Troy @ work voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefff

Troy @ work voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:46

Dag allemaal,

HIerbij zal ik mij eerst voorstellen, ik ben zelf 25 jaar, Troy is 4,5 en nu een ruim jaar onder het zadel, in het begin slechts rustig aan rondjes gehobbeld en sinds 1/2 jaar zijn we na wat grondwerk lessen begonnen met wat meer van hem te vragen. Hij was erg stug en had moeite met door draven, inbuigen etc. Gooide mij vaak tegen de bakrand aan in een volte om de bocht niet te hoeven nemen.

De galop is nog niet onder de knie maar werken we hard aan. Verder zijn we bezig met een beetje wijken en contrastelling omdat hij zijn rechterkant vaak nog erg vast pakt.
Mijn eigenhouding is nog lang niet top, wel al verder achterover gaan zitten en bezig met weinig been hulpen te rijden zodat hij goed attent blijft op mijn been.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ter info, ik heb dus nog les!

Afbeelding
Los rijden (en kletsen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stappen en in de bochten (overdreven) stelling vragen om hem los te krijgen

Afbeelding
Stelling vragen, veel spanning in mijn eigen lijf

Afbeelding
Teugels wat lang
Afbeelding
Lekker plaatje ik zit zelf erg ver naar voren

Afbeelding

Afbeelding
Galopje, hakken uitdrukken en op kont blijven zitten

Bedankt voor het kijken!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:28

Hey die lijkt wel wat op die van mij qua uiterlijk:)

Leuke foto's al zijn ze inderdaad niet heel duidelijk. Vind het om sommige foto's alleen niet zo'n heel actief beeld geven. Gezien zijn leeftijd zou ik eerst vooral aan de onstpanning gaan werken en lekker voorwaarts neerwaarts. Ook heb ik het idee dat die nog niet zo op zijn eigen benen loopt. Al zijn foto's altijd maar momentopnames en blijft het lastig oordelen, dus ik hoor het wel als ik het mis heb ;)

De galop blijft iets moeilijks voor de tinker vooral omdat hun achterhand vaak in het begin niet erg sterk is doordat ze vrij groot en grof gebouwd zijn is het moeilijk voor ze om bij mekaar te blijven. Het duurt wel even voor je de achterhand er zo goed onder getraind hebt dat de galop een makkie voor hem wordt. In het begin zal het dus erg groot en uit elkaar zijn. Die van mij is nu 10 en begint het nu pas goed onder de knie te krijgen. Daarbij is die van jou ook pas 4,5 en zal dus nog flink gaan ontwikkelen, spiermatig zal het hij nog niet heel sterk zijn. Ik zou vooral eerst bezig gaan met de ontspanning, al ziet het er niet verkeerd uit :) en de basis er goed in te krijgen.

Veel suc6, gaat vast helemaal goedkomen :)

Zoefff

Re: Troy @ work voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 09:33

Steffy tom bedankt voor je reactie, het klopt dat hij vaak nog erg terug valt op zijn voorhand. Hij hoeft van mij niet in de krul te lopen maar moet wel alert zijn en contact hebben, hij kiest er dan zelf voor om zo te lopen, hij gebruikt zijn rug steeds beter en zijn achterhand komt er ook meer onder.
Ik zal je tips mee nemen, maar we zijn er zeker al mee bezig.

Fijn te weten dat die galop bij meer tinkers problemen geeft, zelfs met lange lijnen en of longe heeft hij (zeker rechts om) heel veel moeite om te galopperen dus met een mens erop nog meer.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:26

Ziet er niet gek uit hoor :D .. Ik zou je teugels net wat langer houden. Dan komt het neusje er iets meer uit en waarschijnlijk ga je dan zelf ook beter rechtop zitten. Op 1 foto zit je rechtop, en daar staat bij, teugels te lang.. Snap ja 'm?? Heb nl het idee dat je een beetje uit het zadel wordt getrokken doordat je de teugels net wat te kort hebt. Verder, zou ik hem iets actiever rijden, meer vwnw.

En... Wanneer je zoals je zelf al zegt, zo nu en dan tegen de bakrand wordt gedrukt én de galop nog niet helemaal goed onder de knie is, zou ik toch zéker een cap op doen.. Het is zo'n kleine moeite en je kan er je hersenen mee redden ;) ..

Succes!!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:35

rocksyboy, bedankt voor je reactie.
Galop niet onder knie is bij hem niet bokken of gek doen maar gewoon steeds terug vallen in draf.
Ik zat nog veel beroerder naar voren en dit is gewoon pas nu ik foto's zie van ow ja zit nog steeds voor over. Bij de 2e foto heb ik mijn handen op mijn schoot liggen en kan ik dus verder weinig ophouding geven. Daarom teugels te lang.

Wat betreft voorwaarts, hij loopt lekker actief helaas komt dat op de foto's niet over. Maar zal er nog alerter op zijn.

Wat betreft mijn cap, je hebt gelijk. Helaas heb ik mezelf met dressuren in de bak aangeleerd niet met cap te rijden, met springen en buiten rijden is het cap + bodyprotector, lekker tegenstrijdig inderdaad, ik zal er aan gaan denken.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:37

Ja idd, daar heb je ze wat te lang. Maar als je ze nou iets korter neemt dan daar en iets langer dan op de andere foto's denk ik dat dat voor beide best scheelt :+ .

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:45

heb erg veel moeite met mijn teugels op dezelfde lengte te houden maar inderdaad soms trek hij me uit het zadel. Ga mijn best doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:51

Ah daar hebben we stoere Troy.
Leuke foto's! volgende keer neem ik mijn eigen camera mee, dan heb je hopelijk iets scherpere foto's.

Ik moet wel zeggen dat de foto's een ander beeld geven dan hoe hij gisteren liep. Kun je zien wat momentopname kunnen doen.
Even een kleine toelichting. Troy is een heel werkwillig paard die zacht is in de mond en als hij het even moeilijk krijgt de neiging heeft om zich van voren even sterk te maken. Dit heeft alles te maken met gebogenheid van Troy (hij is rechtsgebogen).
Het lijkt daarom nogal gauw dat TS een hoop in haar handen heeft, terwijl hij best goed constant is. Dit beeld wordt ook een beetje vertekend doordat de TS (nog) geen rechte houding heeft, maar hierdoor zit zij Troy niet in de weg en hij kan haar heel goed volgen, juist omdat ze een onafhankelijke zit heeft. Houding zoals men prefereert te zien komt later aan bod, nu niet de hoogste proiriteit imo.
Natuurlijk blijven er punten om aan te sleutelen, maar het echte dressuurwerk is nog niet zo heel lang geleden opgepakt. Dus al best veel bereikt! (compiment! 8-) )

Het niet helemaal in balans zijn, dat klopt. Dat is een punt waar TS heel hard (en goed) mee aan de slag is. Prioriteit heeft nu het reageren op been. Dan hij makkelijker gewicht kan verplaatsen op 4 benen als hij die ondersteuning nodig zou hebben daarvoor.
TS rijdt hem ook VWNW los, maar juist doordat hij moeite heeft en hij net een tikje extra begeleiding nodig heeft, wordt hij net wat ronder gereden. Maar het is geen!!! afgedwongen houding. Hij heeft veel spelingruimte in zijn hoofd/hals houding.
Er wordt alleen van hem verwacht dat hij reageert op been/zithulpen en handverplaatsing.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 12:29

thanx sab :)
Inderdaad minder beeld dan hoe het het gisteren deed, hij liep zo lekker! Volgende keer maar filmpje :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:55

Wat hier allemaal gezegd wordt door TS en [***] is nogal tegenstrijdig. Dat is voor de rest niet banketstaaf bedoeld hoor. Maar het ene moment zeggen jullie dat ie goed voorwaarts is en het andere moment moet je werken aan je reactie op het been.

Ik denk dat je paardje uit zichzelf wel doorloopt, maar dat hij dus niet voorwaarts is op je beenhulp.
Mijn idee met dit paardje zou zijn om hem er meer met zijn neus uit te rijden. Als je wel vwnw losrijdt, rijdt hem dan de hele tijd zo. De prioriteit ligt bij het reageren op het been, dat klopt. Maar als je been geeft dan verwacht je van je paard dat hij naar je hand toe loopt. Geef hem dus net een beetje meer ruimte dan hij uit zichzelf neemt en drijf hem dan met je been naar je hand toe zodat hij wat langer wordt.
Voor de rest zou ik vooral heel veel overgangen rijden. De galop die zo moeilijk is voor hem zou ik persoonlijk even laten rusten. Je zegt dat het aan de longeerlijn ook heel moeilijk voor hem is, daarnaast zie je dat hij de juiste houding onder de ruiter nog niet gevonden heeft en heeft hij blijkbaar nog moeite met zijn balans waardoor hij steeds terug valt in draf.
Misschien kun je hem mee naar buiten nemen om rechte lijnen te galopperen in het bos ofzo? Als dat geen mogelijkheid is zou ik de galop even alleen aan de longeerlijn doen totdat hij wat sterker is en makkelijker loopt onder een ruiter. Galop is niet het belangrijkste, werk vooral aan de gehoorzaamheid op je been. Door een galop te vragen die hij eigenlijk niet aankan leert hij juist om uit zichzelf in draf te gaan en dat is dus precies wat je niet wil nu.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 09:02

Aurora, dank voor je reactie.
Wat Ik en [***] bedoelen, hij reageert redelijk op mijn been, is voorwaarts maar de reactie op mijn been hulp is te minimaal. Hij moet meer leren wijken voor de druk etc.
Die tip van aandraven is een goede.
In het bos gaat de galop goed hoor, alleen heeft hij dan nog weleens de neiging om te enthousiast te worden en dus te hard te gaan en te gaan bokken. We leggen ook niet te veel nadruk op de galop, hooguit een rondje per week.
Ik neem je tips mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:47

@ Aurora, reactie op het been is het wijken voor de geboden druk, zodat hij rechter kan worden in zijn lijf en makkerlijker inzetbaar wordt. Het heeft dus niets te maken met voorwaarts zijn. Want dat is hij wel namelijk.

Zou jij kunnen onderbouwen waarom jij vindt dat als je begint met VWNW losrijden, je ook de hele tijd zo moet rijden. Wat zou er volgens jou minder goed zijn aan het feit dat hij eerst VWNW losgereden wordt om hem vervolgens op te pakken om wat meer aan de slag te gaan? (qua oefeningen etc.)

Bij het been geven gaat Troy ook naar je hand toe, daar zoekt hij je op en volgt je hand naar het losgelatenheid. Maar met meer dan voldoende!! ruimte om zijn neusje eruit te kunnen plaatsen.
Dit is voor hem ook erg belangrijk. Maar omdat hij nog moeite heeft met balans is het juist belangrijk dat hij je van voren los kan laten in je handen (daar bedoel ik niet mee aan de teugel lopen!!) zodat hij van achteruit meer onder kan treden.

Galop wordt in de les alleen aan het einde gereden, zodat de spieren allemaal opgewarmd zijn en hij eerst recht gereden is, om hem juist wat meer ondersteuning te kunnen bieden.

Je berichtje komt een klein beetje over alsof er niet geluisterd wordt naar wat het paard aangeeft. Terwijl dat juist hetgeen is waar alleen maar mee gewerkt wordt. Als hij wat meer tijd nodig heeft om los te komen en dan wordt daar ook gehoor aan gegeven. Het gaat op de tempo van troy met een beetje input van de rijder.

Jouw laatste zin ben ik het niet mee eens. Als hij terug valt uit zichzelf omdat hij moeite heeft, wordt dat niet afgestraft, omdat dat niet eerlijk zou zijn. Wel wordt er opnieuw aangesprongen om vervolgens zelf de overgang terug te maken.
Het verschil is hem op dat moment zeker wel duidelijk.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:05

Wat mij opvalt als ik je foto's nog een keer bekijk is dat je je handen behoorlijk laag hebt, het lijkt zelfs een beetje alsof je ze vastzet, vooral de 2e en derde foto van onder. Kan natuurlijk moment opname zijn, of dat ik het niet goed zie, maar probeer met je handen wat meer te dragen

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:24

Mijn handen staan niet vast, dat is een moment opname, wel vergeet ik af en toe het knikje in mijn elleboog waardoor ik me iets te 'sterk' maak.
Nsvc thans :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:35

Heel herkenbaar dat terugvallen in de galop. Heb hetzelfde probleem met mijn Tinker van 6,5 jaar, die overigens erg op die van jou lijkt. Hiermee oefen ik per keer (zo'n 4 keer per week) maar heel even de galop op beide kanten. Meestal een half rondje en daar achteraan een volte. Als hij eerder terugvalt toch weer aanspringen in galop en pas draven als ik dat zeg.

Zodra ik merk dat hij erg voorwaarts is, ga ik overgangen rijden. Van draf naar stap (4 passen) en weer naar draf. Soms halthouden en dan weer weg stappen of draven. Puur om het op mij te laten letten en dat ik degene ben die het tempo bepaald. En ook om vanuit de achterhand de impuls te krijgen.

Verder vind ik het wat moeilijk om op je foto's te reageren, niet alles is even duidelijk te zien.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:08

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele posts verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Daarnaast wil ik jullie verzoeken om je in de volgende reacties enkel te richten op de combinatie van dit topic.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:34

dank :)