Hoe speelser, niet te saai en niet te serieus rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Incredimail

Hoe speelser, niet te saai en niet te serieus rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:13

Ik heb onlangs een reading bij mijn bijna 4 jarige laten doen en daar uit kwam dat hij het hele leven als een speelhal zag, vooral nog spelen, klieren, wat aan rommelen en vooral nog niet serieus aan de slag was het resultaat van het gesprek.
Hij is nog te jong in zijn koppie voor het serieuse werk zei het paard zelf.

Hij wordt 2 keer 30 minuten in de week gereden. Hoe kan ik dit als amazone leuker, speelser, afwisselender en vooral niet te serieus laten verlopen, want daar heeft hij behoefte aan.

Svp geen opmerkingen van geloof je een reading of andere opmerking over een reading gewoon antwoorden hoe je de les leuker kunt maken. Het is geen discussie topic, maar ik stel een serieuse vraag.

Nibbit

Re: Hoe speelser, niet te saai en niet te serieus rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:17

Afwisselende training, niet iedere x hetzelfde doen in dezelfde volgorde. Bijvoorbeeld eens warmgaloperen ipv eerst veel te draven. Wijken vanaf de hoefslag en terug als een gebroken lijn.
Of eens wat balkjes in de bak leggen en evt een sprongetje

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:22

Ik zou met een driejarige (een paard is volwassen op 8 jarige leeftijd) in plaats van rijden meer grondwerk doen. Lange teugelwerk en rechtrichtoefeningen zijn echt heel erg goed om je paard ook fysiek voor te bereiden op het werk onder het zadel.

En om het serieze eraf te halen: meer spelen en veel belonen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:23

Zoals hierboven al gezegd is het leuk om met balkjes of kleine hindernissen te werken. Schrikparcourtjes zijn ook leuk en leerzaam om te doen (bijvoorbeeld met zeiltjes ed). En kijk verder naar wat je paard aanbiedt en ga daar op in. Is ie fris? Laat hem dan bijvoorbeeld op een flink tempo galopperen, waarbij je zelf verlicht gaat zitten. Het werk zit hem dan in het braaf terug komen en vertrekken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:24

Doe eens gek, zou ik zeggen! Zet pionnetjes neer, rijd slalom, tussen twee balkjes door, etc. Misschien is horseballen een suggestie? Of ga eens op zoek naar een paardenvoetbal.

Ik rijd vooral veel buiten om het niet saai te laten worden, weet niet hoe de mogelijkheen bij jou zijn. Buite valt er altijd wel weer iets te vinden om mee te trainen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:18

zoals hierboven al is vermeld heel veel afwisseling,
niet te veel van het zelfde, niet te veel dezelfde volgorde.
pak ook is wat grond werk erbij op de dagen dat je niet rijd,
slalommen, balkjes draven, stuuroefeningen(om balken heen denk b.v. aan een L vorm gemaakt van balken)
klein sprongetje springen, naar buiten toe.
maar ook dressuurmatig kun je afwisselend werken.
dan is meteen na stap en een kort drafje aan galoperen, dan is laat aan galoperen, dan is wijken dan is schoudervoor(dus geen schouderbinnenwaarts)

njaa het zijn maar ideen

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:54

Naast afwisseling in het werk zou je ook afwisseling kunnen zoeken in waar je rijdt en met wie.
Mijn jonge paard wordt zowel alleen als samen met mijn andere paard getraind in de bak. Ook neem ik hem regelmatig mee naar een binnenbak, waar hij hele andere indrukken opdoet als thuis.

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:35

je kan inderdaad op verschillende locaties rijden, en met verschillende paarden. dat is voor hem een stuk leuker !

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:37

je kunt een voetbal kopen waar die met jouw erop tegen aan kan schoppen dat is erg leuk!
verschillende locaties,
maak leuke sprongetjes, leg balkjes neer .
zet pionetjes neer, rijd veel figuren!
hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:40

Ga vrijheidsdressuur doen, verdiep je erin en doe dat naast het twee keer per week rijden, hou haar dus mentaal meer bezig op de dagen dat je niet rijdt, lijkt me een erg geschikt paard ook om vrijheidsdressuur mee te doen, spelletjeeeeuh!! :):)

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:20

buiten het rijden is het misschien leuk om hem los te gooien, dan niet opjagen oid maar gewoon lekker zn gang laten gaan. Pionnetje in de bak erbij of een yogabal zorgt altijd voor leuke speelse activiteiten :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:24

Ik zie basis dressuurrijden ook niet als serieus werk :o
Beetje oefeningen doen die op je pad liggen - waar het paard makkelijk in rolt waardoor de oefeningen niet moeilijk zijn, maar wel "veel" en verschillend.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:43

HippoLogic schreef:
Ik zou met een driejarige (een paard is volwassen op 8 jarige leeftijd) in plaats van rijden meer grondwerk doen. Lange teugelwerk en rechtrichtoefeningen zijn echt heel erg goed om je paard ook fysiek voor te bereiden op het werk onder het zadel.

En om het serieze eraf te halen: meer spelen en veel belonen.

Ja ben ik het mee eens, lekker speels en jong houden , te veel paarden zijn te jong al te serieus aan het werk.
En als het dier nu nog vrolijk en speels is , moet je zorgen dat dat er in blijft, bouw het lekker langzaam op, idd rechtrichten aan de hand en heel veel leuke dingen doen, spelen , buiten wandelen, maar het serieuze werk ook speels en leuk houden, korte oefeningen en goed is goed, al ben je maar 5 min bezig en hij doet een nieuwe oefening goed, gewoon stoppen en belonen, dat slaan ze op en zo houden ze plezier in het werken en leren zelfs makkelijker als je het kort en leuk houd,

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:30

een laag hindernisje op de x (er dan over als je figuur dat je op dat moment rijdt de hindernis kruist)
Een slalom van pionnen waar je soms om slingert, soms langs rijdt, soms een extra rondje om rijdt. ben je al wat met wijken bezig kun je ook ertussen door een pasje wijken (vond mijn grappen maker geweldig, kon dit los in de bak op aanwijzingen met de hand, helemaal leuk)

Verder reageren op zijn gedrag, doet hij een keer macho, doe je lekker mee, stelt hij een galopje voor, waarom niet, niet altijd natuurlijk want jij blijft eindverantwoordelijke. Als hij het meedenken door krijgt kun je de oefeningen spannender maken, in galop van hand veranderen en even terug naar draf en dan in de andere galop verder. Springt hij verkeerd aan, geen probleem. Daag hem daarin uit tot zelf denken. Zo ook met een overgang van bijvoorbeeld halt naar draf. Probeer het speelse dus naar jou hand te zetten en zorgt dat hij meedenkt naar hetgeen jij eigelijk toch al wilde, maar het een keer niet doen moet natuurlijk ook kunnen.

Met kinderen doe je dat ook wel, eigenlijk wil je dat ze gaan opruimen maar als je zegt ruim op doen ze het niet. Begin jij met opruimen en daag je ze een beetje uit doen ze het wel en met plezier, opruimen wordt dan gekoppelt aan leuk.

MyOwnDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:45

Veel verschillende figuren rijden, vaak van hand veranderen, veel vreemde dingen in de bak zetten en er omheen of doorheen rijden. Gewoon lekker veel leuke afleiding.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:52

Zorg dat je veel figuren rijdt, tussendoor kan je veel grondwerk doen of een keertje aan de longeerlijn.

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 20:47

Leuke en bruikbare tips zitten er tussen. Bedankt allen. Ik ga aan de slag