Onderbenen niet stil houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DON___RUBIN

Onderbenen niet stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:45

Zit met een probleem, redelijk groot eigelijk wel
Ik heb er 6 maanden uitgelegen nu heb ik sinds een
maand een nieuwe aanwinst, nu heb ik laatst een filmpje
laten opnemen. en het stoorde mezelf zowiezo al.
maar mijn onderbenen wapperen als het waren heel erg.
Alsof ik constant drijf terwijl dit niet zo is !.
hebben hier nogmeer mensen last van.
En het gekken is hoe meer ik erop ga letten op erger het word :oo

Dit filmpje zie je het heel erg op.
http://www.youtube.com/watch?v=IS7RZBNCO74
En er schort nog meer aan mn handen, en rug. (maar dat komt door mn spierpijn)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:48

Ik lees mee, zelfde probleem.
Alleen met doorzitten minder? geldt dat voor jou ook?
Mijn vriendin zij dat ik constant aan het drijven was, ze dacht dit doordat mijn paard niet voor uit te branden was. Maar het is helemaal niet :'(.
Misschien heeft iemand wel een super goede oplossing!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:49

Alice13 schreef:
Ik lees mee, zelfde probleem.
Alleen met doorzitten minder? geldt dat voor jou ook?
Mijn vriendin zij dat ik constant aan het drijven was, ze dacht dit doordat mijn paard niet voor uit te branden was. Maar het is helemaal niet :'(.
Misschien heeft iemand wel een super goede oplossing!

Nou nee heb je het filmpje gekeken
zodra ik ga doorzitten, word het erger
Dan "Wapperen" ze nog erger.
En vandaag ging ik er op letten
dat had ik beter niet kunnen doen,
want als ik erop ga letten. gaat mijn zit
ook heel erg achteruit. maar het kan ook zijn dat mn spieren
losser moeten worden. want heb 6 maanden niet meer gereden.
en wat doe jij eraan?

mriaam

Re: Onderbenen niet stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:53

je bent er 6 maanden uitgeweest dus vind je het logisch dat je houding nog niet optimaal is. Gewoon flink oefenen ermee, zonder beugels een keer rijden of aan de longe een keer zonder beugels rijden.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:56

Ja, dat is indd een goed idee alleen hij kan nogal
eens zo heel onverwachts wegschieten. ~~}> :))

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:01

Ik ben aan het oefenen aantal jaren uit de running geweest :D
Ik rij op dit moment een fries en het is weer even wennen aan de gangen en het hoge opgooien.

Wat mij op viel bij jou was zodra je ging galopperen en zijwaartse gangen je je benen wel stil (stiller) hebt!

Wat mriaam werkt wel zonder beugels, dat heeft mijn hele zit geholpen, nu alleen mijn onderbenen nog!

Als je 6 maanden niet hebt gereden zou ik maar eerst rustig oefenen. Je been spieren moet weer aan het werk. Je hebt het daarvoor niet gehad? Dan komt het allemaal wel weer terug. Je spieren zijn waarschijnlijk gewoon wat verzwakt.

Je kan de beugels ook gewoon laten hangen en je voeten uit de beugels doen. als je bang bent voor het wegschieten, dan kan je snel je voeten weer in de beugels doen!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:04

Alice13 schreef:
Ik ben aan het oefenen aantal jaren uit de running geweest :D
Ik rij op dit moment een fries en het is weer even wennen aan de gangen en het hoge opgooien.

Wat mij op viel bij jou was zodra je ging galopperen en zijwaartse gangen je je benen wel stil (stiller) hebt!

Wat mriaam werkt wel zonder beugels, dat heeft mijn hele zit geholpen, nu alleen mijn onderbenen nog!

Als je 6 maanden niet hebt gereden zou ik maar eerst rustig oefenen. Je been spieren moet weer aan het werk. Je hebt het daarvoor niet gehad? Dan komt het allemaal wel weer terug. Je spieren zijn waarschijnlijk gewoon wat verzwakt.

Je kan de beugels ook gewoon laten hangen en je voeten uit de beugels doen. als je bang bent voor het wegschieten, dan kan je snel je voeten weer in de beugels doen!

Ja klopt, let mn benen dan ook naar achteren. dan doe ik het amper
maar mijn benen moet ook meer na achter !! :roll: :P

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:07

Hoi,
Wat mij heeft geholpen om me bewust te maken van mijn beenbewegingen (en het teveel bewegen af te leren) is het volgende:
Ik had bij de paardendrogist riempjes gekocht, die je bevestigd om je singel, en vervolgens met klittenband om je beugel. Dus eigenlijk wordt de beugelbeweging beperkt door riempjes die verbonden zijn met de singel. Snappie? Er zit een beveiliging op van klittenband, en die gaat vrij gemakkelijk los... veiligheid voor alles. Je hebt overigens wel genoeg ruimte om hulpen te kunnen geven.
Iedere beweging die je maakt, voel je nu terug. Hierdoor ben ik heel bewust geworden van mijn eigen bewegingen, en daarna kon ik er dus ook aan werken. In het begin vond ik het erg vervelend en zelfs pijnlijk en kon ik er maar 5 min mee rijden, nu hou ik het een heel uur vol, ze storen me niet meer en ik heb er ook geen last meer van. Mijn benen zijn in ieder geval een stuk stiller geworden.

Misschien heb je er wat aan. Succes ;)

http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... ry/350605/

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:28

Gooya schreef:
Hoi,
Wat mij heeft geholpen om me bewust te maken van mijn beenbewegingen (en het teveel bewegen af te leren) is het volgende:
Ik had bij de paardendrogist riempjes gekocht, die je bevestigd om je singel, en vervolgens met klittenband om je beugel. Dus eigenlijk wordt de beugelbeweging beperkt door riempjes die verbonden zijn met de singel. Snappie? Er zit een beveiliging op van klittenband, en die gaat vrij gemakkelijk los... veiligheid voor alles. Je hebt overigens wel genoeg ruimte om hulpen te kunnen geven.
Iedere beweging die je maakt, voel je nu terug. Hierdoor ben ik heel bewust geworden van mijn eigen bewegingen, en daarna kon ik er dus ook aan werken. In het begin vond ik het erg vervelend en zelfs pijnlijk en kon ik er maar 5 min mee rijden, nu hou ik het een heel uur vol, ze storen me niet meer en ik heb er ook geen last meer van. Mijn benen zijn in ieder geval een stuk stiller geworden.

Misschien heb je er wat aan. Succes ;)

http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... ry/350605/

Dat is wel een heel slim idee indd

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:33

zou jij die klittenband dingentjes proberen Don_ Rubin?

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:45

Alice13 schreef:
zou jij die klittenband dingentjes proberen Don_ Rubin?

als ze zo los schieten .. ja
maar ik vraag me af als ik er toch zonder mee ga rijden?
dan neem ik toch weer dezelfde houding aan.... :') :roll:

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:47

Je tenen iets naar binnen draaien, hierdoor word je been ligging en de stand van je heupen ietsje anders.
als je daar heel consecent in bent dan helpt dat echt.
En zorg ervoor dat er genoeg vering in je rug mogelijk is
Heeft mij heel erg geholpen!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:49

hebben jullie mijn filmpje wel bekeken

Over "vering" dies toch wel extreem in mn rug ?HA HA

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:59

@Gooya: dit is een probleem dat je rijtechnisch moet oplossen, niet met riempjes, dat is slechts symptoom bestrijding en zal niets helpen als het niet meer wordt gebruikt.

TS: ik heb dit probleem niet echt maar de enige tip die ik je kan geven is dat je gewoon goed op je beugels moet drukken, en vooral vanuit je bovenbenen lichtrijden, dus niet afzetten met de voeten want dan gaan ze logischerwijze naar de zijkanten en komen weer terug als je gaat zitten: wat die 'neppe drijfbeweging' creëert.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:02

Lara_Silver schreef:
@Gooya: dit is een probleem dat je rijtechnisch moet oplossen, niet met riempjes, dat is slechts symptoom bestrijding en zal niets helpen als het niet meer wordt gebruikt.

TS: ik heb dit probleem niet echt maar de enige tip die ik je kan geven is dat je gewoon goed op je beugels moet drukken, en vooral vanuit je bovenbenen lichtrijden, dus niet afzetten met de voeten want dan gaan ze logischerwijze naar de zijkanten en komen weer terug als je gaat zitten: wat die 'neppe drijfbeweging' creëert.

Hmmm eigelijk was ik daar niet opgekomen het klopt wel wat je zegt
ik reed indd nooit met lichtrijden op mn voeten. maar via mn bovenbenen...aaah volgensmij heb ik mn probleem ondervonden :D :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:46

Lara_Silver schreef:

Nou, mijn ervaring is anders: Heb er echt wat aan gehad, en het is niet zo dat als je ze niet meer gebruikt dat het niet meer helpt. Het helpt je juist om je bewust te worden van je beenligging en je bewegingen. En dat "bewust worden" werkt door, ook als je ze niet meer om hebt. Anders zou bv oefenen zonder beugels of zitlessen toch ook geen zin hebben? Bedoeling is dat je ervaart en daarvan leert, en dat kan toepassen in de "oude moeilijke situatie". Ik kan alleen maar zeggen dat het mij enorm geholpen heeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:51

Gooya schreef:
Lara_Silver schreef:

Nou, mijn ervaring is anders: Heb er echt wat aan gehad, en het is niet zo dat als je ze niet meer gebruikt dat het niet meer helpt. Het helpt je juist om je bewust te worden van je beenligging en je bewegingen. En dat "bewust worden" werkt door, ook als je ze niet meer om hebt. Anders zou bv oefenen zonder beugels of zitlessen toch ook geen zin hebben? Bedoeling is dat je ervaart en daarvan leert, en dat kan toepassen in de "oude moeilijke situatie". Ik kan alleen maar zeggen dat het mij enorm geholpen heeft.

Ik reageerde enkel op deze zin:

Gooya schreef:
In het begin vond ik het erg vervelend en zelfs pijnlijk en kon ik er maar 5 min mee rijden, nu hou ik het een heel uur vol, ze storen me niet meer en ik heb er ook geen last meer van. Mijn benen zijn in ieder geval een stuk stiller geworden.

Waarin het dus net lijkt alsof je er steeds mee rijdt. Ik dacht dus ja logisch dat ze een stuk stiller zijn geworden als je met die riempjes blijft rijden. Maargoed blijkbaar dus verkeerd begrepen. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:55

Okido, stond niet zo duidelijk in mijn verhaal :o

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:57

Lara_Silver schreef:

dat is inderdaad een goede tip, moet ik zelf ook meer op gaan letten :j

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:00

Ik heb zeg maar hele handige laarzen, als ik mijn onderbenen teveel beweeg dan gaan ze 'piepen' tegen het zadel echt heeel irritant!
Maar verder vind ik die tip van het bandje om de singel en beugel ook wel heel handig, heb ik zelf ook jaren geleden mee gereden ;)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:02

ik ben dus vandaag er mee bezig geweest maar er hangen hier geen spiegels en het wil gewoon niet. ik baal echt zelf er erg van want het verpest mijn houding gewoon.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:16

ik denk dat het per persoon verschilt watvoor hulp middel je gebruikt je moet gebruiken wat jij prettig vindt.
ik heb die riempjes ook besteld want mijn verzorg paardje gooit me heel hoog op en dan wapperen me voeten ook heel erg.
en ja je kan het altijd proberen ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:29

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:56

Zie de links van Lielle, daarom hier een slotje.