Probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferlevy

Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:41

Hallo ik ben Jennifer en ik heb een paar probleempjes. Ik rij op een manege(1 x in de week) en ik rij vaak op 1 paard. Levy die ik erg leuk vindt. Als ik in stap ben, dan loopt Levy heel mooi aan de teugel. en als ik ga aandraven begint hij in eens met zijn hoofd heel wilt te schudden en gaat hij niet op een tempo lopen. Na een tijdje heeft hij alles weer een beetje normaal en loopt hij dus weer gewoon in een normaal arbeidstempo alleen loopt hij nog steeds niet echt netjes aan de teugel. Als ik dan na een tijdje ga stappen of in de galop ga begint hij(in de galop) in een keer keihard te galopperen en heel niet meer netjes enz.

Conclusie: Levy loopt als ik een tijdje in een tempo ben wel netjes maar als ik dan terug ga naar een versneld of langzamer tempo loopt hij niet meer netje en vooral vindt ik het vervelend dat hij zo hard of heel zacht gaat.

alvast bedankt

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:22

als hij op een normaal tempo is met je buitenteugel goed contact houden met je binnenhand lichte kneepjes geven ..eigenlijk neem ik aan dat je dit al geprobeerd hebt als dit niet lukt doe ik soms mijn beide handen wat open en wat naar beneden richting zadel aandrukken..(is moeilijk uit te leggen mss zo) dit moet je natuurlijk niet blijven doen maar even voor hem terug eraan toe te zetten..zodra ie onderin is druk minderen.
zorg eerst dat je het verkrijgt in draf daarna zou ik er pas in je galop aanwerken

Urielle

Re: Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:22

Bij de overgangen (als hij harder of zachter moet) moet hij zijn achterbenen eronder brengen. Als de achterbenen onderkomen, moet hij zijn rugspieren een beetje opbollen. Nou heeft een manegepaard nogal wat gebuts te voorduren, dus die probeert zijn rugspieren te ontzien door ze vast te zetten zodat het niet zo zeer doet als er een beginner op zit te bonken. Maar dan kom jij rijden en jij vraagt hem die rugspieren los te laten en te stretchen. Dat doet erg zeer, want die spieren zitten altijd vast. En dat is dus de reden dat Levy steeds als je van tempo wisselt niet meer aan de teugel loopt.
Of je door die pijn heen wilt rijden om zelf beter te leren rijden is iets wat ik aan jouw geweten overlaat. Mocht je dat wel willen doen, dan geef ik je de tip dat een paard makkelijker aan de teugel komt vanuit voltes. Verder niet gaan werken met kneepjes of op een andere manier in zijn mond gaan zitten trekken en zagen, maar gewoon je beide handen gesloten houden zodat je voelt dat er lichte druk op het bit staat en heel veel been bij geven.

Dan gaf je aan dat je moeite had om controle te houden over het tempo. Je moet heel streng zijn voor je paard. Hij moet elke pas precies lopen op het tempo wat jij wilt hebben. Dus als hij langzamer gaat geef jij gelijk been bij, en als hij iets harder gaat ga jij zwaarder zitten en maak je ophoudingen om hem terug te laten komen in tempo. Het is een mooie uitdaging om een heel lesuur lang je paard zover te krijgen dat hij precies op het tempo loopt dat jij wil! Je zult merken dat het niet zo simpel is. Veel succes.