Geen stuur en ervandoor gaan tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miiejs

Geen stuur en ervandoor gaan tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:22

Haaj!

Even een vraagje, tips zijn van harte welkom!

Mijn 3,5 jarig welsh cob gaat er nog al vaak vanuit het niets vandoor
en heeft dan een stuur meer, en de enige optie om te stoppen is door m'n
teugels los te gooien, maar het is nogal vaak druk in de binnen bak en als
hij er dus vandoor gaat, gaat ie op alle andere paarden af en dat is dus
ook niet erg handig met losse teugels. Ik heb 1 a 2 x per week prive les,
dan doet hij het niet maar zodra ik weer voor me zelf rijd dus weer wel...

Iemand goede tips?

Dankjewel alvast! :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:24

heb je je bit en zadel etc al eens laten nakijken...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:25

Ik ben gaan rijden op de Hempfling manier, althans heb veel van hem geleerd.Ik merk dat ik zelf ook veel ontspannender zit,zelfs mijn dochter rijd weer en die was altijd heel erg bang.Door ook grondwerk met hem te doen heeft ze er weer vertrouwen in gekregen.Ze vroeg zelfs wanneer mag ik weer rijden? Wij rijden ook zonder bit, omdat hij met bit veel feller is en een bit zit hem echt in de weg.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:26

3,5 is wel de leeftijd dat er nog een paar kiezen aan het wisselen zijn. Je zou daar in elk geval naar kunnen laten kijken, vooral omdat het loslaten van de teugels zorgt voor stoppen.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:27

HippoLogic schreef:
3,5 is wel de leeftijd dat er nog een paar kiezen aan het wisselen zijn. Je zou daar in elk geval naar kunnen laten kijken, vooral omdat het loslaten van de teugels zorgt voor stoppen.

Dat is wel een handige tip, hij heeft ook veel moeite met het eten van wortels, appels ed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:31

Is rijden met halster een idee, i.v.m die kiezen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:31

Als je paard het tijdesn de les niet doet maar wel als je alleen rijdt moet je toch proberen te achterhalen wat je dan anders doet. Durf je misschien minder goed door te pakken? Ben je minder geconcentreerd? Onzekerder? Of iets anders? Als je dat weet weet je ook wat je moet doen om het gedrag te veranderen (vraag eventueel aan vrienden om mee te kijken als je het zelf lastig vind om te analyseren).
Er zou natuurlijk medisch wat aan de hand kunnen zijn maar dan is het gek dat hij het tijdens de les niet doet..

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:36

troi schreef:
Als je paard het tijdesn de les niet doet maar wel als je alleen rijdt moet je toch proberen te achterhalen wat je dan anders doet. Durf je misschien minder goed door te pakken? Ben je minder geconcentreerd? Onzekerder? Of iets anders? Als je dat weet weet je ook wat je moet doen om het gedrag te veranderen (vraag eventueel aan vrienden om mee te kijken als je het zelf lastig vind om te analyseren).
Er zou natuurlijk medisch wat aan de hand kunnen zijn maar dan is het gek dat hij het tijdens de les niet doet..

Soms doet hij het tijdens de les ook, als hij bijv in galop op de volte zit trekt hij me ineens de andere kant op en gaat er ook vandoor, zonder stuur...

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:42

hoi, hij heeft sowieso wat last van zijn tanden (wat je aangeeft met eten enzo)
krijg je vaak te horen als je prive les hebt dat je op je handen moet letten?dan kan het zijn dat wanneer jij als je zelf rijd, de aanleuning verliest en hij dus kan ontsnappen?
gr

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:49

ariegorn schreef:
hoi, hij heeft sowieso wat last van zijn tanden (wat je aangeeft met eten enzo)
krijg je vaak te horen als je prive les hebt dat je op je handen moet letten?dan kan het zijn dat wanneer jij als je zelf rijd, de aanleuning verliest en hij dus kan ontsnappen?
gr

Ik merk wel dat ik m'n handen gespannen houd maar probeer daar toch zoveel mogelijk op te letten en ze te ontspannen.. zou dat het probleem kunnen zijn?

Sassol

Re: Geen stuur en ervandoor gaan tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:27

Ik zou eens beginnen met losse teugels rijden, en even de tanden na laten kijken, kan best dat er iets dwars zit.

Als je met losse teugels rijd moet je meer op je zit gaan rijden, wat sowieso al beter is. Met halster rijden is ook een optie om te kijken of het idd de tanden zijn, moet je hierbij wel opletten dat je je handen niet zo kan gebruiken als je nu met bit doet, dan gaat het halster schuiven. Dan kun je alleen uitnodigen (dus teugel van de hals af zonder druk te zetten) en de rem zit er wel heel goed op. (Niet te ruw zijn, druk op neus komt ook hard aan).

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:29

mischien dat je tijdens de prive les zo geconcentreerd bezig bent, dat je paard de kans niet krijgt om weg te rennen?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:33

Sassol schreef:
Ik zou eens beginnen met losse teugels rijden, en even de tanden na laten kijken, kan best dat er iets dwars zit.

Als je met losse teugels rijd moet je meer op je zit gaan rijden, wat sowieso al beter is. Met halster rijden is ook een optie om te kijken of het idd de tanden zijn, moet je hierbij wel opletten dat je je handen niet zo kan gebruiken als je nu met bit doet, dan gaat het halster schuiven. Dan kun je alleen uitnodigen (dus teugel van de hals af zonder druk te zetten) en de rem zit er wel heel goed op. (Niet te ruw zijn, druk op neus komt ook hard aan).

Maar met bit heb ik ook al niet echt een goede rem, hoe zou t met het halster dan moeten? :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:40

Omdat mijn paard met bit veel drukker is,en zonder bit merk ik veel meer ontspanning misschien werkt dat bij jou paard ook wel zo?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:56

Nog iemand tips? :o

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:00

Mijne brak ook uit en had geen stuur meer. Hij deed zijn tong over het bit of pakte het bit vast.
Ben overgestapt op bitloos en hij heeft het nog wel geprobeerd maar niet meer klaar gekregen, omdat hij op de neusriem gemakkelijker te sturen was. Dat stuur kan hij nl. niet ontwijken.

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:02

als je bitloos rijd wil dat niet zeggen dat je hulpen veel oppervlakkiger worden en je de contole verliest.
en als hij inderdaad aan het wisselen is, is het de moeite waard het te proberen!

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:03

ateo schreef:
Mijne brak ook uit en had geen stuur meer. Hij deed zijn tong over het bit of pakte het bit vast.
Ben overgestapt op bitloos en hij heeft het nog wel geprobeerd maar niet meer klaar gekregen, omdat hij op de neusriem gemakkelijker te sturen was. Dat stuur kan hij nl. niet ontwijken.

Het lijkt me wel wat maar omdat ik er geen ervaring mee heb vind ik het toch best lastig om te proberen maar ga het denk ik toch maar een x doen, wilde vanmiddag met halster proberen maar moest in de buitenbak vanwege een kinderfeestje in de binnenbak en dat was dus niet veilig om bij te rijden :+

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:08

Het lijkt me wel wat maar omdat ik er geen ervaring mee heb vind ik het toch best lastig om te proberen maar ga het denk ik toch maar een x doen, wilde vanmiddag met halster proberen maar moest in de buitenbak vanwege een kinderfeestje in de binnenbak en dat was dus niet veilig om bij te rijden :+[/quote]

Ik ben niet zomaar met een halster gaan rijden, maar heb meteen een bitloos hoofdstel aangeschaft. Dat gaf mij toch ook meer zekerheid. Je moet het natuurlijk meer met je zit doen, maar helemaal geen stuur hebben is toch niet fijn! En bij zulk verzet kun je met je zit ook niet veel meer doen. Ik heb trouwens qua hulpen geen verschil gemerkt met de overgang naar bitloos. Was wel zo fijn. Hij was nu ook gewoon rustig in de mond, met zijn hoofd, niet meer duiken. Dus bij ons waren er meerdere problemen. Die zijn nu allemaal over. Merk je onder het rijden ook dat hij zijn mond vaak opendoet en zijn hoofd kantelt evt.? Dan zou ik toch iemand eens laten kijken of hij ook zijn tong over het bit gooit.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:12

Citaat:
Ik ben niet zomaar met een halster gaan rijden, maar heb meteen een bitloos hoofdstel aangeschaft. Dat gaf mij toch ook meer zekerheid. Je moet het natuurlijk meer met je zit doen, maar helemaal geen stuur hebben is toch niet fijn! En bij zulk verzet kun je met je zit ook niet veel meer doen. Ik heb trouwens qua hulpen geen verschil gemerkt met de overgang naar bitloos. Was wel zo fijn. Hij was nu ook gewoon rustig in de mond, met zijn hoofd, niet meer duiken. Dus bij ons waren er meerdere problemen. Die zijn nu allemaal over. Merk je onder het rijden ook dat hij zijn mond vaak opendoet en zijn hoofd kantelt evt.? Dan zou ik toch iemand eens laten kijken of hij ook zijn tong over het bit gooit.

Nou ik doe zijn neusriem altijd best strak zodat z'n mond niet zover open gaat want dat deed ie wel vaak, en hij houd z'n hoofd ook erg vaak schuin.. en net als vanmiddag als hij er dan vandoor gaat gaat z'n hoofd schuin de lucht in en doet ie net alsof ie door of over en ander paard heen gaat en vliegt op het laatste moment er langs en als ik dus m'n teugels los gooi weer ik helemaal niet waar ie heen gaat en als ik ze dan toch vast blijf houden dan kan ik in ieder geval nog proberen de andere paarden te ontwijken... ik denk dat ik het toch maar ga proberen met een bitloos hoofdstel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:16

Het nakijken van tanden en rug is al opgenoemd. Dat iig uitsluiten. Ook uitsluiten dat het zadel niet past.

Verder is mijn tip: even terug te gaan naar grondwerk, hem van daaruit de one rein stop aan te leren, en deze vanuit het zadel toepassen mocht hij er vandoor gaan.

Maar dat vergt voorbereiding, besteed wat tijd aan grondwerk.

Edit: ziehier info en een filmpje over de one rein stop

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:17

Het lijkt me wel zo verstandig om je eerst goed te verdiepen in het bitloos rijden. Google het maar eens of kijk hier op bokt. Hebben wij ook gedaan en hebben er veel over gelezen. Maar ik ga er vanuit dat je dat wel doet, hoor. Je hebt een probleem en pakt het aan. Heel goed. Veel succes ermee. en laat maar eens horen hoe het afgelopen is.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:18

Cassidy schreef:
Het nakijken van tanden en rug is al opgenoemd.

Mijn tip is om even terug te gaan naar grondwerk, hem van daaruit de one rein stop aan te leren, en deze vanuit het zadel toepassen mocht hij er vandoor gaan.

Maar dat vergt voorbereiding, en idd een rug en een paardenmond die nagekeken zijn.

Hij is zo ie zo nog alles aan het leren hij is pas 5 maanden onder het zadel en is vrij eigenwijs, als ie vandaag wel halt wil houden doet ie het morgen een beetje en overmorgen helemaal niet bijwijze van... dus ben met alles nog erg druk bezig, maar dit probleempje is wel het lastigste!

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:19

ateo schreef:
Het lijkt me wel zo verstandig om je eerst goed te verdiepen in het bitloos rijden. Google het maar eens of kijk hier op bokt. Hebben wij ook gedaan en hebben er veel over gelezen. Maar ik ga er vanuit dat je dat wel doet, hoor. Je hebt een probleem en pakt het aan. Heel goed. Veel succes ermee. en laat maar eens horen hoe het afgelopen is.

Dankje voor de goeie tips!