Galop passen verruimen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Galop passen verruimen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:59

Zit even tegen een probleem aan te hikken.

Namelijk galop passen verruimen.

Als ik mijn paard in de galop wil laten verruimen gaat hij als ware dribbelend galopperen.
Galop pas verkorten doet hij wel.. Maar het verruimen snapt hij niet ofzo?

Ik heb afgelopen maandag geen les gehad dus heb het ook niet aan mijn instructeur kunnen vragen, krijg volgende week pas weer les. Maar wil deze week hier toch al wel mee aan de slag.

Iemand tips?

Gebruik trouwens geen sporen.

knooopje

Re: Galop passen verruimen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:03

mischien je hand iets mee naar voren geven op het moment dat je hem wil laten verruimen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:05

Hem lang en laag laten galopperen en dan verruimen? Wel goed contact houden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:27

ik ga ervanuit dat je paard verder wel goed aan de hulpen staat. Dat je hem op lichte kuithulp naar voren kunt rijden en op zit terug.

ik rij een D-pony waarmee ik tussen de paarden M1 start op het moment. Deze pony had ook het probleem dat de middengalop nooit genoeg was (volgens de jury). Of hij veruimt wel iets maar sprong niet door. Of hij veruimde ietsjes maar ging ineens heel erg op de voorhand, of hij ging gewoon harder maar niet ruimer.
Was een vervelend probleem.
Het punt was dat de pony niet durfde te veruimen. (waardoor miss. angst voor pijn uit verleden ofzo) Ik had dus een probleem want ik kreeg het met normale training niet voorelkaar.

Pony moest dus leren niet bang te zijn om zijn passen groter te maken in galop. Wat ik heb gedaan is de pony een aantal keren achter elkaar mee op buitenrit genomen. En op een lang stuk flink te gaan galloperen.
Nou de eerste keer ging hij echt niet, bleeft heel voorzichtig bij me en bleef echt in de arbeidsgalop. Flink aanmoedigen en langzamerhad ging pony lief steeds wat harder en ook ruimer en ruimer...
zodat we nu in het M1 goede scores halen op onze middengalop :P

misschien dus een optie voor je om het lekker buiten op een lang recht stuk te oefenen

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:56

Je kunt het in de bak ook spelender wijs oefenen door over grondbalken te galoperen en deze steeds iets verder uit elkaar te leggen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:23

Je kan dit op verschillende manieren doen. Maar belangrijk om te weten is welke reactie je krijgt op je been. Komt je paard terug? Gaat hij alleen harder?

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:11

(rijd je buiten? ) Misschien dat je dan een keertje tijdens het buitenrijden in verlichte zit kan gaan, teugels los en even lekker crossen, meestal vinden ze dat leuk en gaan ze wel verruimen.
zorg wel dat je vertrouwen in elkaar hebt, en dat je weet dat je hem ieder moment weer terug kan nemen! succes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:13

Anneevdw schreef:
(rijd je buiten? ) Misschien dat je dan een keertje tijdens het buitenrijden in verlichte zit kan gaan, teugels los en even lekker crossen, meestal vinden ze dat leuk en gaan ze wel verruimen.
zorg wel dat je vertrouwen in elkaar hebt, en dat je weet dat je hem ieder moment weer terug kan nemen! succes ;)

Dazalniehelpen.

Ik denk dat je de achterhand wat sterker moet maken. Misschien is het gewoon nog te moeilijk.
Je kan proberen om rustig aan steeds iets meerte verruimen, maar zorgen dat het ook verruimen is, en niet dribbelen.
Merk je dat hij gaat dribbelen, terugnemen naar arbeidsgalop. Verder veel overgangen en tempowisselingen rijden om de achterhand wat meer te actieveren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:51

Ik denk ook dat je met de achterhand aan het werk moet, dus echt met rechtrichten bezig gaan, de basis zijgangen zoals schouderbinnen en travers gaan leren.
Hoe is jou zit in de galop, klem je met je benen ?
Hoe is je balans, zoek je steun in de teugels, hoe past het zadel ?
Snap je de theorie van de galop , ik zou dit toch aan mijn instructrice vragen en in een les behandelen.
Want zomaar laten galoperen heeft geen zin als je paard op zijn voorhand loopt, dan zou ik het tussen de lessen door even alleen bij stap en draf houden.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:39

Mijn paard viel ook naar voor enz.. en al ik nu galoppeer (het klinkt gemeen) neem ik alleen de buitenteugel en de binnenteugel hangt helemaal los. In het begin liep hij met zijn hoofd helemaal schuin en wou hij zijn achterhand ook niet gebruiken maar na een halve piste (30X60) deed hij het al een paar passen goed. Zo ben ik blijven oefenen en nu valt ie niet meer naar binnen of op de voorhand( toch al zeer veel minder)

je moet wel zelf recht blijven zitten en niet je ene schouder optrekken ofzo.ik weet niet hoe oud je paard is en zo ... :-)

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:03

Een keer lekker in het bos naar voren rijden!

En verder werk in de bak: Opvangen, openen, naar voren rijden, opvangen, openen, naar voren rijden.
Oftoewel galop verzamelen, op het achterbeen zetten, je hand openen en wegrijden!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:36

chrisje_83 schreef:
Maar belangrijk om te weten is welke reactie je krijgt op je been. Komt je paard terug? Gaat hij alleen harder?

Ik zou graag van de TS alsnog antwoord willen krijgen op mijn vragen zodat ik gerichter antwoord kan geven!