Hoe weer beginnen met rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Hoe weer beginnen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:40

(sorry als het hier verkeerd staat!)

Waarschijnlijk ga ik binnenkort een paard van iemand rijden. Ik weet nog niet zo heel veel over dit paard maar wat ik wel weet is dat ze als het goed is beleerd is. Ze schijnt in het verleden goed te hebben gesprongen. Nu was mijn vraag, hoe bekijk ik nou of dit paard echt goed beleerd is en hoe begin ik rustig aan met opbouwen? Ik heb haar verder nog niet in handen gehad. Ik had in gedachte om eerst een beetje met aan het touw te lopen en misschien wat commando's als halt stap en draf aan te leren. Daarna proberen haar te longeren en uiteindelijk longeren met een zadel op haar rug. En daarna erop gaan zitten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Iemand nog goede ideeën of tips over wat ik wel en wat ik juist niet moet doen? Het zal voor mezelf waarschijnlijk ook heel erg wennen zijn en wil daarom ook graag eerst goed aan het paard gewend zijn voordat ik erop ga. Ik ben mijn eigen fjord gewend en over het algemeen moet ik altijd erg wennen aan grotere rijpaarden aangezien ik altijd alleen maar op mijn eigen pony rijd.
Hier een link met wat foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=KL6JBYO8

ccathalijne

Re: Hoe weer beginnen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:42

Inderdaad rustig aan beginnen met het opbouwen van een band. En ik zou les nemen met het rijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:46

Ik zou eerst toch duidelijkheid willen hebben hoe het er in zijn algemeenheid vor staat met dit paard.

In hoeverre is dit paard doorgereden?
Hoe lang heeft het paard niets gedaan?
Wat verwacht de eigenaar?
Hoe oud is het paard? En zo is er vast nog heel veel meer te bedenken.

Dan kun je pas concreet gaan bedenken hoe je het gaat aanpakken met dit paard.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:52

Nou zelf weet ik er ook nog niet zoveel van. Ik heb het de eigenaar gevraagd en hij zou het de man vragen waar hij hem van gekocht heeft. Hij heeft het paard gewoon gekocht om mee te fokken en verder doet hij er niks mee. Daar hoor ik dus nog meer over. Ik heb daarom dus ook geen idee wat ze kan en hoelang ze niet gereden is. De man waar ze van is had het wel over dat ze 150 gesprongen heeft. Dan lijkt het me wel dat ze opzich wel veel gereden is.
Waarschijnlijk is ze 13 of 14 jaar.
De eigenaar verwacht eigenlijk niets van me. Ik kwam er per toeval achter dat hij 2 paarden gekocht heeft en ik vroeg of ik ze toevallig mocht rijden. Dit paard mag ik dus van hem rijden. Hij vraagt verder niks van mij, het is meer dat ik het mag doen omdat ik het zelf leuk vind. Ik ben hier dus vrij in.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:55

Dan heb je dus alle tijd om eea rustig op te bouwen als blijkt dat dit paard een poos niet gereden is.
Misschien wel verstandig om de eerste keer er op te doen als er iemand bij is die je kan helpen.
Beginnen met longeren, dan zie je gauw genoeg of dit paard netjes de commando's e.d. begrijpt. Later eens longeren met zadel er op zodat je kunt zien hoe ze daar op reageert.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:59

Zorg in ieder geval voor een tweede (ervaren!) persoon die je helpt.
Ga niet alleen aan de slag met het rijden.
En zorg voor een veilige plek om te rijden. Niet in een (glad) weiland, maar een omheinde rijbak met een goede bodem.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:01

Ja ik doe het ook lekker rustig aan. Eerst een goede band met het paard opbouwen en zorgen dat er vertrouwen is. Dan vind ik het zelf ook minder eng om er uiteindelijk op te gaan rijden. (ik ben niet echt zo'n held op dat gebied) Ben alleen mijn eigen trouwe brave fjord gewend dus echt snel er op stappen zal ik niet doen, alleen als er echt vertrouwen is.
Ik zoek nog wel iemand om me met dit paard te helpen dus als iemand het leuk lijkt mij hiermee te helpen en in de buurt van Heino woont dan hoor ik het graag.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:02

Helaas staan deze paarden op het moment in een weiland en er is geen bak waar ik zo even heen kan gaan om te gebruiken. Ik zou evt. een stukje weiland af kunnen zetten om daar in te rijden. Maar zover is het nog niet.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 00:30

Vandaag weer even heen geweest. Wilde vandaag proberen het halster om te doen. Maar dit is me niet gelukt. Ze is nog aardig schuw. Waarschijnlijk weinig in handen geweest de laatste tijden. Ze staat samen met een ander paard in het weiland, dit paard eiste constant alle aandacht op waardoor ik niet goed met het andere paard bezig kon zijn. Ga nu proberen of ik dat andere paard in een stukje afgezet weiland kan zetten zodat ik alleen met de merrie bezig kan. Dan kan ik tenminste verder zonder dat dat andere paard me telkens in de weg loopt.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:02

Als ik jou was zou ik vertrouwen winnen en respect ( messchien kan je wel even zoeken op de forum van Natural horsmaneship )

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:09

Nou als het halster om doen al niet lukt zou ik nog maar niet aan het rijden denken. Eerst vertrouwen winnen en kijken of ze je in de omgang toe laat dingen met haar te doen . Met poetsen en wandelen enz. Je hebt alle tijd toch, *D dus lekker rustig aan met haar doen. Weet jij wat dat beestje meegemaakt heeft, misschien is er buiten het fokken helemaal niet naar omgekeken of is ze vervelend behandeld. Pas als dat lukt zou ik verder gaan met de volgende stap longeren, dan idd zoals anderen al zeiden met zadel, maar doe het wel op haar tempo. Overhaast niks. *D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:14

Ik zou dit paard behandelen alsof het nog niet beleerd is. Zelfs al heeft ze ooit gereden, je weet niet of het goed gebeurd is, hoe lang geleden het is etc. etc.

Doe dus net alsof het beestje niks kent (waar het eigenlijk ook wel op lijkt als je het halster niet eens goed om kan doen) en ga van daaruit werken.

Inderdaad eerst het vertrouwen op de grond, voordat je er op stapt. Denk dat je daar al wel een tijdje voor uit kan trekken als je zelf niet zo'n held bent.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:42

Ja ik doe het ook heel rustig aan met haar, zoals ik ook al gezegt heb wil ik eerst haar vertrouwen winnen en rustig opbouwen voordat ik ga rijden. Aan rijden denk ik nu dus ook nog niet. Ik ga er bijna elke dag even heen om even een aai en evt. wat lekkers te geven. Nu ben ik ook al bij ze in het weiland geweest maar ik ken deze 2 paarden niet goed en weet dus ook niet wat ik wel of niet kan doen. Ik ben er nog wat voorzichtig mee, voor je het weet krijg je een klap. Het is best lastig want het paard waar het om gaat is wat bang en het andere paard dat erbij in het weiland staat is juist heel nieuwsgierig en gaat steeds voor het andere paard staan om aandacht van mij te krijgen. Wil ik naar het paard waar het om gaat (weet haar naam niet) lopen dan loopt ze weg en voor ik het weet staat dat andere paard weer voor mn neus. Heb de eigenaar al gevraagd of ze dan apart van elkaar mogen staan zodat ik er gewoon bij kan maar dat wilde hij liever niet.
Ook heb ik de eigenaar gevraagd of hij al weet wat of ze kent en of ze ook beleerd is maar hij was er nog niet aan toegekomen het te vragen. Dit hoor ik dus binnenkort nog.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:47

Ik denk dat ik er wel iets met natural horsemanship mee ga doen. Weet wel een aantal dingen over grondwerk en dergelijke. Ik ga er eigenlijk ook wel een beetje van uit dat ze niks kent. De eigenaar zegt dat beide paarden heel makkelijk zijn en dat ze zo met je meelopen. Misschien dat ik juist wel te voorzichtig ben? Ze komt wel naar me toe maar zodra ik het halster dichterbij breng dan draait ze haar hoofd weg.. Ik kan haar ook gewoon aaien overal, op haar hoofd, rug, onder de buik en achterhand. Dus het lijtk me dan opzich wel weer dat ze wel wat gewend is. Iemand tips om haar een halster om te krijgen? wat ze doet als ze het halster ziet is haar hoofd wegdraaien en soms ook weglopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:02

Er zijn zoveel paarden die schichtig zijn bij een nieuw persoon, of die geen zin hebben om zich te laten vangen uit de wei, dus dat wil niks zeggen over het rijden.
Ik longeer altijd een keer om te kijken wat ze doen met het zadel en om de sjeu eraf te krijgen en dan stap ik gewoon op, maar zien wat er gebeurt. Opnieuw zadelmak maken vind ik echt overdreven bij een paard wat gereden is geweest en gewoon een tijd heeft stilgestaan, paarden hebben een goed geheugen!
Qua tijdsduur is het even afkijken, het ene paard is echt moe als je 20 minuutjes hebt gestapt en een paar rondjes gedraafd, met de andere kun je al 30 minuten echt rijden, dat is kijken hoe je paard reageert.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:42

Heb ondertussen te horen gekregen dat het paard dus blijkbaar amper iets kent :( kan er dus jammer genoeg niet op rijden :( scheelt al wel weer dat ik er verder toch nog niet echt veel tijd in gestoken had..

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:36

Ik zou zeker les nemen, elke week een uur priveles.
En dan rustig aan beginnen.
Veel stappen en goed in- en uitstappen. Zeker wel 10 min voor beide.
Het paard moet lekker los komen.
Lekker rustig aan beginnen en de rest komt allemaal vanzelf!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:08

addy<3 schreef:
Nou zelf weet ik er ook nog niet zoveel van. Ik heb het de eigenaar gevraagd en hij zou het de man vragen waar hij hem van gekocht heeft. Hij heeft het paard gewoon gekocht om mee te fokken en verder doet hij er niks mee. Daar hoor ik dus nog meer over. Ik heb daarom dus ook geen idee wat ze kan en hoelang ze niet gereden is. De man waar ze van is had het wel over dat ze 150 gesprongen heeft. Dan lijkt het me wel dat ze opzich wel veel gereden is.
Waarschijnlijk is ze 13 of 14 jaar.
De eigenaar verwacht eigenlijk niets van me. Ik kwam er per toeval achter dat hij 2 paarden gekocht heeft en ik vroeg of ik ze toevallig mocht rijden. Dit paard mag ik dus van hem rijden. Hij vraagt verder niks van mij, het is meer dat ik het mag doen omdat ik het zelf leuk vind. Ik ben hier dus vrij in.

Als je aan je eigen kunnen twijfelt, niet doen.
Het verschil tussen een Fjord en een warmbloed paard is groot.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:41

Thomina & Johanna59, heb al een bericht geplaatst dat ik het paard niet kan rijden ;) ik dacht dat ik er zelf een slotje op kon doen maar dat kan niet. Bij deze mag er dus een slotje op, voor degene die dat doet.