Pelham voor buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveClara

Pelham voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:40

Hallo,
Ik heb 2 keer een buitenrit gedaan,maar altijd maar met 1 ander paard (dus mijn paard en een ander paard).Ze was die twee keer goed,alleen soms zel te snel.Alleen vandaag ben ik met meerdere paarden naar buiten gegaan en het was net een horrorfilm.Ik was 2de in de rij achter een traag paard zodat mijn paard ook trager zou gaan,alleen wou ze hem de hele tijd bijten en langs hem gaan,in draf of in galop.Ze is verschillende keren weg gegalopeerd,oren plat naarachter toen ze het 1ste paard voorbij stak.1 keer is ze zo gek geworden dat ze in volle vaart begon gallopeeren,en ik ze niet meer kon stoppen.En om het aftemaken,heeft ze nog een paard geschopt ook.
Nu willen ze dat ik een pelham gebruik,alleen is mijn paard al hard in de mond en dat zou het alleen erger maken en ik vind het ook zo zielig...
Is dit een oplossing of zou ik beter iets anders proberen?

tamary

Re: Pelham voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:42

Eigen paard ?
Wat voor voer gaat erin? Hoeveel komt ze los buiten? En hoeveel buitenrijervaring heeft ze?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:42

Ik denk dat je beter een keer kan proberen met thiedeman. Martingaal heeft weinig effect in deze situatie geloof ik.

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:44

Ik denk niet dat een ander bit dit zal oplossen, zo ga je een probleem uit de weg ipv het op te lossen..

Krijgt ze teweinig buitengang? of teveel voer?
Misschien kan je haar eerst eens longeren voor het rijden, of voor je buiten gaat wandelen eerst in de bak wat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:45

Harder worden ze er niet van, maar dan zou ik een stang nemen en geen gebroken pelham, dat is een notenkraker met een hefboom en dat vind ik oneerlijk rijden.

Ik rij ook met pelham buiten, in de bak is het niet nodig, maar ik rij dan met een los teugeltje, ik hoef maar een hele lichte ophouding te maken om in te komen...Door een stang lopen ze niet heen, maar ik heb ook met 2 teugels en geen verbindingsriempje, dat is nl altijd de hefboom in werking hebben. Eigenlijk rij ik dus met een ongebroken trens, met een tweede teugel die, als ik die gebruik een hefboom in werking zet waardoor het pelham wordt. Zelf vind ik dat de meest paardvriendelijke manier van rijden met een heet paard. Je hoeft nl niet steeds te sleuren in de mond, eigenlijk helemaal niet, want ze zullen maar 1 keer uit proberen en dan weten ze dat ze er niet doorheen kunnen lopen...

Als je echt een heet paard hebt dan zijn alle adviezen zoals freestyle, les, longeren, oefenen in de bak, etc nutteloos en kom je niet tot rijden in de bossen.

Natuurlijk moet hij overdag wel buiten komen, maar als je zeer regelmatig rijdt en heel regelmatig flinke buitenritten maakt, kan het met slecht weer best alleen rijden zijn en de rest op stal.

Te veel krachtvoer is nooit goed.

Maar heet zijn ze en dat blijven ze, en met buitenritten hebben ze de ruimte, kunnen ze snelheid maken en ontdekken ze dat ze sterk zijn, dat ze veel power hebben en dan heb je soms een hulpmiddel nodig. Jij moet je paard onder controle houden en dat kan soms alleen op een manier waardoor jij slim kan zijn door iets te hebben waar zij niet sterker mee zijn. Ik ben geen voorstander van hackamores bij hete paarden, want die drammen er soms ook doorheen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:48

Ik had haar vanochtend nog bereden,en ze was heel goed.Nu heeft ze wel altijd veel energie maar toch heb ik haar nog nooit zo gezien...Ze krijgt niet teveel voer,en ik zet haar vooral buiten als ik niet kan rijden.
Ze was vroeger ook een les paard,en heeft veel buitenritten gemaakt,dus daar kan het niet aan liggen.Alleen heeft ze zoveel energie,dat ik haar gewoon niet kan controleren als ze wegloopt...Ik berijd haar elke dag een uur ongeveer
Laatst bijgewerkt door IloveClara op 31-01-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:50

Marian0557 schreef:
Ik denk dat je beter een keer kan proberen met thiedeman. Martingaal heeft weinig effect in deze situatie geloof ik.

Met een thiedemann ga je alleen maar trekken en dat win je nooit.

Ik heb alles al geprobeerd en idd ik blijf bij de pelham.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:39

Eigenlijk zou privéles de enig goede tip mogen zijn.
je moet je paardje echt goed aan de hulpen krijgen, en het moet stoppen bij de eerste vraag.
En dat zou moeten kunnen lukken met elk paard, tis de manier waarop je die dingen vraagt die van belang zijn.
Zeker ook werken aan de nageeflijkheid, laterale buiging, voorwaarts, stoppen en blijven staan, voetjes geven, leiden via de benen, body-control, tempo wisselingen, voorhand verzetten, achterhand verzetten (travers), .... Al deze dingen zijn dus basis opleiding, dan pas kan je verder.
En de uitleg van mijn paard heeft een harde mond, is dus echt geen uitleg, dat is enkel een reden om daar dan aan te gaan werken om die weer gevoelig te maken voor de allerkleinste vraag.
Neem les.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:42

En als je nou als 1e rijd van de groep? Sommige paarden lopen vooraan het beste :j

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:23

ken meer paarden die buiten op een pelham lopen terwijl ze in de lessen echt schatjes zijn. Ga volgende keer voorop en probeer eens een pelham of stangbit. En een rustige plek om te rijden. Succes

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 19:35

Ik heb vandaag in de bak gereden met een pelham,het ging veel beter,nu alleen nog buiten xD

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:00

Goed zo!
Succes he!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:07

Ik rij buiten ook met een pelham verder nooit, heb hem ook nooit nodig maar buiten heb ik het voor mijn en zijn veiligheid. Hij kon vroeger ineens wegschieten en met de pelham is het 1 ophouding en hij komt weer terug. Ik heb wel de riempjes eraan omdat ik hem verder altijd los heb en alleen in "nood" situaties erbij pak en direct reactie verwacht.