paard loopt buiten 2 sporen met achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

paard loopt buiten 2 sporen met achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:41

Ik heb een vraagbaak.. ik heb het idee dat er 1 paard met de achterhand buiten de 2 sporen loopt (dus wijd) Hoe kan dit komen? En hoe erg kan dit "probleem" zijn?
In mijn ogen heeft die dit eerder niet gedaan, en is dit van de laatste tijd. Hij deed het weleens met de middendraf als hij heet was, maar verder niet.
Kan iemand mij hier wat persoonlijke opheldering over geven? wat zou dit paard voor commentaar kunnen krijgen op wedstrijd?

Anoniem

Re: paard loopt buiten 2 sporen met achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:49

Als je een vraagbaak hebt dan heb je het antwoord waarschijnlijk al :)

Commentaar op de wedstrijd wordt dat 'ie de benen buiten de massa plaatst. Zeer ongewenst.
Redenen? Hoe ziet het exterieur eruit? Je ziet deze verkeerde manier van bewegen vaak bij dravers, maar ook bij dieren met een slechte balans en soms ook wel bij paarden die gruwelijk pijn in de rug/het bekken hebben en zich daardoor een andere manier van lopen aanleren.

Heb je een filmpje?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

Mijn paard liep ook wijdbeens van achteren.
Nu er een aantal keren een chiro bij is geweest icm training (rechtrichten) is het helemaal weg en spoort ie wel netjes..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:56

in aanvulling op Sonja, het kan ook nog zo zijn dat ze niet sterk genoeg zijn om achter te dragen en zich zo op de voorhand storten.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:57

Da's heel lastig zo ongezien...Het kan dat hij in de uitgestrekte gangen zichzelf niet meer kan dragen en dan wijd gaat. In dat geval: eerst kleine stukjes verruimen en dan weer terugnemen tot hij sterker gaat.

Sommige paarden met losse achterknieen gaan ook wijd. Die kun je op bovenstaande manier ook wat sterker maken. Ook met lange teugel in een fors tempo op weg of in bos helpt. Paarden die wat op de voorhand gebouwd zijn idem dito.

Juryleden vinden het onwenselijk maar je hebt 1 geluk: ze zien het vaak niet! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:58

:j Bij jonge paarden zie je 't ook vaak.

Ik ben ook wel benieuwd over wat voor paard het hier gaat, zeker omdat het "ineens" zo lijkt te zijn? Of hebben we het over een jonkie waarbij het niet zichtbaar was tot 'ie onder het zadel kwam oid? Daar zou ik me nl totaal geen zorgen over maken maar het gewoon rustig op gaan lossen.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 00:04

Het gaat om een 13 jarig paard wat dit tot zoiezo juli 09 niet gedaan heeft. Vanaf de zijkant zou ik ook zeggen dat er niet zoveel aan de hand is. En hij buigt ook wel in met zijn achterbeen op de volte. En wijkt dan niet uit met het buitenachterbeen.
Dus voor mij blijft er maar 1 ding over; of hij is nu zwakker geworden, is veranderd op de ijzers (rondom), of sterft van de pijn aan z'n rug...
Ik ben overigens "de enige die het ziet" :(

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:31

Dat jij de enige bent moet je schijt aan hebben.
Ik zag ook dat mijn paard niet goed was, en achteraf had ik echt gelijk..
Blijkt nu ook wel, want hij is veel verbeterd na een aantal behandelingen.

Heb je misschien iets van een filmpje waarop het te zien is??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:00

Mijn paard is ook wijd gaan lopen. En ik weet niet precies wanneer dat is gekomen. Ik ben dus ook wel benieuwd naar evt medische redenen daarvoor. Mijne heeft wel spat. Zou het daar ook mee te maken kunnen hebben?
Hij is 2x behandeld voor z'n rug. Maar het lopen verbeterd niet.

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:45

Mijn vriendin heeft ook een paard dat wijdbeens ging. Nu niet meer.

Volgens mij kan het liggen aan het feit dat je te streng bent op je teugels waardoor een paard het al sowiezo moeilijker heeft om zijn achterbenen onde de massa brengen.

Of omdat je de binnenteugel te hard vast hebt waardoor een paard met weinig evenwicht het moeilijk krijgt.

Of omdat je paard geen evenwicht heeft en dit probeert te zoeken op die manier

een mogenlijkheid is je teugels. Daar al zeker opletten en zien dat je zelf in evenwicht zit en recht zit. Ook helpt het wel om lang en laag traag te draven. en zeker niet snel. Je paard zoekt evenwicht door snel te gaan maar hiedoor vallen ze nog erger op hun voorhand. Grondwerk kan zeker ook zijn steentje bijdragen

ok hoop dat je hier iets mee bent ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:24

hij loopt waarschijnlijk te veel op de voorhand dat het paard bang is om zijn achterbenen tegen de voorbenen te slaan en daardoor maar wijdbeens gaat om dit te voorkomen.

neem maar eens een klein kindeje voor je die niet goed kan lopen, dan ga je er ook met wijde benen achter lopen zodat je het kind niet raakt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:42

En waarom ontstaat dat dan ineens? Had dat paard dat dan niet al eerder moeten doen 66996236? TS geeft aan dat dit iets is wat ineens is gekomen. Eerder had ie het niet.