probleeem met paard zijn rechterachterbeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

probleeem met paard zijn rechterachterbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:47

Hallo allemaal,

Het is wat moeilijk uit te leggen maar ga het proberen.......
Ik heb een jonge fries van 3 jaar en 7 maanden. En hij is nu 6 maanden onder het zadel. Het rijden gaat verder erg goed, netjes nageefelijk en goed voorwaarts.
Maar nu het probleem hij zet zijn rechterbeen ( voor hem dus zijn rechterbeen ) schuin neer. Op de plek waar eigenlijk het linkerbeen weer moet komen.
Daardoor komt zijn linkervoet bijna altijd tegen zijn rechtervoet aan en soms blijft zelfs zijn linkervoet achter zijn rechtervoet hangen waardoor hij bijna struikeld.
Nu we steeds wat verder komen met rijden belemmert het hem steeds meer.

Rechtsom is het duidelijk veel erger dan linksom.
Het paard word al achter binnendoor bekapt door de hoefsmit.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er wat aan te doen?
Of heeft er iemand nog wat informatie erover?

Groetjes

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:29

Laat hem eens nakijken door fysiotherapeut, klink of het probleem hoger in het been zit. Mogelijk een stand afwijking. Met anders bekappen verhelp je dit niet. :(:)

CM_

Re: probleeem met paard zijn rechterachterbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:31

Vervelend probleem. Is het bekken niet scheef? Of heeft ie wellicht een vorm van ataxi?
Ik zou ook eens een goed fysio erbij halen.

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 12:53

Een fyshio zal ik er zeker bij halen. Zijn bekken zijn niet scheef en hij heeft geen ataxie.
Kreupel loopt hij ook niet. Hij heeft verder gewoon nergens last van loopt fijn over zijn rug en netjes aan de teugel.
Hij heeft wel als veulen klem gezeten tussen de stangen van de opfok. Toen duwde de stangen wel op zijn bekken want daar zat hij klem. Hij is toen nagekeken door een dierenarts en hij liep niet kreupel en zijn bekken stonden nog gewoon recht. Hij had alleen wat schaafplekken.
Zou dit er toch iets mee te maken hebben gehad?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:55

Ik moest eerlijk gezegd aan ataxie denken, maar heb er zelf alleen theorie verstand van en dus nooit in de praktijk een paard met ataxie mee gemaakt.
Misschien kun je dit eens doorlezen http://www.bokt.nl/wiki/Ataxie

Draumur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:04

Dierenarts of fysio erbij halen is denk ik slim. Zij kunnen gelijk zien wat er aan de hand is.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:35

Punt 1 vind ik dat je behoorlijk snel gaat met een 3 jarige al zo onder het zadel hebt, maar dat is misschien persoonlijk. Je paard is nog volop in de groei en daarbij belast je hem dan ook al flink als je je training wilt gaan uitbouwen.... Doe eens een stapje terug met zo'n jong paard.
Verder zou een DA of fysio je paard verder kunnen helpen. Hij kan een lichte vorm van ataxie hebben die je DA of fysio vast kan stellen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:38

mijn paard doet dit ook
zijn stand is ook iets afwijkend met dat been maar hij loopt er verder inderdaad ook niet kreupel op.
door training is het wel al een stuk minder geworden.
fysio en dierenarts hebben ernaar gekeken maar kunnen er ook niet echts van maken

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:08

Bedankt voor jullie reacties, het is ook nog niet de bedoeling om al verder te gaan met de training maar de vrouw die mij les geeft zij dat het verstandig is om er eens een fysio ernaar te laten kijken. Omdat stel we gaan straks verder met trainen dat dat been hem in de weg kan gaan zitten. En misschien zit er een probleem achter.
En dacht misschien hebben een van jullie hier ook mee te maken.

De fysio laat ik sowieso wel komen nu even wachten op mijn geld om het te betalen. En was gewoon beneuwd naar jullie ervaringen.

Om even duidelijk te zijn het enige waar met dit paard aan gewerkt word is stap, draf en galop, overgangen, voltes, lichte stellingen en tempowisselingen. Daarnaast proberen we het zo ontspannen te houden. De eerste 3 maanden werd er niks van hem gevraagt dan alleen op zijn eigen benen te lopen. Nu sinds de andere 3 maanden word de nageeflijkheid gevraagt en kan er niks aan doen dat mijn paard ondanks zijn leeftijd al zo netjes aan de teugel loopt. En daarnaast drukt hij zijn rug niet meer weg en is gewoon ontspannen. Naast dit rijden we ook bosritjes ( hij is namelijk ookal redelijk goed bosmak )
Paardenvoetbal aan de losse teugel omdat hij dit gewoon leuk vind en ik niks hoef te doen.
Longeerwerk met of zonder bijzet en de ene keer met balkjes. Voor de rest komt hij lekker los om paard te zijn en krijgt hij van de zomer weer zij verdiende rust en pak ik hem later weer op.

Hij is ontzettend leergierig en kunnen al verder trainen omdat het al zo goed gaat. Maar dat doen we niet. Heb gewoon mazzel met zijn werklustigheid onder het zadel.

Groetjes

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:49

Ataxi, vaste spiermassa, volgroeid bot(je) etc et noem maar op,kan van alles zijn, laat even een kreupelheids onderzoek doen en je zal het zo weten..succes!

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 22:24

Zaterdag komt de fysio langs ;) dus ben benieuwd wat hij ontdekt. En of er wat aan te doen is.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:00

kan het niet dat je paard scheef is ?? vrij sterke buiging ?? anders moet je je paard rechtrichten om zo de achterbenen recht te laten onderzetten