Inbuigen op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Inbuigen op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:11

Ik kon met de zoekfunctie niets vinden dus ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen.

Mijn paard wil niet inbuigen op rechts, ze pakt de rechterteugel ontzettend vast.
Ik moet er wel bijzeggen dat ze linksgebogen is en dus scheef. Maar laatste dagen is het echt een plank als ik aan het rijden ben, constant over haar schouder weglopen en niet reageren op mn buitenbeen of de begrenzing met de buitenteugel.
Ik probeer veel voltes te rijden maar dit vind ze erg moeilijk. Daarnaast kan ze in galop wel inbuigen, maar in draf en in stap vind ze het ontzettend moeilijk.

Heeft iemand tips?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:22

Mijn paard heeft dit op het moment ook even weer wat sinds hij zoveel stil heeft gestaan door die sneeuw, daarvoor had ik hem net goed en fijn los op beide kanten, kunnen we weer overnieuw beginnen :+

Wat bij mijn paard heel goed helpt, vooral niet zelf vast gaan houden(want dan krijgt ie juist de kans om vast te pakken) korte en snelle ophoudingen aan die kant die hij vastpakt(desnoods 2 snel achter mekaar) ondersteunen met je been natuurlijk, en wat wijken vanaf de hoefslag naar de A-C lijn, of 5m naar links daarna omstellen en 5m naar rechts wijken, schouderbinnen,schouderbuiten etc zulk soort oefeningen dat ie gaat reageren op je been en ook echt ervoor opzij gaat.
en daarin een keer tempowisselingen rijden, keertje naar voren en terug.
op die manier laat hij dan op den duur los, en kan ik hem rechtsom ook met een kleine hulp laten inbuigen om mijn been.

wellicht heb je er ook iets aan :)

Joceline

Re: Inbuigen op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:27

Eens met magic-lover,

Verder..ik heb ook bij mijn merrie een tijd gehad dat er aan een kant amper aan te werken was. Flink vastzetten en het was een hele strijd. Ik ben toen naar een dierenkliniek geweest en daar bleek dat ze flinke haken op haar kiezen had die enorm prikten in haar wang. Aan die ene kant heel erg en ook aan de andere kant. Nu heb ik eenmaals per jaar daar een afspraak, en elke keer is het heel erg nodig! Ik ben blij dat ik dit weet, had er nooit aan gedacht namelijk. Misschien een tip?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:30

Dat is ook zeker een goede, en zal ik eerst uitsluiten voor je aan de gang gaat! :)
bij ons komt ook regelmatig de tandarts langs, dan weet je iig dat daar niet het probleem ligt (of juist wel ;))

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:41

Bedankt voor de tips. Tanden kunnen het niet zijn, die zijn nog niet zo lang geleden nagekeken en behandeld :) Die oefeningen ga ik morgen eens proberen, was inderdaad al wel wat bezig met ophoudingen.

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:19

Mijn paard heeft er ook zo nu en dan wat meer last van dat ze rechts vastpakt. Mijn instructeur heeft me geleerd om eerst te zorgen dat ik goede verbinding op links krijg, zodat ze meer op twee teugels wordt. Dit doe ik door recht alleen licht contact te houden en links proberen wat meer druk er op te zetten. Tevens stel ik haar dan ook meer naar links in, dit doe ik ook op de volte. Dus rechtsom rijden en linkerstelling. Tegelijktijd geef ik extra been met rechts. Bij mij helpt dit erg goed en krijg ik haar daarmee op twee teugels en recht.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:51

Dat rechtsom en dan linkerstelling kan mijn paard zonder moeite omdat ze dus scheef is. Maar ik kan het altijd nog eens proberen! Bedankt voor de tip :)

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:16

Je kunt op rechtrichten.nl kijken.
Het is zo niet uit te leggen hoe het moet!