Opbouwen na peesblessure, wat wel, wat niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Opbouwen na peesblessure, wat wel, wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 22:32

Mijn paard staat nu ruim 8 maanden op rust met een stevige peesblessure, de laatste foto's zijn van Begin November en toen mocht ik weer wat gaan draven op het harde.
Dat gedaan, maar zonder ijzers liep hij erg gevoelig, toen het slechte weer en nu heeft hij dus pas weer ijzers.
Hij loopt prima, heeft er weer zin in en het gevoelige is over, mijn plan is om zo eind Maart weer terug te gaan en de laatste foto;s te laten maken, ga er dan vanuit dat het in orde is.

Maar dan, ik ben toch wel huiverig hoe nu verder, ik rijd hier buiten op zware zand paden of het strand, met flinke hoge strandopgangen, die je alleen in draf of galop op kunt.
Gaat het dat gewoon nog worden, na verloop van tijd natuurlijk, of moet ik me beperken tot bejaarden ritjes....
Zal het ook wel horen in de kliniek, maar voor mijn gemoedsrust wil ik graag ervaringen horen van jullie.

De peesblessure was een hoge tussenpees, paard= 13 jaar oud, bandje boven de kroonrand was ook verrekt, dit alles is gebeurd in Mei 2009.

Sammie

Re: Opbouwen na peesblessure, wat wel, wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:10

Volgens mij behoor je van de kliniek/dierenarts een (goed) stappenplan te krijgen. Dat is volgens mij wel aardig standaard met x minuten stappen uitbouwen tot y minuten. x minuten draven (rechtuit) uitbouwen tot y. (daar zit je nu al op?)

Peesblessure is het einde niet, het is alleen enorm veel geduld hebben. (6-12mnd is volgens mij vrij standaard) Persoonlijk denk ik niet dat je enkel hoeft te beperken tot bejaardenritjes, (al kan ik natuurlijk ook niet zo beoordelen hoe erg de blessure is), als je je bedenkt dat er in de sport ook weer paarden terug komen met een blessure kun je straks vast wel weer de stranden onveilig gaan maken :D

Zwaar zand is natuurlijk niet het beste voor de pezen/benen, ik zou ze (zeker in het begin) wel zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Meer advies kan ik niet geven iig :D Heb geen stappenplan voor je. :D De mijne heeft een hele andere blessure gehad. Heel licht.. was alsnog zes maanden uit de roulering. Ondanks een verdikking heb ik er daarna vrijwel nog alles mee kunnen doen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 05:57

onze pony heeft 9 maand op rust gestaan , daarn arustig weer opgebouwd , op harde ondergrond,eerst iedere dag 10 minuthes stap en 5 minutjes draf , en dit steeds op bouwen , we zijn eeen jaar verder en rijden inmiddels alweer een een dik driekwart jaar dresuur concours , af en toe wat springen thuis ,
pony was eigenlijk afgeschreven , maar hebben hem de kans gegeven en niks meer aan de hand , pony is nu 17

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:15

wat ik denk ik zou doen in jouw geval is na de laatste foto in maart het dier nog een maand of 4 op het land zetten zodat het laatste beetje wat er eventueel nog zou kunnen zitten ook goed geneest. Dan kan je je ervan verzekerd zijn dat het eigenlijk weer helemaal goed is, en dan zijn die zware paden zo af en toe ook niet echt een probleem

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:37

ik mag met mijn paard opbouwen (na ruim een jaar) maar als eerste op de vlakke ondergrond. Maar ik denk dat als het tijdens de opbouw goed blijft, het genezen is.

Anders vraag je het straks na de laatste foto aan de veearts.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:36

Voorlopig alleen goede/harde ondergrond aanhouden en rustig en consequent opbouwen.

Als dat goed gaat kun je langzaam maar zeker uit gaan bouwen naar kleine stukjes zwaardere bodem en dan kijken hoe je paard dat oppakt.

Een paard bij ons op stal heeft een aantal jaar terug een peesblessure gehad en die is na een jaar voorzichtig zijn en alleen harde ondergrond en veel stappen weer helemaal geworden.
Je ziet niks meer aan de pees en ze loopt ook weer gewoon in 't duin en op strand.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:38

peesblessures duren altijd erg lang..

Mijn paard had in 2008 een blessure aan een tussenpees, dit heeft 6 maanden geduurd.

verder ga ik met kiwiko mee, ik heb mijn paard nog 2 maanden op de wei laten staan toen uit de controle scan bleek dat het genezen was..

Maar jij heb het over foto's? bedoel je geen scans?? op foto's zie je namelijk geen pezen..

voor de rest als je er niet voor kiest om hem nog op de wei te zetten zou ik minimaal een maand stappen (erop)

in het begin 10-15 min en per week 5 minutjes erbij.. tijdens dat stappen al lekker rondbuigen en stelling vragen zodat je die hals/rugspieren al lekker soepel kan maken..

na die maand voorzichtig oppakken met draven, beginnen met 1 á 2 rondjes, ook dit weer langzaam aan uitbreiden.
in die maand na 2 weken grote voltes rijden.

maar als je een goede kliniek heb kan je aan je behandeld arts vragen om een schema..

duin en strand zal wel weer lukken mits je het langzaam oppak en niet teveel in 1x willen.

ik spring nu ook weer af en toe met die van mij (kon veel eerder maar ik was hier erg voorzichtig mee)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:54

Ik denk dat het ook te maken heeft met de oorzaak van de peesblessure? Mijn paard had een dubbele peesblessure omdat hij te ver door de kogel zakt, staat nu dus op speciaal beslag om dat te voorkomen en hij mag echt niet meer in zware losse bodems gereden worden omdat hij dan alsnog te ver kan zakken en dat belast de nu toch al extra kwetsbare pees te veel. Ik heb met opbouwen ook op moeten letten dat ik juist zijn achterbenen niet te ver onder liet treden en ik moest ook voorzichtig zijn met zijgangen en verzamelen. Nu kan dat wel weer allemaal, maar met beleid. Het blijft een zwakke plek die nooit meer zo sterk wordt als vroeger, dus je zult belasting op die pees toch moeten blijven voorkomen. Als hij nou een peesblessure had door een keer goed hard tegen zijn eigen benen te tikken, tja, dan zou ik even overleggen met de DA wat je er later wel en niet mee kunt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:01

Mijn paard had een middelzware peesblessure. Nadat ik weer mocht beginnen, heb ik er ca. 6 maanden over gedaan om weer op het oude niveau te komen. En toen kon ze ook alles weer aan. Zware bosritten, springen, dressuur ..... nooit meer last van haar pees gehad.

De 1e 2 weken heb ik alleen maar in de wei gereden. Enkel stap en draf en rechte lijnen. Ca 15 minuten en daarna 5/10 minuten op de harde weg uitgestapt.
Daarna ben ik in de rijbak verder gegaan. Ook weer 2 weken lange lijnen in stap/draf en steeds weer 't uitstappen op de verharde weg.

Dit ben ik steeds verder gaan uitbouwen naar galopwerk, overgangen, wendingen. (Altijd op de harde weg uitgestapt)
Heuvels en zware bodem lijken mij echt heel slecht. Dat had ik in de opbouwfase zelf nooit aangedurfd.
Als je weer de zwaardere bodem meepakt, ga dan voor kleine stukjes en zorg dat je op het harde uitstapt.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:18

Mijn paard heeft een scheur in de diepliggende buigpees en ik ben ook al vanaf mei 2009 bezig.

Ik mag ook opbouwen maar ik stel dit nog even tot april uit vanwege het weer en gemoedsrust voor mijzelf. Zodat ik zeker weet dat het straks goed zit als ik weer na de kliniek ga.

Als je het echt niet meer zeker weet bel anders voor advies naar je DA. Om het na te vragen.

Verder ga ik ook met kiwiko mee.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:28

mijn paard heeft voor ik hem kocht ook een peesblessure gehad.
Daarna heeft hij voor zover ik weet ook lange tijd stil gestaan.
Ongeveer 3 maanden geleden zijn we dan begonnen voorzichtig zadelmak te maken. Ondertussen gaat dat heel goed. Hoewel hij een hekel heeft aan in de bak rijden en heel scheef is. Maar buitenritten (ook veel stukken verharde weg) vind hij helemaal prima. Lekker veel rechtdoor.
Ik ben zelf ook heel sterk aan het aftasten wat wel en wat niet kan. Zo heeft hij een paar dagen geleden ondekt dat hij leuk is om over een boomstam te springen die over het pad heen licht.
Hij heeft er lol in, ik heb er lol in, maar de angst blijft.
Dus dag per dag kijken wat kan. En als je opbouwschema van je dierenarts krijgt, dat zeker volgen.
De dierenarts die mijn paard gekeurd heeft, gaf een negatief advies om hem te kopen. Maar ja...koppig he... Maar tot nu toe nog geen spijt van gehad!!

Danielle

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:32

Allemaal goede tips, voorzichtigheid geboden dus, maar daar was ik ook wel van overtuigd.
Foto's, scans, echos, alles is gedaan, eerst in Moerbeke, daarna in Bodegraven, vond de laatste prettiger en duidelijker met hun antwoorden.

Ik ga straks maar weer een rondje over de straat, beetje draven en stappen, als het weer straks aangenamer wordt, ga ik terug naar Bodegraven en zal daar wel een schema krijgen voor het verdere herstel, laatste keer was hij al goed rad, maar ik neem het zekere voor het onzekere.

Ben wel huiverig om buiten te rijden, zo heeft hij het ook opgelopen, gewoon gestruikeld over een flinke steen, niets bijzonders dus.....
We hebben pas ook 2 nieuwe pony;s erbij, ga me daar ook op richten met rijden en laat hem wat meer staan,meer als 2 hooguit 3 keer per week zal hij niet lopen, ik ga er sowieso geen dressuur meer mee rijden in een bak, niet onze hobby ......