60 jaar en onzeker; leren omgaan met paarden en rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caelinh

60 jaar en onzeker; leren omgaan met paarden en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:26

Hallo :)

(ik hoop dat mijn vraag hier goed staat!)

Ik heb een vraagje over/namens mijn moeder. Zoals de titel het wellicht al een beetje verraadt, wil mijn moeder eigenlijk graag leren omgaan met paarden en uiteindelijk ook berijden. Echter, mijn moeder is altijd wat angstig geweest voor paarden. Sinds de paar jaar dat ik nu mijn eigen paardje bij ons heb staan, merkte ik dat ze er langzaam maar zeker wel wat meer naar toe trok. Uiteindelijk kwam ze zelfs naar me toe dat ze eigenlijk zo graag wat meer met paarden zou willen kunnen.
Ik probeer haar dan ook wat meer te betrekken bij de omgang met mijn eigen paard, maar nog beter zou het misschien zijn als ze het echt kon leren met professionele/gekwalificeerde begeleiding (bijv. via een manege o.i.d.?).

Hebben jullie ideeën of misschien zelfs ervaringen? En misschien ook tips hoe je zoiets aanpakt?
Alles is welkom! :)

secricible

Re: 60 jaar en onzeker; leren omgaan met paarden en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:29

Ik zou haar eerst eens betrekken bij je eigen paard, mits je zelf een paard hebt waarvan je overtuigd bent dat die daar geschikt voor is.
Op een manege oid is vaak geen begeleiding voor de omgang met paarden, zeker niet als je angstig bent. Ik moest mijn eerste les ook gewoon aan mensen die daar rond liepen vragen of ze me konden helpen met opzadelen e.d. Daar kreeg ik geen hulp voor en helaas is dat op veel maneges zo. Voor het leren rijden zou ik echter wel naar een manege gaan.

Ik zou je moeder gewoon met jou paard lekker laten tutten, misschien kan ze als soort van "groom" optreden: je paard poetsen voor je, voeren, dekens op en af, zadelen e.d. Wel met jou erbij in het begin. Net wat ze leuk vind om te doen, zou ik laten doen. Misschien kan je haar later leren om te longeren, op en afstappen en wat stappen? Als ze verder wil gaan zou ik echt naar een manege gaan,die hebben gediplomeerde instructeurs lopen die weten hoe ze je moeder het beste kunnen helpen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:31

Ik zou voor professionele begelijding gaan.
Mijn moeder is na jaren zelf paarden houden, nog steeds erg angstig omdat ze te vroeg gestopt is met de begeleiding die ze kreeg.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:51

Ja, uiteindelijk is een professionele begeleiding het beste :) Ik betrek haar nu inderdaad zoveel mogelijk bij de dagelijkse dingen, zoals poetsen. Het 'mooiste' wat ze zelf vindt dat ze tot nu toe gedaan heeft, is dat mijn paard haar een voetje gaf ;) Dat vond ze heel bijzonder, opeens een paardenvoet vasthouden ;) Gelukkig is mijn paard verder erg rustig en laat ze het ook allemaal toe. Misschien vindt ze het ook wel leuk, al die extra aandacht :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:55

Wat ook leuk is misschien is op freestyletraining gaan, daarin leer je grondwerken e.d., daar krijg je ook meer uitleg over paardengedrag en hoe jij je "moet" gedragen.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:02

Er zijn manege's die ook lesgeven in de omgang met paarden.
Bij ons op de manege hebben ze ook een mevrouw geholpen speciaal voor de omgang met paarden.Deze mevrouw was erg bang voor paarden maar wilde wel graag gaan rijden.
Zij heeft eerst een paar lessen gehad in paardengedrag en hoe poetsen/opzadelen. daardoor heeft ze veel angst overwonnen.
Geef dit van te voren goed aan vraag of er altijd hulp is bij opzadelen en begleiden naar de bak en vraag naar de mogelijkheden.
succes

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:34

siskeh schreef:
Wat ook leuk is misschien is op freestyletraining gaan, daarin leer je grondwerken e.d., daar krijg je ook meer uitleg over paardengedrag en hoe jij je "moet" gedragen.

Bijvoorbeeld bij Ylvie Fros, zo'n workshop is juist als je wat angstig bent een hele goede manier om meer inzicht te krijgen in hoe een paard communiceert. Als je hem beter begrijpt, wordt je minder angstig:
http://www.ylviefros.nl/lessencursussen.htm#WSCP
Of bij de paardenmaat:
http://www.depaardenmaat.nl/

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:36

Bij mijn eigen paard gaat de omgang eigenlijk wel redelijk :) Het probleem is vooral dat ze erg onzeker blijft; ze wil wel graag bij het paard zijn, maar als mijn paard haar bijvoorbeeld even wil besnuffelen vindt ze dat heel eng! ;) Gaat trouwens wel beter, vorige keer bleef ze staan :) Ik denk inderdaad dat het 'leren begrijpen' van paarden heel veel kan schelen! Ik ga eens op zoek of ze hier in de regio wat hebben :) Dan wil ik zelf ook wel mee doen! ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:39

-> RT-P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:44

@TS: superleuk om dat samen te doen :j
Ik weet dat ze bij equixantos(maar das in beilen _O- ) een ouder kind-training hebben.
Daarbij is het ook vaak het probleem dat het kind een paard heeft, maar de ouders niet zo goed weten wat ze ermee aanmoeten.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:53

Ja, dat was het inderdaad ook wel een beetje. "Vroeger" toen ik nog klein was ging mijn moeder wel altijd mee naar de manege bijvoorbeeld, maar dat was meer om me weg te brengen dan dat ze echt wat met paarden had. Ze bleef altijd koffie drinken in de kantine ;) Ze vond paarden wel mooie dieren maar meer vanaf een afstandje. Toen ik een paar jaar geleden dus opeens een paard had, kwam het opeens wel erg dichtbij! ;) In het begin deed ze er ook niet zoveel mee, maar op een gegeven trok ze er dus wel meer naar toe (naja, paard staat nu dan ook aan huis dus was moeilijk te negeren op een gegeven moment ;)) Uiteindelijk heeft haar dat dus deze wens opgeleverd :) Ik vind het zelf wel leuk dat ze er nu echt mee aan de slag wil! :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:43

Via internet en andere bronnen kan je heel wat info vinden over de leef- en denkwereld van paarden. Dit kan een goede theoretische basis vormen voor je moeder. Zo leert ze waarom een paard, zich op een bepaalde wijze gedraagd of reageerd en hoe zij op de beste wijze daarop reageerd.
Deze theorie kan ze dan gaan toepassen bij het handelen van je paard en in grondwerk.
Deze werkwijze heeft bij mij ook goed gewerkt. Vroeger twijfelde ik dikwijls of ik goed reageerd en werd zo bang, nu weet ik wat ik in alle omstandigheden moet doen om de relatie met ons paard goed te houden.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:51

Zoiets zou ze inderdaad goed kunnen gebruiken :) Je hebt ook leuke boeken over paardengedrag ed. maar ik denk dat iets in de praktijk (uiteraard wel gecombineerd met theorie) wat meer doet voor haar. Zo'n boek blijft al snel ergens liggen als je niet uitkijkt...
Ik ga gewoon eens op zoek en dan kijk ik wel wat ik kan vinden :)

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:03

Prive-les aan de longe? Cursus bij Annemarie van Monty Roberts? (www.monty-roberts.nl, ze hebben er ook super-relaxte paarden om mee te werken). Ik zie dat je een half uurtje rijden bij Bruchem vandaan zit. Mijn instructrice heeft echt supermakke paarden en kan heel duidelijk uitleggen over het gedrag van een paard onder het zadel. Kijk eens op Cherokee.eu of zoek eens op Daphne Boinck. Ze geeft ook aan kinderen les. Weet zeker dat je moeder daar een veilige en leuke start met paardrijden kan maken! Leuk in ieder geval dat je moeder wat meer met paarden wil gaan doen. Suc6 in ieder geval!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:15

wat leuk dat je moeder nu zo'n interesse heeft! ik denk zeker dat wat lessen in paardengedrag haar wat zekerder kan maken. idd een workshop of lessen hierin kan haar leren hoe ze bijv. een paard weg kan sturen, maar ook weer bij haar kan vragen dmv lichaamstaal waardoor ze zich veiliger kan voelen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:31

Laat haar gewoon eerst de verzorging doen, lekker borstelen en tutten enzo, dan kan jij ondertussen zn stalletje doen. Daarna kan je haar vragen of ze hem misschien eens buiten wil zetten of misschien wil longeren, door het longeren gaat zij het paard vertrouwen en het paard haar.. en daarna (of daartussen) eens een stapritje aan de hand (uitstappen of dergelijk) dan jij hem vasthoud aan een touwtje

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:52

Mijn moeder heeft ook enorm veel schrik, maar ze wil toch met paarden leren omgaan ;)
'k ga dit topic even volgen ;p

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:01

Wat een enorme aanrader is, is de Basis Rijkunst weekenden van Anne Muller (http://www.akasha-rijkunst.nl) in Afferden (Noord Limburg) Niet alleen op een hele relaxte manier leren rijden, maar ook "paardenfluisteren", verzorging, houding en zit oefeningen op het "droge" maar ook mensen die zich in dezelfde startpositie bevinden als je moeder. Ik heb deze cursus in het verleden ook een keer meegedaan en ik was een van de jongste (ben 44 :D ) Ik had weliswaar als enigste wel rij-ervaring maar was er 25 jaar uitgeweest.

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:10

Er zijn genoed maneges waar oudere mensen beginnen met rijden. Als je op een manege zegt dat het voor je moeder is, krijgt ze vanzelf een superlief en betrouwbaar paard om op te rijden...

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:16

ga naar een manege en laat haar les nemen met andere mensen van haar leeftijd

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:21

tip http://www.sfsn.nl/ ,daar heb ik al eens iemand heen gestuurd en zij leert je op een natuurlijke en vriendelijke manier in je eigen tempo met paarden omgaan, haar kudde is daar heel erg voor geschikt!

eline770

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:43

ik ben zelf ook erg bang geweest voor paarden. door mijn stage ben ik voor een groot deel van mijn angsten afgekomen.

omdat ik toen een welshje mocht poetsen. toen dit eenmaal goed ging mocht ik me ook bezig gaan houden met de groter paarden

nu heb ik niet echt angst meer alleen als het paard bijvoorbeeld weg springt dan wil ik nog wel schrikken maar daardoor ben ik dus ook van mijn angsten afgekomen..

dus als ik jou was zo ik eerst gewoon beginnen met de basis dingen zoals het poetsen ;)

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:41

je hebt boeken over paarden daar leer je er erg veel over!
zo vond ik het ook vele minder eng om op een paard te stappen,
naarmate je ze meer leert kennen doordat je ze borstelt etc
ga je al steeds meer durven!
succes!

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:20

er zijn ook maneges die privelessen aanbieden. je kan ook daarnaar informeren dat zodra je moeder wil gaan rijden, ze dit met individuele begeleiding kan leren. zo kan ze zelf aangeven wat de al aandurft en kan de les volledig op haar afgestemd worden.

Succes en veel plezier ermee!

MyOwnDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:43

Gewoon langzaam wat aan paarden laten wennen, ze borstelen, buitenzetten, hoe meer je met paarden doet, hoe meer je er aan went en hoe minder bang je bent!