dan is het van angst en spanning, en dan is wel echt anders dan met het rijden.
Ik heb nu geprobeerd even bitloos te doen, hij komt netjes ontspannen, maar begint dan weer te klapperen, dus aan de neusriem ligt het dan ook niet lijkt mij. (al zit die ook absoluut niet te strak :) )

Ik vind het vooral raar, dat hij het eerst niet deed, ook niet in de binnenbak. Hij is er niet per se gespannen, alleen de buitenbak is gewoon een stuk ruimer, waardoor het voor hem een stuk prettiger rijden is.
Ach, ik zal eens kijken. Wat is vooral vervelend vind eraan, is dat het bij het bit een stuk onrustiger is. Waardoor de aanleuning ook minder rustig en constant is.

De tip van het panty kousje kreeg ik van iemand die alleen maar dressuur rijdt, die weet volgens mij niet zoveel van de drafsport :P Dus denk niet dat ze die tip bedoelt. Maar als je voor het vastzetten van de tong iets wil, zou ik sowieso eerder zo'n bitlepel gebruiken. Maar dat is het probleem in deze niet.