Mijn paard reageert nauwelijks zonder zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Mijn paard reageert nauwelijks zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:03

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen. En ik heb les.

Ik heb mijn pony anderhalf jaar geleden gekocht, ze is daarvoor altijd met sporen gereden. Dat heb ik in het begin ook gedaan, omdat ze anders niet vooruit te branden was. Later ben ik dit gaan oplossen zonder sporen, maar met een zweepje. Geen reactie? Tik. Als ik met zweep rijd is dit ook geen probleem en reageert ze goed en is fijn aan de hulpen. Mijn doel was vanaf het begin al, zonder zweep en sporen wil ik mijn paard gewoon kunnen rijden.

Nu heeft Noraly meteen door wanneer ik met zweep rijd, en wanneer niet. Op het moment dat ik zonder zweep rijd reageert ze nauwelijks meer. Dit vind ik erg vervelend en ik ben benieuwd of iemand mij met tips kan helpen.

Brand maar los,

aeolusnr1

Re: Mijn paard reageert nauwelijks zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:25

Tjaaaaa als je al zo lang probeerd je paard iets te leren en het resultaat blijft uit, dan ben je dus niet op de juiste manier bezig.
Neem dit niet als een verwijt op, maar bekijk het eens op een heel andere manier.
Als jij iets vraagt aan je paard moet er een reaktie volgen, is dat niet dan vraag je het niet goed, vanuit dat oogpunt moet je het bekijken, en het is dus eender of je het nu gewoon met je kuit, of je stem of een spoor of een zweep vraagt maakt hier eigenlijk geen verschil.
vraag is moet dus gelijk zijn aan reaktie , is dat niet dan moet de vraag dus iets duidelijker gesteld worden, is er wel de juiste reaktie, dan heel duidelijk belonen (ontspannen zit en losse teugel).
Ik durf er voor te wedden, als je dit juist doet en heel consequent, dan zal hij al na een paar dagen veel verbeteren.
Uiteraard ga je er nooit in lukken van een eerder koudbloedtype paard een reaktie te krijgen die je kan vergelijken met die van een volbloedtype paard, maar het zou toch heel erg moeten kunnen verbeteren, en dit op vrij korte tijd.
Maar de moeilijkheid is niet in welke oefeningen je doet maar wel de manier waarop je ze gaat doen, jouw vraagstelling dus, en jouw reaktiesnelheid en jouw beloning dus.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:29

Bedankt!

Ik ben het wel met je eens, misschien ben ik niet consequent genoeg geweest. Ik ga dit proberen wanneer de sneeuw hier verdwenen is. En madame is met een zweep zo heet als de neten, je hoeft nauwelijks been te geven, alleen voor het ritme. Vooral veel op je zit en ze doet alles. Zonder zweep helaas nog niet. Nogmaals bedankt en ik ga dit zeker proberen!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:08

Nog even een vraag. Stel dat mevrouw niet reageert wanneer ik been geef, dan moet ik dus gewoon duidelijkere hulpen gaan geven totdat ze wel reageert?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:32

Ik weet niet of je veel met dressuuroefeningen bezig bent? Dan moeten ze namelijk meestal al wat meer aangespoord worden om op het juiste tempo te blijven.

Het werkt bij mijn paard het beste als ik de teugels losgooi en zelf denk: jaaaaaaaa, gaaaan met die banaan! En daar dan been bij.

Ik zou dus eerst gewoon lekker op het voorwaarts werken, en de vele bochten vermijden. Eerst maar lekker voorwaarts en dan komt de rest daarna wel.

Je zou ook een sprongetje erbij kunnen zetten, hier worden ze meestal ook wat actiever van. Of een lekkere buitenrit, daar is de mijne ook al stukken gevoeliger, hoef ik eigenlijk al geen beenhulp te gebruiken. Maar weet niet hoe dat bij jouw paardje zit?

Probeer iets te vinden wat ie leuk vindt, lekker actief van wordt. Dan kun je het daar goed oefenen zonder zweep en kun je dit weer toepassen bij je dressuur.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:36

Kan het niet helpen, je zweep gwn bij je te houden zodra ze niet op je been reageert even tikken ,zodat ze weet van been is been en word er niet gereageerd dan een tik.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:06

Dat van been is been zoniet tik kent ze al. Doet ze ook netjes als ik met zweep rijd, alleen zonder niet.

Dressuuroefeningen doe ik, veel zelfs. Ze is bijna klaar voor het L1 en ze kent enkele oefeningen van de L2. Met zweep is ze dan perfect voor het been.
Ik kan er wel een hindernis neerzetten maar dat durf ik niet zo goed door een ongelukje. Ze ging zo hard dat ze over de kop vloog. Nu gaat ze nog steeds zo hard dus ik vind het een beetje eng.
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 20-01-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:06

Bedankt voor de tips trouwens!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:13

Wat bij een paard heeft geholpen wat ik soms reed voor mijn vriendin was druk.
Dus wanneer je aan wil drijven met je benen druk gegeven. Net zolang druk houden tot hij reageerde en dan gelijk druk wegnemen en goed belonen (erg uitbundig hielp bij die ruin beter). Je zult zien dat de tijd tussen het drukhouden en versnellen steeds korter wordt. Tot je bij het moment aankomt dat je alleen je been licht hoeft aan te leggen en zij al versnelt. Hoop dat je snapt. Ik rij mijn paardje ook op deze manier en gaat super goed. Hoor het wel als je nog vragen hebt :D

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:14

Ik ga mee met hetgeen hierboven als advies wordt gegeven. Wat tevens errrrg belangrijk is dat je leert je benen stil te houden als hij het wel goed doet. Vaak gebeurt het onbewust, maar het is bij een traag paard erg belangrijk dat je daar op let.
Ook is het belangrijk dat juist jij de overgang terug rijdt. Dus als je paard naar voren reageert op je hulp, dien jij echt degene te zijn die hem weer terugbrengt naar het basis tempo. Dus laat hem absoluut niet zelf terugvallen.
Succes ermee *\o/*

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:38

was er bij mij nog vergeten bij te zetten dat wanneer je aandrijft om bijvoorbeeld alleen sneller te stappen en
hij gaat over in draf niet gelijk terug nemen of straffen. Dan raakt je paard in de war.
Dan geef je been en reageert hij maar moet hij vervolgens weer stoppen.
Hij doet namelijk gewoon wat jij vraagt alleen net even te impulsief.
Laat hem dan 5-6 passen draven en neem daarna pas terug. Zo voorkom je dat hij in de war raakt.
Succes :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:45

Je zegt dat hij al klaar is voor L1 en dan bovendien nog enkele oefeningen van een hoger niveau al kan.
Dit is iets dat niet helemaal juist is, want er ontbreekt duidelijk een deel bij de basis.
Je zegt hij wordt een beetje te heet als er een sprongetje staat, dus daar heb je dus een probleem over de snelheid en waar hij juist naar toe loopt, dit noemen wij in de paardenopleiding "Body-control" je zal dus meer daar moeten op gaan werken en je dus niet blindstaren op een zijpasje dat ze dan toch al wel af en toe goed doet.
Eerst nageeflijkheid, bodycontrol, dan pas kan je idd verder opbouwen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:23

inderdaad net als wat aeolusnr1 zegt, Eerst nageeflijkheid, bodycontrol, dan pas kan je idd verder opbouwen.
Denk voorlopig ook niet aan wedstrijden en begin weer van het begin af aan. Basis werk, tempowisselingen etc.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:07

Er staat dat ze bijna klaar is voor het L1. Met bijna bedoel ik, dat alles goed gaat. Behalve het aan de hulpen zijn zonder zweep. Dat van de hindernis heb je gelijk in, heb ik ook les in. Maar ze is ontzettend enthousiast en loopt dan gewoon onder me vandaan, iets wat met gewoon dressuur absoluut niet gebeurd en waar wij nog steeds de reden achter zoeken. Misschien is mijn lichaamshouding niet goed met springen door mijn angst, het kan allemaal.
Ze geeft ook netjes na, ze laat fijn haar rug los. Ze is alleen zo ontzettend slim. Zonder zweep doe ik het niet voor je.

Bedankt voor de tips!