Lavendel (manegepaard) @ wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astriidj

Lavendel (manegepaard) @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:01

Hallo :wave:
Ik rijd nu sinds december 2008 (muv. de zomermaanden) op Lavendel. Lavendel is helaas niet mijn eigen paard maar een manegepaard.
Gisteren had ik mijn eerste F9 proefje. Ik ben 2e (van de 3) geworden met 210 punten.

Lavendel is erg gevoelig paard. Ze is eigenlijk te gevoelig voor het het been en als je iets te veel aan de voorkant zit gaat ze met haar hoofd schudden (ja-knikken). Ik probeer dit op te lossen door heel veel met mijn zit te rijden, maar dit vind ik soms nog wat moeilijk omdat ik dit eigenlijk nooit heb geleerd. Maar het gaat steeds beter :) Ook is ze nogal voorwaarts. Echter moet ik haar de laatste tijd echt vooruit duwen (dit heeft ze vreemd genoeg alleen bij mij). Verder werken ik in de les voornamelijk aan de stelling, want die is op de voltes nogal een probleem.

Hieronder een filmpje van de wedstrijd

Jury commentaar (over het algemeen)
- Onderbeen niet afsteken
- Overgangen progessiever rijden
- Let meer op stelling + buiging

Aanvullend eigen commentaar
- Niet voorover vallen
- Hakken meer uitdrukken

x_Maxime

Re: Lavendel (manegepaard) @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:33

recht wegrijden na het groeten, tenen niet naar buiten steken en recht opzitten meer kan ik er niet echt uithalen aangezien het zo onscherp is..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:21

Het filmpje is inderdaad wel vreselijk onscherp.. jammer ;)!
Maar in de galop mag je ook wel wat meer achterover zitten, probeer met je zit wat meer vooruit te duwen.
In de draf vind ik Lavendel op een erg 'automatisch' tempo lopen, probeer er jou tempo van te maken!
Je hebt in elk geval precies je winstpunt, op naar de volgende ;)!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:24

Probeer rechtop te zitten als je gaat doorzitten, je valt nogal voorover en zit een beetje stijf. Het paard loopt ook niet voorwaarts, ze mag echt een stuk voorwaartser lopen. Ik kan het niet heel goed zien, maar volgens mij kijk je af en toe ook nogal naar beneden. Recht voor je uit kijken dus, maar ik kan het fout gezien hebben want het is een heel onscherp filmpje :)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:46

Bedankt! Filmpje is inderdaad niet zo heel duidelijk maar de punten die jullie aangeven kloppen wel.
Mir_horses: wat bedoel je met een automatisch tempo? Moet ik meer tempowisselingen rijden of hoe zou ik dat anders kunnen oplossen?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:52

Nou ze loopt zo *ik vergeet het woord* continue hetzelfde ritme. Ga inderdaad eens tempowisselingen rijden, eens kijken hoe ze daar op reageert. Dus van stap naar draf, en weer terug. Dan gelijk halt houden, en vanuit halt houden naar draf. Als je het meer jouw tempo maakt, dan gaat ze waarschijnlijk ook beter aan het bit lopen. Succes :).

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:00

het verbaasd me nogal dat je het advies krijgs haar met je zit aan te gaan zitten duwen, ik weet niet of je instructeur/trice dit ook zegt en je dit bedoelt met, met je zit rijden? Of bedoel je meer met behulp van het verplaatsen van je gewicht?

Want ik heb namelijk altijd geleerd dat het echt slecht is voor d rug van je paard om het met gaan zitten aanduwen met je zit, dat je juist stil moet zitten omdat je m anders juist tegenwerkt.

Als je bedoelt meer gewichthulpen met je zit dan heb ik niks gezegd:P vind het er verder wel fijn uitzien

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:33

In mijn openingpost bedoel ik met vooruit duwen veel voorwaartser rijden, dus niet echt duwen. Normaal is ze uit zich zelf al heel voorwaarts, maar het verbaasd mijn instructrice ook dat ik haar echt vooruit moet rijden. Met mijn zit rijden bedoel ik inderdaad gewichtshulpen. Ik heb altijd geleerd als je langzamer wilt/stilstaan trek maar aan de teugels en alleen met de teugels te sturen, maar daar werkt dit paard niet op. En maar goed ook want nu leer ik tenminste echt een beetje rijden :D

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:36

Oke, ik hoopte al dat je dat bedoelde:P whahaha want echt gaan zitten duwen met je zit werkt niet:P(heb ik zelf ook ervaring mee, heb t gelukkig afgeleerd:))

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:47

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

Tevens wil ik er ook bij vermelden dat het filmpje voor ons voldoet. Gelieve dus niet enkel reacties te plaatsen waarin je meld dat het filmpje niet scherp is.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:31

het filmpje is te onscherp
verder vind ik het een super sloom proefje er mag wel wat meer pit in ;)
Veel succes

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:25

lauk dat je wedstrijden met manegepaard mag rijden :-) ik weet niet of ik echt goed heb gezien(nogal wazig) maar ik dacht dat je handen wat laag waren ...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:31

Mir_horses schreef:
Nou ze loopt zo *ik vergeet het woord* continue hetzelfde ritme. Ga inderdaad eens tempowisselingen rijden, eens kijken hoe ze daar op reageert. Dus van stap naar draf, en weer terug. Dan gelijk halt houden, en vanuit halt houden naar draf. Als je het meer jouw tempo maakt, dan gaat ze waarschijnlijk ook beter aan het bit lopen. Succes :).

eeeuh... je hebt helemaal gelijk! ... maar ben jij hier zelf ook niet schuldig aan? ( Monty@work, voor het eerst op Bokt! ) Tenminste heb je topics gevolgd, jij doet het niet beter. Wijkt niet af van de hoefslag. etc etc. Vind ik dit toch echt een stuk beter!

Dit staat hier heel aanvallend, maar zeker niet zo bedoeld. Het viel me gewoon op. :o Mocht mijn commentaar te ver gaan.. vooral niets van aan trekken :o

@TS: netjes door de hoeken gereden! idd wat meer vlotter en het overige commentaar wat al geleverd is.
Toch doe je het verders best netjes.

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:07

Bijna alles is gezegd, voor het beeld zou ik het mooier vinden als je je benen wat stiller houdt.

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:09

Jammer van het vage filmpje...
Let inderdaad op de hoogte van je handen...

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 15:27

Bedankt voor de tips :)

Niikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:37

Ik vind het er erg ontspannen uitzien!
Ik rijd zelf ook op een manege, je kan dan niet echt vaak oefenen, dus vind het erg goed!
Wel zoals al gezegd is je benen iets meer naar achteren houden en misschien iets voorwaartser.
Veel succes nog verder!