Tips meer aan het binnenbeen krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer_joey

Tips meer aan het binnenbeen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:35

hallo,

Even een korte uitleg van het probleem,
Mijn paard is niet genoeg aan mijn binnenbeen.

Nu mijn vraag hebben jullie tips dat ik hem meer aan mijn binnen been kan krijgen.

Hij is vrij kijkkerig en dus ook in de hoeken als er bv hekjes of een vreemd voorwerp staat. En dan kom ik mezelf weer tegen dat hij niet genoeg reageerd aan mijn binnenbeen. Ik wil dat hij beter gaat reageren zodat ik hem makelijker de hoeken in kan rijden. Hebben jullie tips en iddeen om dit te verbeteren.

Daarnaast nog een probleem met mijn zit als ik in bv het schouderbinnenwaarts mijn binnenbeen wat aan leg zodat hij op de hoefslag blijft lukt het me niet mijn buitenbeen er aan te houden voor het ritme deze steek ik dan af en krijg het niet voor mekaar om hem tegen het paard te krijgen.

Barvrouwke

Re: Tips meer aan het binnenbeen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:36

Voltes sluiten en openen is een goede oefening daarvoor.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:38

heb ook een wat kijkerig paard, en krijg ook altijd de tip binnenbeen er aan te houden maar vind het toch moeilijk. ik volg even dit topic...

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:39

Volgens mij helpt wijken ook.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:41

Idd xdniesje, als een paard niet reageert op 1 been, kan je het best gaan wijken en volte's openen en sluiten. Dan leert het paard te wijken voor de eenzijdige beenhulp.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:42

xdniesje schreef:
Volgens mij helpt wijken ook.

Dat is de volgende stap, als je een volte niet kunt verkleinen/vergroten. Dan hoef je ook niet te gaan wijken of andere zijgangen te oefenen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:43

Oke! Wist ik niet :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:44

xdniesje schreef:
Oke! Wist ik niet :)

Dat geeft toch niet, ik had het er ook bij kunnen zetten ;)

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:47

Bedankt voor de tip ik ga dit weer meer doen. Het wijken zelf levert geen problemen op maar denk dat ik veel baat heb bij de volte openen en sluiten omdat het probleem zich ook vooral in de hoeken voor doet.

Ik probeer als hij bang is hem met een beetje schouderbinnenwaarts/wijkend de hoek door te rijden, maar ik kom er dus nog niet helemaal genoeg door.

Tips zijn overigens nog steeds welkom natuurlijk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:49

Precies van Ladygiroc zegt. En eerst eens in stap beginnen en met iedere zijwaartse reactie voor je been al blij zijn en uitgebreid belonen! Dat zo steeds verder gaan uitbouwen.

Ook continu meenemen in je training, dus regelmatig even volte openen en sluiten, op allebei de kanten.
En wanneer je niet genoeg reactie krijgt, terug naar stap en duidelijk en streng zijn. Been geven voor zijwaarts is gewoon reactie. Niet als hij er zin in heeft, of als het toevallig zo uitkomt. Nee altijd. En dat altijd blijven corrigeren als je geen reactie krijgt.
De minste reactie al belonen, en dat steeds meer gaan uitbouwen door steeds ietsje meer te gaan eisen.

Blackitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:47

Wat ik vaak doe al mijn paard niet op mijn binnenbeen reageert, geef ik hem een tikje en tegelijkertijd been op de plek van mijn binnenbeen. Ben niet zo heeel goed in uitleggen, maar ik hoop dat je me snapt! :) Helpt bij mijn paard wel vaak na een paar keer een tikje te krijgen op die plek is hij gelijk weer vlug op m'n been!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:40

mijn merrie doet dit ook wel eens.. zij is ook erg heet van zichzelf en vind dan vaak iets in de hoek van de bak eng en loopt dan over de schouder naar binnen, en binnenbeen ho maar..
wat ik doet is schouderbinnenwaarts op de lange zijde in draf zodra ik bij de enge hoek kom wil ze dus andersom draaien want dat is eng. dan neem ik haar terug en ga in stap verder, geageert ze dan niet dan krijgt ze een tik. wat ze dan vaak doet is dat ze stil gaat staan. ik hou haar andere uitwegen tegen (bv rechtsom: naar voren begrensing buitenteugel (groen), naar rechts binnenbeen(blauw)) dus ze kan alleen schouderbinnenwaarts naar links naar de hoek (rood), en dat wil zij dus niet, dus geen uitweg dus de rem erop, en jah dan krijgt ze er gewoon nog een en wordt ze boos..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8G3BATK4.jpg

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:27

Wat je ook kunt doen in combinatie met je binnenbeen is je gewicht iets meer op je buitenbeugel zetten. Niet gaan verzitten of naar buiten gaan hangen, het mag niet zichtbaar zijn.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:50

Sarabel schreef:
Wat je ook kunt doen in combinatie met je binnenbeen is je gewicht iets meer op je buitenbeugel zetten. Niet gaan verzitten of naar buiten gaan hangen, het mag niet zichtbaar zijn.

Maar een paard wijkt voor druk en gewicht dus zou ik eerder wat druk op mijn binnen beugel moeten nemen.

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:07

Nee, een paard gaat onder het gewicht van de ruiter lopen dus als jij je gewicht ietsje naar buiten verplaatst zal het paard naar buiten gaan lopen.

Je binnenbeen geeft druk richting de buitenteugel. Het buitenbeen geeft geen druk, je zet alleen onzichtbaar iets meer gewicht op je beugel.