hoogte van de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

hoogte van de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:12

lieve bokkers,

wie heeft de gouden tip voor mij.
ik stoor mijzelf erg aan mijn handhouding, vaak net wat te laag, handen niet boven het zadel maar net iets naast de boom.

maar nu dus mijn volgende punt; als ik mijn handen zo houd als op de foto, heb ik een rechte lijn arm-teugel. zonder geknikte pols.
doe ik mijn handen netjes naast elkaar boven het zadel, krijg ik al snel een 'geknikte' pols.
dus wat is nu een mooie passende handhouding (wel even rekening houdend met mijn lange armen aub... :o )
Afbeelding
dit is een beetje typische losrijfoto, weet dat het paard hier niet optimaal loopt. maar het draait hier dus even om mn handen.

alvast bedankt!

Sim

Re: hoogte van de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:20

Ik vermoed dat dat komt omdat je teugels wat aan de lange kant zijn. Daarom zet je ze naast je zadel zodat je wel contact met de mond blijft houden. Zet je je handen "zoals het moet" heb je geen (voldoende) contact meer en moet je je polsen knikken om het contact te onderhouden.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:31

ik moet ook wel zggen dat dit een oudere foto is, na deze fotosessie is mij veel duidelijk geworden ,en ben ik ook van bit veranderd. paard is met losrijden heel lang en zwaar op d hand, waardoor ik teveel lengte in mn teugels houd.
dankjewel simmie! dankzij jouw antwoord gaat er ineens een kwartje vallen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:06

ben het met simmie eens...
verder vind ik dat je onderarm-teugel-mond echt een ideale lijn bevat...
heel mooi ;)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:38

bedankt voor t compliment M_D_H!
ik hoop dat het weer het snel toelaat om te gaan rijden..

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:54

Ik vind het nogal makkelijk gezegd dat heel veel mensen zeggen hand boven de manenkam. Bij sommige paarden die laag lopen in de hals ziet dit er gewoon weg niet uit.. Ik vind jou handhouding in vergelijking met het hoofd en de nek van je paard in verhouding goed kloppen. Teugels zijn wel wat aan de lange kant maar daar was je zelf al achter.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:53

Zoals de hals van het paard nu is ingesteld heb je de perfecte handhouding.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:15

LOCA schreef:
Zoals de hals van het paard nu is ingesteld heb je de perfecte handhouding.

??
Helemaal niet.
Je hand hoort een handbreedte boven de schoft, niet ernaast. Je kunt je hand hoger houden als je ze wat verder naar voren plaatst. probeer meer het gevoel te hebben dat je je handen draagt. Je lange armen zullen je juist helpen. En logisch gevolg is dat je teugels dan wat korter moeten.
Overigens heb je hier veel gewicht in je armen. Je zit zelfs wat achterover en je paard loopt ver achter de loodlijn. Misschien moet je het meer zoeken in de ontspanning. Dat geef je zelf ook al aan trouwens. Laat bij het losrijden de neus maar lekker over de grond gaan. Rijd je wat actiever de achterhand eronder, komt dat hoofd vanzelf weer omhoog.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:28

Probeer je paard wat actiever te rijden en meer voorwaarts. Elke keer als het paard weer in je hand wil duiken, zoals hier het geval lijkt, moet je juist weer voorwaarts rijden, zodat hij aan je been is. Probleem met je handen kan hierdoor juist worden opgelost. Je teugels zijn daardoor inderdaad ook te lang. Als je een vuist heb gemaakt met hierin de teugels moeten de duimen naar voren steken richting de oren. Als je je handen plat hebt, zoals je helaas bij veel ruiters ziet, heb je geen optimale vrijheid in je polsen, waardoor je ophoudingen e.d. weer minder effect hebben en ook het buigen weer moeilijker zal gaan.
Veel succes met trainen

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:37

Je teugels en armen zitten wel op één lijn, maar je hangt zelf (voor zover ik dat kan zien op deze foto) achterover.
Als je rechtop zou zitten, komt je schouder iets hoger en je elleboog dus ook. Om dan de rechte lijn met de teugels aan te houden, moet je je handen wel hoger dragen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:51

Je handen zijn mooi rechtop, maar ze moeten hoger en er moet maar 1 vuist tussen je 2 handen kunnen. Je elleboog moet ook iets meer gebogen zijn.