Bit vast pakken en er vandoor gaan hoe op te lossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inge1968

Bit vast pakken en er vandoor gaan hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 09:19

Mijn dochter heeft een paard van 5 jaar oud een schat maar toch ook een draak.
Het probleem in deze tijd van het jaar is en omdat ze niet op een manege staat met een binnenbak dat ze minder kan rijden.
De buiten bak die er bij is, is nu niet te rijden, te nat of te hard, ze moet dus met haar naar buiten.
Nu het weer beter is kon ze weer lekker naar buiten maar madam vind het af en toe leuk als je aan het draven bent om het bit vast te pakken en aan de kletter te gaan.
Mijn dochter voelt dit vaak wel aan komen en pakt haar dan even op, een tikje op haar hals van hè ik zit er nog op hoor let eens op en dan weer even terug naar stap dan gaat het wel.
Haar bijrijdster voelt het wat minder aan en daar is ze gisteren dan ook mee aan de haal gegaan.
Dit kan best wel gevaarlijke situaties opleveren.
Ze heeft in de winter maanden ook een martigaal om voor iets meer controle maar ze heeft een gewoon enkel gebroken bit in haar mond met bit ringen.
Nu zei haar bijrijdster of ze niet een scherper bit moet zodat je meer controle heb en dat ze niet zo makkelijk het bit kan vast pakken.
Nu heb ik daar niet zo veel verstand van en ik wil niet zomaar klakkeloos gaan experimenteren.
Dus ben opzoek naar paard vriendelijke tips hoe dit het beste kan worden opgelost.
Haar paard staat alleen ‘s nachts op stal en de rest van de dag afwisselend op een kleine paddock of in de kleine winter wei.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:32

Probleem zit hem denk ik in de frissigheid van de pony in combinatie met het niet durven/kunnen aanpakken van de ruiter, in dit geval de bijrijdster. Ik zou zelf de bijrijdster er niet op laten als de pony zo fris is en ze kan hem niet aan met buitenrijden. Risico dat er wat gebeurt is te groot en jullie zijn als eigenaar van de pony altijd aansprakelijk voor de eventuele gevolgen. Ik zou zelf mijn paard nooit meegeven als ik wist dat degene die erop zat hem niet aankon. Maar goed, dat is eigen keus.

Meest paardvriendelijke oplossing is zoeken naar een mogelijkheid om de pony op een veilige en verantwoorde manier toch meer beweging te geven en het niet te zoeken in oplossingen als scherper bit of hulpteugels. Daarmee los je het probleem namelijk niet op, de pony is nog steeds fris en de bijrijdster is nog steeds niet in staat het gedrag voor te zijn. Ik denk daarnaast dat een scherper bit als risico heeft dat het probleem aan de voorkant wordt "opgelost" je eerste neiging is toch de rem erop, en dat wil je denk ik ook niet.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:51

Rond deze koude tijd zijn alle paardjes altijd lekker fris en fruitig! :D Het lijkt mij daarom ook slim als je haar eerst even los gooit in de bak of even longeert. Dan kan zij/hij even lekker uit zijn/haar dak gaan en heb je ook minder kans dat ze er tijdens het rijden vandoor wilt!

aikon

Re: Bit vast pakken en er vandoor gaan hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:06

Mijn ex renaraabje had dat probleem ook. Heb een rubberstang pelham bitje gekocht. Ik reed met dubbele teugel, gebruikte alleen de onderste teugel voor "nood" rem. Voor het kinkettinkje had hij wel wat respect. Ik weet niet of het je dochter te leren is om hiermee te rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:14

Er zijn verschillende mogelijkheden , bij een ouder paard zou ik wel durven overgaan naar ander bitje of een thiedeman-teugel, maar in dit geval gaat het om een vrij jong paardje, dit moet je dus rijtechnisch gaan oplossen, aders verknoei je eigenlijk heel je paard, want al die hulpmiddeltjes als je ze blijft gebruiken wordt je paard er eigenlijk als het ware gevoelloos voor, en dan werken ze weer niet meer en moet je dus weer iets zwaarder gaan aapakken.
Dus bij zo'n jong paard zou ik dat dus zeker niet doen, je moet je paardje gewoon gaan trainen op nageeflijkheid , en vooral ook laterale (zijdelingse) buiging. Als je daar in lukt is je probleem uiteraard opgelost, alhoewel, want natuurlijk moet de ruiter ook leren om zijn handen dus zacht te kunnen gebruiken, als de ruiter dat niet doet is het probleem er binnen de kortste keren weer terug.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:41

SusanH, ja het ligt inderdaad aan het weer want deze zomer was ze erg braaf en de winter daar voor toen we haar net hadden was ze nog erger.

ninajojo, losgooien in de bak is geen optie omdat deze veel te nat is of met de vorst te hard.
een bak die redelijk is die ze mag gebruiken is 20 minuten stappen verderop.
ze kan inderdaad nu minder haar ei kwijt omdat de winterwei niet zo groot is om lekker in te rennen, maar deze stal waar ze sinds 2 maanden staat is wel stukken beter omdat waar ze eerst stond ze in de winter niet naar buiten kon en ze de hele dag op stal stond.

aikon een rubberstang pelham bitje en met dubbele teugel en kinkettinkje lijkt me toch wel erg ver gaan ze is nog jong en dit is echt een winter probleem

aeolusnr1, bedankt voor deze tips hier kan ze zeker wat mee, denk ook dat we gewoon de winter maanden moeten uitzitten en dan kan ze weer lekker rijden en les nemen want ook dit kan niet met dit slechte weer.