Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Shattered schreef:Nee, ik beloon niet na een correctie. De correctie blijft zo effectiever, als het paard wordt beloond als je been geeft en als je eerst een tik geeft met de zweep kan dat nogal verwarrend overkomen voor je paard. Ik vraag daarna exact hetzelfde nog eens, als hij het dan wèl doet, dan beloon ik.
Zo werk ik bij mijn pony (die vanalles uithaalt) Ze wordt echt enorm graag de hemel in geprezen dus doet ze altijd wat beter.
Dan straf ik hem meestal met mijn stem ipv met been: loop door! of (als hij echt stout is) HUP! ofzo
en wanneer hij dan goed reageert beloon ik hem ook meteen: jaaaaaabraaf!, zoiets. Met je stem kun je heel snel reageren, en mijn paard vindt het een fijn hulpmiddel. Met een zweepje hoef ik hem niet proberen te corrigeren, daar wordt hij alleen maar narrig van. Andere hulpen (been, teugel, zit) gebruik ik ook, soms ook ter correctie, maar meestal doe ik dat op stem omdat ik merk dat dat het beste werkt. Wanneer ik hem eenmaal gecorrigeerd heb, en hem daarna heb beloond als hij wel doet wat ik vraag, is het ook over. Ik heb dan voorlopig weer even gewonnen. Hij probeert nu steeds minder vaak wat, het levert 'm namelijk niks op, weet hij nu, en naarmate we elkaar beter kennen zijn de discussies ook sneller beslecht. Mijn paard is een ondeugend boefje, bij zijn vorige eigenaar mocht hij ook erg veel en hoefde hij erg weinig, en het heeft wat maanden geduurd voordat we eruit waren. Maar nu we weten wat we aan elkaar hebben gaat 't eigenlijk erg goed 
Mijn paard is namelijk in de eerste plaats mijn paard en daarna pas mijn rijdier
Wanneer hij aan de hand naast mij meedraaft kijkt hij trouwens af en toe naar mij: "goed ben ik he? Kijk eens hoe ik het snap, en hoe mooooi ik draaf
"
Shattered schreef:Nee, ik beloon niet na een correctie. De correctie blijft zo effectiever, als het paard wordt beloond als je been geeft en als je eerst een tik geeft met de zweep kan dat nogal verwarrend overkomen voor je paard. Ik vraag daarna exact hetzelfde nog eens, als hij het dan wèl doet, dan beloon ik.
Urielle schreef:Ik beloon wel, daar is je rijden toch ook op gebaseerd? (even gewoon niets doen = nergens druk geven, bij gewenste reactie)
maar beloning kun je ruim opvatten natuurlijk, gewoon even 'goed zo' of 'braaf' zeggen is ook een beloning. Ik herhaal overigens wel nog een keer waar het fout op ging, om zeker te weten dat hij het dan wel gelijk goed doet.