Whhahaa hij doet de galops wissel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

Whhahaa hij doet de galops wissel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:59

OMG nou heb ik toch wat mee gemaakt..
mijn lieve 4 jarige kwpn toppertje doet zomaar de galopswissel!
nu even het verhaal:
ik was dus lekker rond aan het galloperen en dacht laat ik eens oversteken
en kijken of hij verandert van de galop. En ja hoor IK kwam net voor de hoek en HUPAA hij veranderde.!!!!
helemaal te gek maar hij doet het dus uit zich zelf en niet op mijn tegen hoe kan ik dat het beste aan leren.

Groetjes, Naomi
Laatst bijgewerkt door Silence_ op 31-01-10 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Whhahaa hij doet de galops wissel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:00

Ik zou me bij een 4 jarige nog niet druk maken om een galopwissel. Je weet nu dat hij het kan, dus tegen de tijd dat je daar aan toe bent in je training kun je mbv een instructeur werken aan de wissel op het moment dat jij het wilt.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:01

Simmie schreef:
Ik zou me bij een 4 jarige nog niet druk maken om een galopwissel. Je weet nu dat hij het kan, dus tegen de tijd dat je daar aan toe bent in je training kun je mbv een instructeur werken aan de wissel op het moment dat jij het wilt.

me ma zegt precies het zelfde :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:29

lovesFIRE schreef:

Irritant he als die ouders weer eens gelijk hebben ha ha ha

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:15

Tjaaaa , tis hier idd wel een jong dier, maar of dat dan mag betekenen dat je paard zelf zomaar mag anticiperen ?????? nee daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens, je moet je paard op jou leren te wachten.
Het is wel een goede zaak dat hij het zelf al zo doet dat maakt het verdere opleren eigenlijk een beetje makelijker, leer vooral aan te springen in een rustig tempo, en met het hoofd laag en zonder het bit ook maar even vast te nemen.
Gebruik het wijken voor het been en de travers bij het aanspringen in gallop.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:49

troi schreef:
lovesFIRE schreef:

Irritant he als die ouders weer eens gelijk hebben ha ha ha

idd heeeel irritant! :+

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:07

ik zou eerst gewoon alle basisdingen leren.
beheerst hij dat? ga dan over met de zijgangen.
beheerst hij die dan goed ga dan verder met de galopswissel.
ga in galop op de volte bij A of C en ga op X de andere volte op en geef de hulpen voor de galopswissel. op een gegeven moment zal je paard dat gaan snappen. maar doe niet TE vroeg dingen. vraag desnoods hulp aan een ervaren iemand.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 19:49

haha, ga we gaan eerst het stijgeren er maar eens uit krijgen :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:10

Een paard steigert niet zomaar hé,, dus nakijken of er niks mis is, of je hem niet overvraagt, en of de vraag ook begrepen wordt.
Dit is dus eigenlijk een teken van verzet, dus aan jou nu om de reden van dit verzet te zoeken, op die manier kan je dan ook gericht gaan ingrijpen , dus ook hier niet de schuld naar het paard sturen, maar kijk naar jezelf, zoek de fout bij de ruiter of in de manier van vraagstelling.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:39

nee, hij stijgert als hij alleen gelaten word..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:31

Jij bent er dan toch nog steeds ,jij zit op zijn rug en moet voor hem de veilige basis betekenen.
als hij daar geen vertrouwen in heeft zal hij daar wel zijn redenen voor hebben hé, dus werk dan aan meer leiderschap van jou uit, de fout moet je zoeken bij de ruiter niet bij het paard.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:55

Ik vind het nog erg vroeg om aan galopswissel te denken, maar ik heb misschien een tip voor als je paard wat ouder is!

Ik heb het mijn paard aangeleerd door links en rechtsomkeerts, ga in galop en maak een rechts of linksomkeert, ga bij de E of B over in stap en spring weer aan in de andere galop. Maak dan weer een links of rechtsomkeert. Als je dit een aantal keer doet leert hij het snel.

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:56

Mijn paard is een jaar onder het zadel en springt ook correcte wissels, zowel op de diagonaal als op de middenlijn. Ik weet dat ze het kan en heb onder begeleiding van mijn instructrice eens bekeken wat ze allemaal kon en verder laten we het rusten. Ze is jong en heeft nog het B t/m het Z1 voor ze de wissels moet gaan springen.

Zodra je paard sterk is en je op het niveau zit dat het noodzakelijk word voor concours kun je er met je instructrice aan gaan werken.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:51

Ik zou me er inderdaad nog niet zo druk over maken.
Laat hem eerst maar goed de basis in dat jonge koppie van hem krijgen, en de wissels nog even laten bij wat het is.
Je kan het wel als spelletje met hem zien, bijvoorbeeld aan het einde van je trainingsuurtje of iets dergelijks. Dat je een keer van hand veranderd, om hem nog wel even bij de les te houden.
Want waarschijnlijk vindt hij het ook ontzettend leuk om te doen! (die van mij vertikt het, maar kan het super :+ )

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:50

Begin eerst met de basis, daarna kan je aan die oefening werken, als je wat hoger rijdt, en je er ook gebruik van zal moeten maken, aangezien de leeftijd!

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:24

ik zou eerst even verder gaan met de basisdingen omdat het nog een jong paard is,
niet teveel gaan focussen op dingen die nu nog niet van toepassing zijn.

het is natuurlijk wel handig voor later ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:24

Ik denk niet dat je een echte, goedgesprongen wissel bedoelt, maar een keer overspringen in de hoek? Beide zou ik maar niet doen, de 1e omdat je paard hier waarschijnlijk nog niet klaar voor is, en de andere omdat je waarschijnlijk problemen zult krijgen met de contragalop.