Onderbenen/houding in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nozliwki

Onderbenen/houding in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:39

Ik heb een redelijk onafhankelijke zit en kan netjes zitten zonder het paard te hinderen in alle drie de gangen, ook rij ik regelmatig zonder zadel.
Echter in de draf, neem ik een wat stoelzitachtig iets aan, waarbij mijn onderbenen naar voren komen, zowel bij het lichtrijden als het doorzitten. Hierdoor klopt de verticale lijn in mijn houding niet meer. In stap en galop heb ik hier geen last van. Wie heeft er tips?

phoebbb

Re: Onderbenen/houding in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:37

misschien moet je les nemen en kan je aan je instucteur vragen wat je kan verbeteren ?

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:44

Ik rij les, 1x groep en 1x prive. Instructeur zegt er verder weinig van, omdat zij het niet storend vind voor het paard en het algemene beeld. Het irriteerd mij wel, omdat ik mijn houding op die momenten neit netjes vind.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:00

Leg je benen voor je gevoel overdreven ver naar achter en druk daar je kuiten tegen je paard. Let op dat je niet je knieën vastdrukt, zodat je onderbenen kunnen bewegen. Controleer jezelf in het begin voortdurend of je onderbenen nog op de juiste plek liggen.

Aangezien je je aan jouw houding irriteert, dan is het nemen van specifieke zitlessen ook het overwegen waard.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 17:02

@ Eagerly, die tip heb ik wat aan, ik ga dit de komende tijd proberen. Nu je het zegt, is dat wel wat ik doe in galop en stap.

Ik ga eens kijken welke instructeurs goede zitlessen geven hier in de omgeving.

Offtopic: Die schimmel in je profiel, wat een mooierd!

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:09

De tip die ik dan krijg van mijn instructrice:

kijk tijdens het rijden regelmatig langs je knie naar beneden.
als je je benen te ver naar voren hebt, zie je je tenen voor je knie uitsteken.
je hoort ze niet te zien, dus als je even snel naar beneden kijkt en je ziet je tenen niet, zit je goed.

dit is heel makkelijk, ik heb het hierdoor ook snel afgeleerd. Ik moetst bij ieder bordje waar ik langs reed even naar mijn knieën-tenen kijken, en als ik mijn tenen zag ze wat naar achter doen.

hoop dat je er iets aan hebt!

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:16

nozliwki schreef:
@ Eagerly, die tip heb ik wat aan, ik ga dit de komende tijd proberen. Nu je het zegt, is dat wel wat ik doe in galop en stap.

Ik ga eens kijken welke instructeurs goede zitlessen geven hier in de omgeving.

Offtopic: Die schimmel in je profiel, wat een mooierd!

Mijn onderbenen waren bij het doorzitten zeer onrustig, totdat ik deze tip van mijn huidige instructrice kreeg. Ik moest van haar mijn knieën ontspannen en niet tegen het zadel drukken, dat voelde in het begin wel vreemd (het was net alsof ik flink door elkaar werd geschut), maar het resultaat was verbluffend.

Offtopic: dankjewel !!

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 17:29

Het klopt wat je zegt, ik zit wel stil en mijn onderbenen zijn ook stil, ze liggen alleen in de verkeerde positie en dat vind ik gewoon irritand :) Ik ga met al deze tips erg hard aan de slag :)

Iemand enig idee hoe lang het duurt voor je verbetering ziet?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:31

phoebbb schreef:
misschien moet je les nemen en kan je aan je instucteur vragen wat je kan verbeteren ?

Goh, die tip had ik zelf niet kunnen bedenken. Wat goed van jou :roll:.

Stoelzit heeft toch vaak te maken met balans van de ruiter en/of het loperig zijn van het paard. Je bent jezelf er van bewust gelukkig en jammer dat de instructeur je hierin niet echt corrigeert want met afgestoken benen is het lastig dressuren en je zit achter het zwaartepunt.

Probeer zonder beugels (of nog beter idd zonder zadel) te rijden en je benen als spaghetti slap naar beneden te laten hangen zonder je even druk te maken over hakken uitdrukken. Als je benen slap hangen liggen ze vaak al op 1 lijn met oor/schouder/heup/hak en zit je ook makkelijker rechtop. Je kan ook eventueel met stukje klittenband de beugels vastzetten aan de singel waardoor je beperkt wordt in het afsteken en dus ook het achter het zwaartepunt zitten. Rechtop zitten gaat niet samen met benen afsteken dus misschien is het makkelijker om te "strekken naar je Kruin" en gestapeld te zitten en vanuit de bovenkant te werken aan de onderkant. Geen touwtjes gebruiken want die zijn gevaarlijk als je wel een keertje je balans verliest en gaat glijden, de beugel moet los kunnen schieten in geval van nood. Vraag iemand (ouders/vriendin) om af en toe meer te kijken want het moet gewoon even routine worden om anders te zitten in het rijden. Verbetering zie je na een paar weken en het duurt denk ik een half jaar voordat je echt het doel hebt bereikt.

Het is overigens een veel voorkomend probleem, ik geef er vaak onvoldoendes voor. Edward Gal heeft er ook een handje van om te neigen naar stoelzit dus helemaal hopeloos is het niet voor een dressuurcarriere maar als je het kan oplossen is het altijd beter.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 17:43

Bedankt voor je tips! Ik ga ook even regelmatig mezelf (laten) filmen om verbetering te zien (of juist niet). Op zich staat het nooit als commentaar op mijn protocollen, maar ik wil graag verder in de sport, en daarom vind ik dat de basis goed moet zijn. Tja, als Edward Gal het kan, met stoelzit... maar het blijft een techinische fout en dat wil ik voorkomen.

Ik zat te denken om misschien qua privelessen van instructeur te wisselen. Ik krijg nu wekelijks een groepsles en een priveles van dezefde instructeur (2x een uur). Is het storend voor het paard en mij om bijv. de priveles van een andere instructeur te gaan nemen? Weet iemand dit?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:08

Ik heb zelf les van verschillende mensen en in principe is het verhaal overal hetzelfde, zeker voor de basis. Zolang je niet bij mensen gaat lessen die zelf "de Anky-methode" volgen kan dat makkelijk. Kan juist verfrissend zijn om nu bijv. iemand te zoeken die heel erg vanuit de absolute basis werkt. Het belangrijkste is dat jij en jouw pony/paard zich er prettig bij voelen en dat beide verhalen op elkaar aansluiten. Ik heb zelf les van iemand die de andere persoon waar ik les van heb lang heeft begeleid dus die persoon weet precies hoe dingen "thuis" gaan maar weet ook weer naar andere dingen te kijken. Je moet vanuit een rijdende situatie dingen gaan verbeteren, dus eerst fijn en actief rijden en dan de verbeterpunten oppakken en uitbouwen. Het heeft geen zin om te proberen vanaf de eerste stap rechtop te gaan zitten en dat een uur lang vol te houden, dat hout je niet vol en dan raakt je gefrustreerd en kom je niet meer tot lekker rijden en plezier hebben. Het heeft wel zin om van te voren te bedenken dat je 3x 5 minuten er heel erg op gaat letten en dan weer lekker rijden. Kom je in de niet-corrigerende tijd langs de speigel mag je wel jezef corrigeren maar er geen drama van maken dat je 3 rondjes verder niet meer optimaal zit. Op die manier kun je uitbouwen en wordt het een tweede natuur om goed/ beter te zitten zonder spierpijn en een paard dat helemaal van slag raakt van dat gewiebel op zijn rug, en je raakt gemotiveerd omdat je resultaat ziet.

KNHS let niet heel erg op houding is mijn ervaring, je zou ook voor erbij F-proefjes kunnen rijden. Wij letten juist wel op zulke dingen.

Je hebt gelijk dat je het wil verbeteren maar kijken naar topruiters en nar wat zijn "fout"doen is soms erg relativerend. Als ik doodsbange kinderen (soms ook oudere ruiters) in de ring heb zeg ik ook altijd dat het helemaal niet erg is om soms beetje (boel) bang te zijn. Anky is ook weleens beetje (boel) bang en die doet toch ook altijd best leuk mee. Anky zit ook niet helemaal recht trouwens dus staar je ook niet helemaal blind want een perfecte houding heeft echt niemand.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:13

Ik zie het niet echt zitten om F-proeven te gaan starten, ik vraag me ook af, of ik die nog wel mag starten (Hoogste F proefje staat toch gelijk aan L1?), w.s. moet ik dan ook via de FNRS registreren en van de KNHS heb ik momenteel een startkaart.

Het klopt wat je zegt dat het niet altijd perfect hoeft, maar het stoort me wel, ik weet dat ik heel netjes kan zitten, dus ik wil dat ook gewoon kunnen in draf. Ik ga lekker oefenen en lekker rijden en dan zie ik vanzelf wel waar het schip gaat stranden, of niet :) En ik hoef geen nieuwe anky te worden, maar ik wil wel op mijn niveau, het maximale uit mij en mijn paardje halen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:17

Hoogste proefje staat gelijk aan dik M1 en ze zijn echt lastig om te rijden. Je kan soms ook buiten mededinging starten voor de ervaring, zijn er genoeg die dat doen of naast KNHS de F-proefjes rijden. Je kan dan wel een paar keer op 10 punten houding etc. worden gejureerd. Misschien valt het namelijk wel mee met die stoelzit als niemand er verder iets over zegt. Heb je fotos?

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:24

het naar voren steken van de onderbenen heeft vaak te maken met balans en rompstabiliteit.
Vaak zie je dat dan het bovenlijf wat achterover helt, waardoor je wel achter de beweging van je paard kan komen.
Wat vaak al helpt is je ook bewust te worden van de positie van je bovenlijf. Probeer je schouders boven je heupen
te houden en regelmatig zitten op bijv. een fysiobal achter computer of tv helpt ook goed voor je balans. Succes!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:48

Dit is inderdaad moeilijk. Probeer voor in het zadel te gaan zitten, de teugels niet te kort want daardoor moet je je handen extra ver naar voren steken, waardoor het moeilijker is om rechtop te gaan zitten. Verder moet je zorgen dat je in je knie buigt en je benen echt voor je gevoel extreem ver naar achteren legt.
Succes!