Vedette in set (v. Goodtimes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_X

Vedette in set (v. Goodtimes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:43

Heey allemaal!
Van het weekend heb ik Vedette weer gereden.
Een half jaar geleden ongeveer begon in met Vedette te rijden. Ik rij haar niet elke dag want er rijd iemand anders wedstrijden met haar. Zij kan niet elke dag dus ik wordt regelmatig gevraagd om Vedette te rijden. En dat doe ik heel graag!
Ik had haar ongeveer een maand niet meer gereden door het slechte weer (bak was besneeuwd en langs de weg doe ik niet met dat ijs). Ze is in die tijd wel gewoon gereden dus ze heeft niet stilgestaan.
Ik had maar kort gereden omdat ik niet veel tijd had, daarom zijn het alleen maar basisfoto’s. Ik was alleen vergeten welke maat beugels ik nou had. Waren het er 3 of 4 korter? Ik had dus 4 gedaan en voor het mooie is dat net te kort. Maar dan weet ik dat weer voor de volgende keer.
Vedette is een 7 jarige Goodtimes. Ze loopt M2 met 8 winstpunten (dacht ik) met haar ruiter. Ik train haar ongeveer op M niveau.
Dit is het vorige topic van een halfjaar geleden:
[RT-HAW] Vedette @ work (v. Goodtimes)
Ik hoop dat jullie verschil zien. Zelf voel ik het verschil wel, ze loopt steeds beter. En veel mensen die mij vaak zien rijden met haar zeggen dat het er goed uitziet en dat ze lekker relaxed loopt.
Nu maar de foto’s:

1. Ontspannen galopje
Afbeelding

2. Richting middendraf
Afbeelding

3. Drafje
Afbeelding

4. Heel lachwekkend dat doorzitten
Afbeelding

5. Dit vind ik een mooi beeld van de galop
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Deze vind ik zelf erg mooi(ze kan wel iets ronder maar toch ben ik erg trots op het plaatje!)
Afbeelding

Op sommige foto’s zit in te ver achterover, maar dat komt doordat ik die niet heel goed kan uitzitten zonder dat mijn voeten heel erg bewegen (en als ik dat niet doe wordt het doorzitten wat moeilijker), maar daar wordt aan gewerkt.
De volgende keer als er foto’s worden gemaakt wil ik ook een filmpje laten maken zodat jullie het beeld ook kunnen zien.

Ik hoop dat jullie opbouwend commentaar hebben zodat ik er wat mee kan.

Doeiii!
Laatst bijgewerkt door Kirsten_X op 25-01-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:52

Waarom ben je zo trots op de laatste foto, als ik vragen mag? :) Echt een serieuze vraag, ik zou zelf namelijk niet blij zijn met dat beeld. Paard is strak in de bovenlijn en de achterhand komt totaal niet mee. Ze heeft daar wel veel ruimte vanuit de schouder, dat is zeker positief, maar ik zie liever een paard wat 'uitslaat' met zijn achterbeen (onderbrengen), dan met zijn voorbeen en zijn achterhand er zo ver achter vandaan laat. :)
Je rijdt haar wel enorm netjes, ik vind dat je een fijne zit hebt (let op dat je niet tever naar achteren hangt!), maar zou het paard echt veel actiever van achteren willen zien! Ook in galop, die kan, zeker voor de M, veel meer bergopwaarts! :)

Maar jullie zijn zeker een leuke combinatie, fijn om naar te kijken!

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:55

Myukii schreef:
Waarom ben je zo trots op de laatste foto, als ik vragen mag? :) Echt een serieuze vraag, ik zou zelf namelijk niet blij zijn met dat beeld. Paard is strak in de bovenlijn en de achterhand komt totaal niet mee. Ze heeft daar wel veel ruimte vanuit de schouder, dat is zeker positief, maar ik zie liever een paard wat 'uitslaat' met zijn achterbeen (onderbrengen), dan met zijn voorbeen en zijn achterhand er zo ver achter vandaan laat. :)
Je rijdt haar wel enorm netjes, ik vind dat je een fijne zit hebt (let op dat je niet tever naar achteren hangt!), maar zou het paard echt veel actiever van achteren willen zien! Ook in galop, die kan, zeker voor de M, veel meer bergopwaarts! :)

Ik ben er trots op omdat doorzitten en middendraf er niet mooi uit ziet. En dat ze wat ronder en meer ontspannen moet zie ik ook. Maar daarvoor was ze er net vandoor gegaan en ze was nog een beetje in spanning.
Bergopwaarts in de galop mag wel maar zelf rij ik de wedstrijden niet op M niveau maar alleen de training.

Jitske

Re: Vedette in set (v. Goodtimes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:04

met een goede zit ziet middendraf er zéker wel mooi uit. misschien (nog) niet bij jou, maar dat is geen excuus. als je al moeite hebt met het uitzitten van de gewone draf, doe de middendraf dan eerst nog met lichtrijden. dan kan het paard zich beter laten zien en ontwikkelen, en jij kunt het doorzitten oefenen in de arbeidsdraf.

wedstrijden op M niveau of training op M niveau is volgens mij nauwelijks verschil aan? als jij haar op M niveau kan trainen, zou je haar ook op M niveau kunnen uitbrengen, toch? anders ben je niet echt op dat niveau bezig. het paard kan M zijn, maar dan hoef jij het niet ook te kunnen..

ik wil je verder niet afvallen hoor, je rijdt echt heel netjes, en op wat puntjes na zie het er goed uit. maar je komt met argumenten die eigenlijk niet heel logisch zijn ;)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:06

Ik ben het idd met Myukii en duChambre eens, de achterhand valt er nogal onder vandaan op die laatste foto. Foto 1,5&6 vind ik wel heel fijn tonen, dan komt de achterhand er wat meer onder en is ze wat ontspanenner. En idd let op je houding, anders gaan he benen straks naar voren komen.

Verder vind ik jullie echt een super leuke combi om te zien, jammer dat je geen wedstrijden met dr rijd

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:48

Dankjullie voor je reactie.
Maar met de gewone draf gaat het doorzitten wel maar als ik het doorzitten in de middendraf wil verbeteren zal dat niet gaat lukken als ik tijdens de middendraf alleen maar ga lichtrijden. Daarom wissel ik het vooral af. Maar voor het juiste moment op foto's is het veel mooier om door tezitten.
Ik zal er verder aan werken als de sneeuw weer weg is, want heb al veel data dat ik haar mag rijden en kan dus veel trainen. En laat dan wel weer zien en dan mogen jullie beoordelen of jullie vebetering zien
Laatst bijgewerkt door Kirsten_X op 25-01-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:50

leuke foto's!En mooie kleurenset!
alleen zou ik wel oppassen met die dikke pad en een bondje dat je niet alle ruimte dichtstop zodat het zadel op de schoft gaat knellen. Veel gemaakte fout!
(spreek uit eigen ervaring en advies van een erkend zadelmaker)

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:52

kissmeB schreef:
leuke foto's!En mooie kleurenset!
alleen zou ik wel oppassen met die dikke pad en een bondje dat je niet alle ruimte dichtstop zodat het zadel op de schoft gaat knellen. Veel gemaakte fout!
(spreek uit eigen ervaring en advies van een erkend zadelmaker)

Ja daar let in goed op en het zadel ligt ook goed met chabrak en bondje
Dankje ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:42

Ik vind je galop er ontzettend mooi uit zien al. Ik zou willen dat mijn galop zo was. Je rijdt haar heel netjes.
Ik zou wel proberen meer nadruk te leggen op de ontspanning. Als ze gestresst is zoals jij zegt met die middendraf, dan zou ik geen middendraf gaan rijden, maar eerst proberen om haar weer ontspannen te krijgen. Doorzitten op een paard dat zijn rug gespannen houdt is niet te doen.

Voor de rest zou ik het doorzitten wel oefenen vanuit de arbeidsdraf zoals hierboven al gezegd wordt en dan kleine stukjes steeds een klein beetje verruimen. Dus een paar pasjes naar voren rijden en dan weer terug. Dan weer een paar pasjes naar voren en weer terug. Dat kun je dan langzaam uitbouwen naar steeds meer passen en ook naar een steeds grotere verruiming. Dat is waarschijnlijk prettiger voor jou en het paard.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:35

Jullie zijn een leuke combinatie en het rijden ziet er fijn uit!

Inderdaad even op je bovenlichaam letten, je helt iets achterover. De laatste foto vind ik ook geen goed beeld geven omdat, zoals eerder gezegd, de achterhand niet mee komt.

Wat ik me afvraag, heeft dit paard ooit bij Jeroen Heijmans in Hazerswoude gestaan?

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:31

ik vind het er allemaal wel relaxt uitzien, de middendraf is goed maar daar kan je nog wel aan werken en zorg dat je rechtop blijft zitten, en soms zou je hem nog iets ronder mogen laten lopen!

succes

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:02

Wat een leuk diertje zegt,ben het wel eens met commentaar dat hierboven is gegeven.
Foto 5. vind jezelf een mooi beeld van de galop geven,de hoofd-hals houden wel ja,maar ik vind dat er meer bergopwaarts gegaloppeerd mag worden!
Leuk combi!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:23

Mooi paardje heb je daar.

De eerste foto vind ik een fijn beeld geven helaas moet ik neen zeggen op de andere.
Het lijkt alsof je dringend naar de WC moet gaan, je zit precies verkrampt op je paardje waardoor je steun gaat zoeken op je teugels en je paardje niet meer vrij is vanvoor.
Valt me op dat hij valt op zijn voorhand.

Nuja, je kent je werkpunten.
Allesinds veel succes verder ;)

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:28

Snap dat je trots bent op het beeld, het perfecte komt vanzelf wel..veel succes samen, jullie zijn een leuk team.
let wel op dat je soms niet te ver naar achter leund in het zadel.

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:49

Dankjullie!
Ik snap jullie commentaar en zodra de sneeuw weg is ga ik er ook hard aan werken!

Daan_Ordeal : Ze staat al haar hele leven in de Beemster dus dat kan niet ;)

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:36

Leuke combi, erg fijn beeld om naar te kijken, denk er idd aan om goed recht te zitten, ikzelf heb dit veel geoefend aan de longe, teugels los, beugels uit, en alleen maar concentreren op het rechtzitten .
Succes,

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:33

heej,
Mooie combiantie en je rijd netjes.

Over dat doorzitten in de middendraf ... daar had ik zelf ook veel problemen mee... Het heeft bij mij gewerkt om echt heel dicht bij je zadel te blijven dan met lichtrijden...

uiteindelijk kon Ik dus doorzitten maar maakte nog wel een soort lichtrijbeweging. Nu kan ik het wel gewoon maar misschien kan het je helpen...

Dus... Met lichtrijden maar 1-2 cm. uit je zadel komen... en/of doorzitten maar dan toch een soort lichtrij ritme houden.

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:38

Dankjullie!! :D
lovelyd : Ik ga het uitproberen zodra ik weer ga rijden met haar

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:13

Ik vind jullie echt een hele leuke combi :D!
Het ziet er allemaal netjes uit.
Wat ik me afvraag, ga je in de toekomst misschien wel wedstrijden rijden?
Veel plezier en succes in ieder geval met d'r ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:16

Leuk beeld van jullie en een leuk paadje heb je onder je kont, Maar probeer wat rechter en trotser te zitten en geef hem in de middendraf iets meer ruimte. Of het lijkt zo, maar komt bij mij over, dat je hem heel strak houd

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:43

Leuk hoor! Gave combi, leuk paard.

Let alleen op je voeten. Je kantelt je voeten naar binnen, je krult zeg maar je hele been en voeten om haar buik heen. Op zich vriendelijk voor je paard, beter dan met je sporen drijven, maar als je dit altijd doet ga je echt last van je benen/enkels/voeten krijgen. Je voeten horen recht onder je been. Dus meer drijven met je kuit in plaats van met je voeten.

Verder vind ik je beenligging mooi, je onderbeen ligt op de goede plaats. Mensen die naar achter hangen gaan vaak in stoelzit, dat doe jij niet. Dus alleen nog bovenlijf er netjes boven, dan ben je 1 lijn.

Leuk dekje trouwens. Heb hem ook, maar nog nooit onder het zadel gezien. Ik wacht op de lente ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:08

Wat een leuke combinatie zijn jullie inderdaad!
Ik zie wel verschil (trouwens ook in kleur, hihi! :D Wat is 'ie donker geworden vergeleken met je vorige topic!). Ik vind de galop er fijner uitzien en hij lijkt wat ronder te lopen :) . Verder heb ik eigenlijk niets toe te voegen aan bovenstaand commentaar, ga lekker zo door! :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:12

Heel mooi paard ;) mooie hals en lekker lijf !

Wat me opvalt is dat je zelf wat achterover hangt en je benen afsteekt naar voren.
Dit is niet goed voor de rug van je paard maar ook niet voor jou, probeer rechter te gaan zitten, op deze manier werk je haar tegen en dat is wat je ook echt ziet op de laatste foto.
Het stoort haar en doet wellicht zeer.

Ik denk dat je achterover gaat hangen om meer balans te krijgen, doorzitten met middendraf is ook heel moeilijk, maar hiervoor moet het paard goed los laten in de rug en als dat nog niet lukt dan moet je dat niet forceren, want het valt op dat je hierin nog meer gaat hangen , heel begrijpelijk hoor ;)
Lukt daat voorlopig noeg niet blijf dan gewoon lichtrijden want op deze manier gaat ze zich vast zetten in haar lijf.

Succes!

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:03

Dankjullie wel, ik ga er dit weekend gelijk aan werken! :D

loveshadow: Ze is ook geschoren (tijdje geleden alweer) :P

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:37

Myukii schreef:

Bijna helemaal mee eens alleen niet met het stuk: ik vind dat je een fijne zit hebt
Dat vind ik namelijk wel redelijk... Maar je hangt aan de teugels. En zo gaat zijn hoofd naarbeneden maar hij geeft niet echt na...Hierdoor houdt je hem teveel op de voorhand en kan achter er nooit bijkomen.
Daarnaast heb ik geleerd dat een uitstrekking 'gelijk' moet zijn. Dus dat wil in dit geval zeggen het achterbeen verder eronder. Gelijke 'driehoeken' zeg maar... Snap je?