Wandel problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sem722

Wandel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:05

Weet niet of dit hier goed staat..maar ik heb een vraagje of iemand toevallig een tip heeft.

Door omstandigheden kan ik alleen nog maar wandelen met mijn paard.
Niks mis mee hoor, want we vermaken ons prima, alleen is madam nog zo'n verselijke hittepetit.

Op de heen weg niks aan het handje - dan loopt ze netjes op het pad en kan ik echt de breedte nemen. Maar tijdens de terug weg loopt ze helemaal tegen me aangeplakt. Ze maait (altijd) met haar voorbenen, wat betekent dat ik dus echt moet opletten waar ik loop en daarnaast is ze vaak ook mega heet ( ruikt de stal) en heeft ze er een tempo inzitten waar je eng van wordt ( groot paard, grote passen en dan hele GROTE passen)

Maar, nu de vraag...
Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ze niet zo vreselijk tegen me aanplakt en ook op de terugweg de breedte van het pad pakt?
Dubbele lijnen (Piet Bakker manier) helpt niet, want dan staat ze continue achterstevoren.
Aan de andere kant gaan lopen is ook niet te doen, want dan plakt ze weer die kant op.
Continue corrigeren heeft al helemaal geen nut, daar wordt ze nog heter van ( was al toen ze nog onder het zadel liep)

Is er iemand die dit herkend en heeft die iemand wellicht tips??

Ik hoor het graag!!! :D

_Cindy

Re: Wandel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:13

Heb je een bak? Ik denk dat het een goed idee is als je eerst in een omheinde omgeving met je paard gaat oefenen,omdat je zegt dat je hem bijna niet kan corrigeren.

Ik heb wandel ook met mijn pony en ook zij is echt een heethoofd. Volgende tips heb je misschien iets aan:
*Niet meteen het lastigste opzoeken. Dus eerst een klein stukje lopen in een rustige omgeving, rustig uitbouwen. Als jouw paard dat makkelijker vind eerst eens met twee paarden gaat.
*Zelf langzaaaaaaam lopen, ontspannen, rustige stappen.
*Heel veel wisselingen in langzaam stappen, doorstappen, hoofd naar beneden vragen, stapje achterwaarts. JIJ bepaalt het tempo! Anders wordt het gevaarlijk.
*Om te voorkomen dat je paard een heen en een terugweg herkent, ga een rondje lopen! Waar ik nu sta kan dat wat minder goed, dan loop ik meestal als ik bij stal ben net een paar huizen verder.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:16

Grondwerk, eventueel met kaptoom in het begin.
Halt laten houden wanneer jij dit wilt, laten stappen wanneer jij dit zegt. Zorg dat het paard altijd op jou let.
Eerst erg consequent oefenen in de bak/paddock etc, het paard moet zijn oren opzij (richting jou) gericht hebben.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:30

Oke, ik heb iets niet geheel goed uitgelegd denk ik...waarvoor excuus!

Ze luistert als een trein! Ho is ho, geen probleem...als ik stil ga staan, staat zij ook stil...stap is stap.

Maar...ze is gewoon heel enthousiast, gaat vreselijk graag naar buiten en houd blijkbaar zoveel van mij, dat ze graag aan me plakt :D

nee, ff zonder dollen - haar enigste "probleem" is dat ze tegen me aanplakt.

Lopen in de bak - geen problemen, loopt ze gewoon relaxed en op gepaste afstand ( paddock & los grondwerk is geen optie door chronische knie blessure) op de heen weg loopt ze heerlijk ontspannen op gepaste afstand alleen terug plakt ze vast.

Ik heb mijn meissie al meer dan 10 jaar - is altijd fanatiek buitenpaard geweest ( lees zeer enthousiast) en nu kunnen we er dus niet meer op, maar wil ik wel dat ze nog van het bos kan genieten, dus loop ik ernaast.
Het enthousiasme en de felheid doen me niks - dat is ook niet het "probleem"..

Ik snap alleen dat plakken niet... 8-)

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:37

Mijn paard doet dit ook op de terug weg, alleen komt daar ook steigeren bij kijken. Weet ook niet waarom ze dit alleen op de terug weg doet. Ik kan helaas geen rondje maken, zodat ze niet meer weet wat weg en terug is.

Wat je misschien wel kan proberen om je paard achter je te laten lopen. Geleerd van Monja Erb.. bekend? Maar via die manier leer je je paard om te stoppen als jij stopt en elke pas na te doen die jij maakt.

Hoop dat je hier iets mee geholpen bent

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:38

Kwestie van goed oefenen,,paardje moet goed doorhebben dat ook op de terug weg JIJ de baas bent...probeer dit op goed te oefenen op het dichtsbijzijnde stuk weg bij stal..en dit breid je steeds verder uit, elke x weer een paar meter verder, dat de terugweg elke x wat langer word...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:21

Lief zijn , en graag bij je plakken , is dus eigenlijk net iets te weinig respect tonen voor jouw privéruimte, dit is dus toch een beetje een dominantieprobleem, ook al blijft het voorlopig alleen bij dit gedrag, dus iets consequenter optreden en nooit , echt nooit accepteren dat hij ongevraagt jouw ruimte binnendringt, klinkt mssn raar maar tis echt de enige manier, je kan zoiets niet uitleggen aan een paard , het zijn geen mensen, dus sta op je recht op privéruimte, nu, straks, na het rijden tussendoor echt altijd en overal.

sem722 schreef:

Ze luistert als een trein! Ho is ho, geen probleem...als ik stil ga staan, staat zij ook stil...stap is stap.

Maar...ze is gewoon heel enthousiast, gaat vreselijk graag naar buiten en houd blijkbaar zoveel van mij, dat ze graag aan me plakt :D

Lopen in de bak - geen problemen, loopt ze gewoon relaxed en op gepaste afstand ( paddock & los grondwerk is geen optie door chronische knie blessure) op de heen weg loopt ze heerlijk ontspannen op gepaste afstand alleen terug plakt ze vast.

Ik heb mijn meissie al meer dan 10 jaar - is altijd fanatiek buitenpaard geweest ( lees zeer enthousiast) en nu kunnen we er dus niet meer op, maar wil ik wel dat ze nog van het bos kan genieten, dus loop ik ernaast.
Het enthousiasme en de felheid doen me niks - dat is ook niet het "probleem"..

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:50

sem722 schreef:

Wat vaak helpt is als ze zo plakt om je arm te strekken, hierdoor ontstaat er ruimte tussen jullie en moet ze wel op armlengte van je blijven.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:01

Wat bij mij de oplossing was:
Als ik van het erf afging gewoon een paar passen wegstappen en weer omdraaien.
Deze afstand steeds groter maken...
En ik ben een paar keer samen gegaan met een oude en rustige ruin aan kop.

Let ook op dat er geen voer in de voerbak thuis ligt als je terugkomt.

Succes

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:40

Citaat:
Lief zijn , en graag bij je plakken , is dus eigenlijk net iets te weinig respect tonen voor jouw privéruimte, dit is dus toch een beetje een dominantieprobleem, ook al blijft het voorlopig alleen bij dit gedrag, dus iets consequenter optreden en nooit , echt nooit accepteren dat hij ongevraagt jouw ruimte binnendringt, klinkt mssn raar maar tis echt de enige manier, je kan zoiets niet uitleggen aan een paard , het zijn geen mensen, dus sta op je recht op privéruimte, nu, straks, na het rijden tussendoor echt altijd en overal.

+1. Met grondwek zou je dit magelijk kunnen oplossen vooral als ze all goed op je anderen “orders” reageerd. Dit is inderdaad een toen of weining respekt in deze situatie. Als je de 7 parelli spelen kent zou dit kunnen uitproberen. De Yoyo spel is een goed voorbeld.
Haar laten acteruit stapen net als Alves uitleg is ook heel goed. Je zou zelf een “oefenin” kunnen “uitvinden” dat voor je werkt met een “actie” woord net als “afstand” so dat wanneer je dat zeg zij zelf afstand neemt en niet meer teggen je aanplakt.
Succes en laat ons weten hoe het gaat ;)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:58

Wat oa Alves al zegt;
Als je een rondje maakt weten ze vaak wanneer ze weer op huis aan gaan.
Wat je kan proberen is dus idd kortere afstanden, vaker terug richting stal, en dan bij de stal dus gewoon doorlopen voor een ander rondje.
Dit misschien in combi met de gestrekte arm om afstand te bewaren?

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 08:54

Oke - bedankt voor de tips.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:49

Blijven oefenen en wees consequent.
Grondwerk zal je denk ik erg kunnen helpen.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:59

Calmivet... is een kalmeringsmiddel (muisjes) met tranquillisant. Is misschien ook een keer te proberen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:38

Bloem10 schreef:
Calmivet... is een kalmeringsmiddel (muisjes) met tranquillisant. Is misschien ook een keer te proberen?

Meen je dit nu echt??
Het probleem ligt bij de begeleider en niet bij het paard, dan ga je het paard toch geen kalmerings middel geven, echt ongelooflijk wat mensen allemaal kunnen bedenken om een paard te willen laten luisteren.

TS , ga lekker aan de gang met los en grondwerk, zorg dat je de leiding hebt ,ook op de terug weg, het is al eerder gezegd , zorg dat ze uit je ruimte blijft , wandel b.v met een lijn van 4.5 meter en zorg dat ze desnoods 2 meter constant achter je loopt en neem geen genoegen met 1.5 meter , er zijn tegenwoordig genoeg mensen die hier op een goeie manier les in kunnen geven , kijk een sop de site van Emiel voest, misschien zelfs eens leuk om een cursus te doen met je paard samen.
Het longeren zal daar ook beter door gaan worden, want dat dat niet lukt ligt ook echt aan jezelf.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:54

is je paard altijd al zo gewest? dan zeg ik dat je eigenlijk al 10 jaar telaat bent met het oplossen van dit probleem, waarom? omdat dit gewoon tot onduidelijkheid lijd.

grondoefeningen etc zijn allemaal wel leuk en aardig, maar spreek gewoon duidelijke taal, kijk eens naar een kudde wat daar gebeurt als de een te dicht op de ander gaat staan..
- dreigen
- slaan
- bijten

dat is duidelijke taal, gebruik dat ook en niets minder, des te minder kans heb je op miscommunicatie.

komt ze te dichtbij, geef haar dan met je hand een tikje op haar schouder, helpt dat niet geef je een hardere tik, zet je elleboog een keer hard in haar schouder, verzin iets dat aankomt en helpt..

maar wat je ook doet, houd het wel redelijk en beloon als het goed gaat, straf als het fout gaat

ze hoeft ook niet bang voor je te worden, maar moet wel respect hebben voor je, en soms moeten daar wat klappen bij vallen.

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:37

ik zou een zweepje meenemen en die gewoon de hele tijd voor d
r houden ook kan je misschien beter een hoofdstel indoen dan alleen een halster, dat werkte bij mijn verzorgpony ook goed!
succes
groetjes

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:44

het is misschien handig om eerst te oefenen op eigen terrein als je daar de ruimte voor heb. Doe oefeningen om je paard af te leiden. Ga opeens eens stil staan en zorg dat je paard dan ook stil gaat staan. Of als je in de bak ben ga een keer rennen en je paard ook laten rennen. Zo krijg je controle over zijn gangen en volgt hij jou.

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:51

Ik heb dit probleem ook gehad en bij mij is het eruit doordat ik met het Monty Roberts Dually halster ben gaan oefenen. Dit werkt voor mij perfect. Misschien kun je dit eens proberen, ik weet niet of er in jouw omgeving iemand bekend is met dit halster zodat ze kunnen laten zien hoe je het moet gebruiken. Als je het nieuw koopt zit er ook een gebruikers dvd bij waar hij het heel goed op uitlegt.

xAlice__Gio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:01

Ik heb ook zoiets gehad met mijn pony, Alleen liep hij da voor me uit en als ik ging stil staan ging hij helemaal tegen me aa of voor me staan. met Horsemanship lessen heb ik toen geleerd dat er om jou heen een cirkel zit en je pony daar niet in mag komen, elke keer als ik stopte moest ik opeens in me haar zitten of kriebelen op mijn hoofd xD en dan heel uitgebreid met je arm bewegen. al heel snel kwam mijn pony niet meer dich tegen me aan,
heel verhaal xD
Maar misschien kan je dit oefenen en helpt het ook bij jou ?
Suc6 ;)