springmislukking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Korrie

springmislukking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:29

Hallo

Ik heb een probleem met mijn paardje. Koreano,mijn paardje, heb ik nu ong 2 jaar en heb al een aantal keer een zeer laag sprongetje met hem gemaakt. Zo een slordige 40 cm. Maar vandaag wou ik toch net iets hoger springen. Heb ervaring met parcour 1 meter maar 60 cm met mijn paard lukte mij niet. geen enkele keer ging hij foutloos erover. De eerste keer vloog hij naar de hindernis en zette hij 1.5 meter te vroeg af dus gooide hij alles eraf. de andere keren was ik voorbereid op zijn gesprint en probeerde ik hem een beetje in te houden maar tevergeefs hij stormde er gewoon weer naartoe alsof het tegen de tijd was en hij zou doodvallen als hij er niet zo snel mogelijk over was. Ik heb geen flauw idee hoe hij daarvoor was gereden maar waarschijnlijk niet erg goed want hij zat helemaal geblokkeerd in zijn rug. Ik heb geen idee waarom hij zo vliegt naar een hindernis waar hij zonder problemen over zou kunnen springen(hij is 1.65 m en 12 jaar oud) duss heb ik jullie advies nodig ... |(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:32

:)* Op zoek gaan naar een goede springinstructeur.

Sabriinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:32

Mischien heeft die slechte ervaringen uit zijn verleden!
En is die bang geworden voor springen!

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:33

misschien moet je eerst goed met balken oefenen,
een vriendin van mij had het ook met haar verzorgpony
nu heeft ze springles en nu gaat het super goed!!!
succes (:

Elmee

Re: springmislukking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:35

Ik denk ook dat je best opnieuw begint. Rustig balkjes lopen tot hij dat rustig doet en dan een klein sprongetjes proberen. Je kan dan ook proberen om er naartoe te rijden, heel rustig, en hem te laten stoppen vóór de sprong zodat hij leert wachten.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:38

Allereerste tip;
Neem een springinstructeur.

verder ben ik benieuwd hoe je hem dressuurmatig aan het lopen hebt?
Rij tussen de sprongen dressuurmatig en controleer vooral zijn tempo. Ik denk dat je ook voorlopig nog niet bezig moet zijn met een parcourtje. Begin gewoon met een simpele sprong. Ga er een keer overheen, maar ook een keer erlangs zodat hij niet bij elke sprong die hij ziet erop af gaat. Je kan als dit eenmaal goed gaat (dan bedoel ik dus een gecontroleerd tempo, en een gecontroleerde afzet), kan je eens gaan oefenen met 2 sprongen op een flinke afstand van elkaar. Je kan dan gaan oefenen door hem in het midden terug te nemen naar stap.
Maar vóóral les nemen. Een instructeur kan je hier veel beter bij helpen!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:38

Springinstucteur ;)
Kun je ook je techniek verbeteren.
En instucteur kan je meer vertellen wat er aan de hand is.

Maar voorlopig balkjes draven en balans zoeken!
In eerste instantie dacht ik dat ie geen balans had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:40

Neem springles.. Dat je zelf een keer een parcours van 1 m gereden heb betekend niet dat je een paard kan "leren springen"

Vanaf bokt kunnen we je daar niet bij helpen. Wel tips en adviezen geven maar dan is een filmpje bijv. wel makkelijk zodat we kunnen zie wat er precies fout gaat

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:43

Je post komt niet echt over alsof je echt veel ervaring heb in het parcours (bv. op wedstrijd). Dan zou je zelf ook wel kunnen bedenken dat je hard (zoals ik het lees) aan de slag moet met tempo-oefeningen en het gymnastiseren met bijv. grondbalken. Wanneer de rug vastzit lijkt het me ook totaal unfair om met dit paard te gaan springen.

Dus; Overleg het met je instructeur, vraag een 'echte' springruiter anders om advies en laat die rug behandelen wanneer dit echt een probleem is. Zouden toch niet hele moeilijke antwoorden moeten zijn.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:44

dressuurmatig loopt ie goed. Ik kan alle gangen en vloeiend wisselen van gangen. Achterwaarts en een keertwending (of hoe je dat ook noemt) zijn ook geen probleem. De simpele basis kan die al wel. ook draagt die zichzelf al goed.

Voor het ogenblik heb ik even geen les want mijn lesgeefster heeft het een paar weken erg druk.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:50

Petulan schreef:
Wanneer de rug vastzit lijkt het me ook totaal unfair om met dit paard te gaan springen.

Ik ben al 2 jaar bezig met zijn rug en nek en ziet er al geweldig veel beter uit. Er is ook al een osteopaat geweest enkele maanden terug. Hij wist te vertellen dat mijn paard zijn levenslust kwijt was maar dat die nu al flink de goeie kant opgaat.

Mijn paard heeft ook al een keer een bot gebroken gehad. en lees effie verder voor je reageert. Hij had een botje gebroken toen hij slecht eventjes bij mij was. dat komt door een stamp van een ander paard. Maar zo een botje breekt een paard al wel ees vaker zelfs al die eventjes te hard zijn stal indraaid. Dat is al volledig genezen en hersteld maar mijn paard wilt het been soms niet gebruike omdat die nog steeds DENKT dat dat hem pijn gaat doen. Wat helemaal niet zo is.

Zijn rug is nu ook goed en hij heeft nu al een behoorlijke tijd een hartje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:52

Maar maak de volgende keer eens een filmpje dan kunnen we je veel gerichter helpen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:57

Een paard dat alleen losse hindernisjes heeft gesprongen is meestal nog niet klaar voor ineens een heel parcours. Bouw het gewoon op met lijntjes en kruisjes met drafbalken er voor, inuitjes en dergelijke voor zijn techniek en zelfvertrouwen. :)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:00

Misschien heeft hij nog nooit gesprongen? Of bijna niet.. Dan zou ik gewoon rustig wat kleine hindernisjes oefenen. En verder balkjes enzo. Mijn paard heeft het ook nooit geleerd. Hij had in het begin best wel moeite om op het goede moment af te zetten en er goed overheen te springen. Nu snapt hij het al wat beter en krijgt hij er steeds meer plezier in, al zal het nooit een superspring paard worden.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:07

Skygirl schreef:
Een paard dat alleen losse hindernisjes heeft gesprongen is meestal nog niet klaar voor ineens een heel parcours. Bouw het gewoon op met lijntjes en kruisjes met drafbalken er voor, inuitjes en dergelijke voor zijn techniek en zelfvertrouwen. :)

ik heb nog geen parcour gesprongen met hem. Alleen een losse hindernis.... :-S

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:40

ik ga mee met de rest, maar wat ik wel doe is een hindernisje (eerst alleen een balk) ergens in de bak neerzetten en dan dressuurmatig rijden. Soms erover, soms erlangs. Als de hindernis op de x staat kun je bijvoorbeeld bij a afwenden en dan iets na de D een volte halve baan en dan erover en dan voor de G weer een volte halve baan. Met erlangs bedoel ik in gevallen dat je bijvoorbeeld een grote volte maakt, dus niet erop af sturen en je paard er dan langs leren lopen, dat schiet natuurlijk niet op. Ook zou je kunnen halthouden op de a/c lijn en weer voorwaarts, maar leg de nadruk niet op de hindernis. Die staat daar toevallig en moet je paard even over huppelen om weer verder te kunnen.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:01

lailapri schreef:
ik ga mee met de rest, maar wat ik wel doe is een hindernisje (eerst alleen een balk) ergens in de bak neerzetten en dan dressuurmatig rijden. Soms erover, soms erlangs. Als de hindernis op de x staat kun je bijvoorbeeld bij a afwenden en dan iets na de D een volte halve baan en dan erover en dan voor de G weer een volte halve baan. Met erlangs bedoel ik in gevallen dat je bijvoorbeeld een grote volte maakt, dus niet erop af sturen en je paard er dan langs leren lopen, dat schiet natuurlijk niet op. Ook zou je kunnen halthouden op de a/c lijn en weer voorwaarts, maar leg de nadruk niet op de hindernis. Die staat daar toevallig en moet je paard even over huppelen om weer verder te kunnen.

dat zal ik zeker proberen ;)

maret7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:24

Ik zou ook idd.. en goede (spring) instructeur nemen..

Wat misschein ook helpt is omdat je zegt dat hij zijn rug vast houd. naar een (euhm. hoe het het ook al weer.. ) orthopeet gaan ? ik weet niet meer precies hoe het heet, soort paarden massage ofzo..
Die kan de rug weer los maken..

En misschien is er ook wel iets gebeurd in zijn verleden.. ik zou het langzaam opkrikken de hoogt als je +/- 40 cm hebt gesprongen , doet hij dat dan wel netjes.. anders kan je beter eerst daar op gaan oefenen..

:)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:40

maret7 schreef:
Ik zou ook idd.. en goede (spring) instructeur nemen..

Wat misschein ook helpt is omdat je zegt dat hij zijn rug vast houd. naar een (euhm. hoe het het ook al weer.. ) orthopeet gaan ? ik weet niet meer precies hoe het heet, soort paarden massage ofzo..
Die kan de rug weer los maken..

En misschien is er ook wel iets gebeurd in zijn verleden.. ik zou het langzaam opkrikken de hoogt als je +/- 40 cm hebt gesprongen , doet hij dat dan wel netjes.. anders kan je beter eerst daar op gaan oefenen..

:)

Osteopaat bedoel je denk ik; orthopeed meet steunzolen aan. :+

Een goeie springinstructeur zal laag beginnen met balkjes werken, in-uitjes, passende lijntjes etc. Daar komt de rug van een paard perfect los door.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:42

ik zou iemand zoeken die jou wil helpen
Heb hetzelfde probleem gehad en heb nu les en alles gaat steeds beter en ze gaat nu netjes over de hindernissen heen

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:01

maret7 schreef:
Die kan de rug weer los maken.. :)

de osteopaat is al eens geweest en heeft niet echt veel aan zijn rug zelf gedaan(enkel aan zijn schoft en achterbeen met dat breukje). de rug zelf heb ik zelf losgekregen(samen met mijn lesgeefster) d.m.v. grondwerk en lang en laag te rijden en vooral goed traag. stap en draf.

maar zal eens horen of die osteopaat kan terugkomen...

Mijn lesgeefster gaat samen met mij hem eerst laten vrijspringen zodat hij zelf terug een beetje vertrouwen terugkrijgt (als dat dan echt het geval is) en terug leert in te schatten... daarna ( na paar lessen) er terug op en balkjes op de grond leggen en er in stap en draf overgaan. om zo langzaam op te bouwen

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:05

misschien kan je eens hem los laten springen,
kijken of hij zonder jou op zijn rug ook zo springt!
en het kan van alles zijn, en zoals iedereen al zegt
neem een springinstructeur, of vraag het eens aan iemand die veel ervaring/verstand van springen heeft! ;)