verruimen ipv versnellen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

verruimen ipv versnellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:39

ik heb een merrie die ontzettend heet is van zichzelf.. nu loopt ze voor mijn gevoel best netjes, mag eigenlijk niet klagen. wijken sb zicht er netjes op.. in stap pakt ze ook al een stukje travers op..
het enige wat ze echt heel erg moeilijk vind is verruimen.. meestal schiet ze dan onder me uit.. dat ben ik op gaan lossen door de rem wat meer te bevestigen. stap-halt en stap-draf oefeningen. dit werkte voor mijn gevoel goed.
Alleen als ik een pasje met haar wil verruimen dan versnelt ze eigenlijk alleen enorm en valt op de voorhand, en hangt in me hand.. nu moet ze ook nodig een keer langs de tandarts maar ze geeft ook heel duidelijk aan dat ze het moeilijk vind. Ze gaat dan ook boven haar maat draven..
Weet iemand oefeningen waarmee ik haar meer kan duidelijk maken dat ze niet moet versnellen maar verruimen??

petitparis

Re: verruimen ipv versnellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:45

veel schijn- en echte overgangen en nog meer schakelen, slechts met kleine beetjes en enkele passen verruimen of verzamelen.
Opletten dat je je benen er constant "aan" houdt. Meestal heb je de neiging om je benen van "hete" paarden af te houden, waardoor je voor je paard "bruut" inkomt met je benen als je een verruiming vraagt

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:14

ik weet precies wat je bedoeld ik heb zelf ook een heet paard en ookal is alles bevestigd zit ik ook soms dat ze heet word en teveel versnelt van verruimd, nu heb ik er minder last van gekregen doordat ik vanalles heb geprobeerd en het beste wat je kan doen is als je een diagonaal opgaat en je vraagt middendrag aan. houdt dan je paard gesloten bijelkaar dus met je handen terug in het tempo maar bij drijven tegelijkertijd dat je meer activiteit krijgt vannuit het achterbeen en dan gaat hij ook van voren verruimen als je maar de activiteit goed houd en het paard netjes bijelkaar als je ermee bezig bent vooral niet de teugels geven want dan gaat hij duiken en weer versnellen en niet verruimen. Zodra het erin zit ga dan ook tempo wissellingen rijden op de diagonaal zodat het paard niet gaat denken oh, een diagonaal is middendraf dus dat je weer het probleem krijgt dat hij onder je uit loopt. zo heb ik het ook gedaan bij mijn hete BWP en nu loopt ze naar mijn zin. ik heb nog een ding als je paard de eerste paar keren op de voorhand loopt is niet erg, want naarmate je langer bezig bent met aanelkaar rijden van je paard dan zal het paard ook meer gaan zitten en op de achterhand gaan lopen.
hopelijk had je wat aan me tips. en succes ermee! *D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:48

Vaak korte stukjes wegrijden in de draf en galop en daarna mooi terugrijden. Zo maak je de achterhand sterker waardoor je paard beter kan gaan dragen. Dit is echter niet in een maand goed, je moet hier je tijd voor nemen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:50

Indd veel schakelen en kleine korte stukjes rijden. Vooral niet teveel achter elkaar. Ze moet achter gewoon sterker worden waardoor ze meer kan zakken achter en voor omhoog kan komen om haar voorbeen uit te leggen.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:18

Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen in plaats van een topic te openen. Het gaat namelijk om precies hetzelfde. Ik rijd nu de F12 en moet middendraf en galop verruimen etc. In het FNRS boekje staat het maar lastig uitgelegd en aangezien ik alleen maar carrouselles heb kan ik het niet echt in de les oefenen.

Ik vind het ook lastig om op een manege paard te verruimen echt en niet te versnellen. Welke handelingen verricht je precies? Want ik dacht vroeger dus altijd dat middendraf gewoon alleen harder was dan arbeidsdraf :P

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:25

Ik heb ook een heel erg voorwaartse, en om ze wat minder heet te krijgen houd ik juist mijn been tegen haar aan. En verklein en vergroot ik voltes (tip van mijn instructrice)
Misschien doe je dat al allemaal, maar dat kan wel helpen want als ze eenmaal terugkomt in tempo en relaxed-heid kan ik veel netter diagonalen rijden etc. Misschien jij ook wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:27

Heel langzaam verruimen :) . Als ze versnelt heb je groot kans dat dat komt omdat je 'in een keer' te veel vraagt, terwijl ze het nog niet goed kent. Mijn tip: de draf over de hoefslag steeds ruimer maken, rustig aan, zogauw je voelt dat ze onder je uit gaat: stil zetten. Zoniet, gewoon tot het 'uiterste' verruimen, tot hoever het gaat zonder de versnellen, en na een tijdje gaat het beter en kun je langere stukken verruimen, en uiteindelijk dus ook over de diagonaal.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:42

Eerst het schakelen goed bevestigen, en dan een keer naar de middendraf rijden zonder je hand weg te geven.
Hem niet te veel ruimte van voren geven zodat hij harder gaat, maar in hetzelfde tempo als je arbeidsdraf maar dan met grotere passen.
Wanneer hij gaat hangen in je hand geef je hem een halve ophouding waardoor hij op zijn achterhand gezet word.
En in het begin echt kleine stukjes doen, hem niet overvragen.
Hij zal niet van de een op de andere dag op zijn achterhand kunnen lopen en de oefening perfect kunnen uitvoeren.