Overspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

punkielover

Overspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:36

Hoe springen jullie altijd over van de ene hand naar de andere hand in galop?
Ik galopeer altijd met mijn buiten been een tikje naar achter en wanneer ik wil wisselen draai ik het precies aan, en
geef even wat meer druk. En dan springt hij altijd over..
maar hoe doen jullie dat?
En is daar eigenlijk een algemene regel voor?

graag jullie mening over hoe het hoort, en gedaan word:D

judith__

Re: Overspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:38

Uhm ik doe voor een kleine op houding en geef dan been,
wil ik dat ze van link op rechts spring dan doe ik mijn linker been iets naa achter verplaatsen,

en van recht op links precies andersom

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:44

RT-D -->RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

Doen jullie misschien ook nog iets in het plaatsen van schouder en heup van het paard?
Of hebben jullie van die brave paarden waar dit knopje al op zat?
Hebben we het overigens over een correct gesprongen dressuurwissel, of maakt het niet uit hoe 't gaat als 'ie binnen een bepaald aantal meters maar in de andere galop zit, zoals bv sommige springruiters het benaderen?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:39

Zelf ben ik nog niet bezig met vliegende wissels. Er zijn diverse manieren om een wissel in elk geval aan te leren. De manier die veel gebruikt wordt is om in een wat hoger basistempo de diagonaal op de galopperen, aan het eind van de diagonaal een balk neer te leggen en dan in het zweefmoment over die balk je beenhulp te veranderen en je gewicht te verleggen. Uiteindelijk gaan ze dan die hulp begrijpen en zullen ze ook op andere plaatsen wissels leren springen. In het begin zal een wissel vaak in 2-en of teruggesprongen zijn, dit kan je voorkomen door duidelijk met je hulp door te komen en goed de activiteit te blijven bewaren.
Qua beenhulpen wissel je dus om, je buitenbeen ligt vaak net iets terug en je binnenbeen bewaart de sprong, als je dan je buitenbeen je binnenbeen maakt en je binnenbeen je buitenbeen zal dit de juiste hulp zijn. Daarnaast maak je aan de voorkant een kleine ophouding en wissel je licht van buiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:41

Die manier wordt inderdaad veel gebruikt en is een heel slechte als je een fatsoenlijk dressuurwissel wilt springen, imo...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:46

Ik zeg toch ook dat ik zelf niet bezig ben met de wissels maar dat ik dit vaak heb gehoord. Hoe ik het zal moeten aanleren is nog afwachten. ;)

Leg jij dan even duidelijk uit hoe jij het doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:49

Dat wil ik best voor de 83e x doen, maar dan weet ik graag even wat voor vlees ik in de kuip heb. Heeft weinig zin er energie in te steken bij ruiters die hun handen nog vol hebben aan een B-proef. Vandaar mijn vragen.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:48

Met de pony waar ik op rijd heb ik in het begin erg veel problemen gehad. Als ik in galop zat deed de pony niks anders dan wisselen. Ze wisselde soms zelfs wel eens om de pas. Ik rijd de wissels niet zo heel vaak aangezien ik pas echt met rijden begonnen ben sinds ik die pony rijd (2 maand geleden)(heb nu 3 maal weeks priveles en elke dag 2 uur trainen, verder aardig offtopic maar oke) Als ik nu een wissel rijd hoef ik alleen mijn buiten been wat minder ver naar achter te leggen,en wat mee bewegen in mijn heupen. en ze springt over. Het probleem is trouwens over gegaan doordat ik mijn been flink ver naar achterhoud.