Ik heb altijd de indruk dat mijn 6 jaarse ruin zijn hals wat te lang gaat maken als ik ermee ga rijden. Hij heeft zoiezo van nature een lange hals. Ik weet echter niet hoe wat ik daaraan moet doen. Hoe zou ik hem opgerichter kunnen gaan rijden?
Hij heeft wel een goed achterbeengebruik en treedt minstens 1 pasje over in draf en stap. Als ik iets meer ga vragen vooraan dan blokkeert hij meestal en vertikt ie het om verder door te gaan omdat ik dan (denk ik) te sterk wordt vooraan...?
Iemand tips of raad? Mogen ook longeertips zijn...
Alvast bedankt!
_Christine
Geplaatst: 28-01-10 22:51
Losrijden goed voorwaarts beginnen en niet te diep, meer de neus naar voor rijden daarin. Dan rondje stappen, teugels op maat pakken en veel overgangen, in die overgangen actief naar voor blijven rijden, ophoudingen omhoog en los laten.
Op deze manier doe ik het en gaat tot nu toe bij alle paarden die ik zo heb gereden goed
liesje1986
Geplaatst: 29-01-10 08:10
Zulke dingen zijn wel handig om in een les te oefenen. Het komt veel aan op gevoel. Het kan zijn dat jij inderdaad te sterk wordt. Echter mag je soms best iets druk in je handen hebben, als je dit maar weer op het juiste moment afvloeit. Het enige wat ik zo kan zeggen is dat je veel overgangen en tempowisselingen kunt gaan rijden. Je moet elke stap die je paard zet de controle over het tempo hebben. Elk moment dat je je been aanlegt, moet je paard voorwaarts reageren en als je een ophouding maakt, moet hij terugkomen en wachten. Hoe sneller je dat achterbeen kan maken (en hem kan laten wachten zodat hij niet meteen voorover valt), hoe meer je hem achterop krijgt. Dan zal zijn hals ook korter worden. Misschien heb je een filmpje van hoe het rijden nu gaat?
Oprichting komt niet van voren maar vanuit achter. Ga eens een tijdje echt rechtrichten en zijgangen zoals schouder binnen en travers aan leren, zodat het achterbeen sterker gaat worden, vandaar uit kun je dan gaan oprichten , maar niet met je teugel maar meer met je zit. Maar dat heeft tijd nodig, misschien wel een aantal maanden/jaren, geef het paard de tijd om zichzelf te kunnen oprichten. Verdiep je eens in wat er in het lichaam gebeurd als je wilt oprichten in b.v de achterhand/been /bekken/schouders enz enz
Misschien jezelf wat meer in de techniek verdiepen, ga ook eens het theoretische gedeelte ervan in je opslaan zodat je echt snapt wat je doet en moet doen en waarom , dan kun je het ook makkelijker aan je paard door geven.
oprichting komt nooit vanuit de hand van de ruiter. Als je paard blokkeert omdat je hem aan de voorkant probeert 'op te tillen', dan trek je z'n rug in elkaar.
Oprichting hoort met de jaren van training te komen en is een gevolg van het soepel en buigzaam maken van de achterbenen. Die lange hals hoort een paard in het africhtingsstadium waarin jullie je kennelijk bevinden, gewoon te hebben.
Oplossing: geduldig trainen en werken aan de achterhand dmv zijgangen en overgangen, dan komt de oprichting vanzelf.
Steffie_20
Geplaatst: 08-02-10 23:05
probeer met je been oprichting te krijgen, van een kleine vlugge draf naar een grote draf, en dan vlug zijn met je hand. dus je teugels wat korter nemen, vlug schakelen en kijken of hij daarop omhoog/korter wil worden. Van veel schakelen willen ze vaak wel opgerichter worden aangezien je ze meer op het achterbeen zet.
vur
Geplaatst: 09-02-10 10:25
Als hij blokkeert en achteruit wil, heb je per definitie te veel hand en te weinig been. Dat zul je dus om moeten draaien. Meer been en minder hand. Daarna schijnovergangen rijden met zo min mogelijk hand en bij het verruimen weer flink been (geen hand).