niet meer durven rijden na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

niet meer durven rijden na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 18:58

hallo, ik heb een vraagje,
ik ben een tijdje geleden voor het eerst gevallen, en ook best hard. en daarna, achteraf het domste wat ik kon doen, er niet meer op gegaan.
en ben sindsdien het vertrouwen grotendeel kwijt. draven lukt nog wel een beetje. maar gallopperen durf ik egt niet meer
ik ga binnenkort met iemand anders weer op dat paard zonder teugels terwijl zij het paard aan de longe heeft. maar dat paard gaat heel schuin als ze aan de longe loopt.

hebben jullie misschien nog andere tips om het vertrouwen weer een beetje op te kunnen bouwen?

hartjeDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:01

Ik denk dat je het beste op een pony moet rijden die je kent en waar je vaker op gereden hebt (als je op een manege rijd).
Je moet denk ik je paardje leren vertrouwen ( ik weet niet hoe je er af bent gevallen?)
Steeds een stapje verder en als je alles weer durft op dat ene paardje, kun je proberen om weer eens op een ander te stappen.

x

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:09

nee, ik rijd niet op een manege. het betreft privé paarden die ik verzorg.
op dat andere paard dat er staat durf ik wel te draven enzo. maar ik heb nog wel heel veel problemen met mijn houding o.a. voeten helemaal in de beugels doen, en heel gespannen zitten. maar het probleem bij dat paard is dus dat ze heel erg reageert op je zit.

wat betreft de val, het paard begon heel hard te gallopperen, en ik had geen stuur en rem meer. toen raakte ik beide beugels kwijt en gleed er van af.

Sabinee__

Re: niet meer durven rijden na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:11

Les nemen? Begeleiding? Ik zou in elk geval niet zonder teugels gaan terwijl iemand ander mijn paard vast heeft, daar voel ik mij als ervaren ruiter juist onzeker door

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:12

Sabinee__ schreef:
Les nemen? Begeleiding? Ik zou in elk geval niet zonder teugels gaan terwijl iemand ander mijn paard vast heeft, daar voel ik mij als ervaren ruiter juist onzeker door

ik ga zonder teugels maar wel met halstertouw om haar nek. omdat ik nog heel verkrampt zit. dus moet ik me van degene die mij les geeft (privé les) me eerst helemaal concentreren op mijn zit,

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:26

Ik heb een keer m'n bovenarm gebroken na een val en kon er dus toen niet meer op. Hierna was ik ook angstig, maar toen ik de kans weer kreeg om te rijden heb ik het 'gewoon gedaan'. Na drie lessen was ik eroverheen.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is mezelf overgeven aan het feit dat ik niet alles in de hand heb, hoewel dat voor velen averechts kan werken ;) Bij mij bijv, brak de singel en gleed ik er in volle galop met zadel en al af. Het enige waar je voor kunt zorgen is een goede zit, dan zit je vrijwel alles uit, maar dan NOG kunnen er dus vreemde dingen gebeuren, dat is een risico van paardrijden. Dus het is idd een goed idee om die zitlessen aan de longe te gaan nemen. Dan moet je ook de controle uit handen geven en kun je er misschien mee leven dat dat nu eenmaal zo is.

Succes! :)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:30

Ik wens je veel succes.
Ik ken jou gevoel als de beste, probeer het rustig op te bouwen. Stappen en draven. Daarna komt er vanzelf dat je zegt, nu ga ik de galop weer proberen.

x

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:38

Ik zou in ieder geval eerst gewoon blijven draven totdat je dit weer geheel ontspannen doet; daarna eventueel aan de longeerlijn galopperen op een makkelijk paard. Of steeds eerst zelf korte stukjes galopperen (paar passen galop, en dan weer draf) totdat je het vertrouwen terug hebt

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:46

Ik heb dat zelf ook mee gemaakt.
Ik heb toen les genomen op het pony van iemand anders dat was een pony die nooit wat deed daar heb ik een paar lessen op gereden en toen weer op mijn eigen pony en daarna is het gewoon goed gegaan!
Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:43

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat berichten verwijderd. Als je een paard zoekt/paard te koop hebt dan kan dat per PB of via EA, maar niet via andermans topic.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:45

Geduld geduld en geduld. Langzaam weer opbouwen, het vertrouwde gevoel komt vanzelf wel weer! Niet overhaasten. Komt wel goed! ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:47

bedankt voor alle goede tips!;)

ga er zeker mee aan de slag!

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:47

Het beste is om het rustig op te bouwen, misschien ken je iemand die een pony/paard heeft die heel braaf is? dan zou ik het daar eens op proberen! succes ermee!

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:48

lovehorses7 schreef:
Geduld geduld en geduld. Langzaam weer opbouwen, het vertrouwde gevoel komt vanzelf wel weer! Niet overhaasten. Komt wel goed! ;)

helemaal mijn antwoord idd.. je door niemand laten verplichten gewoon proberen als jij denkt dat t even kan
lukt t niet jammer dan dan morgen weer enzo enzo