Knabbeld op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke1986

Knabbeld op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:43

Hallo,

Sinds 08-01-10 heb ik een nieuw paard. Nu knabbeld ze heel erg op het bit, eigenlijk continu. Is het voor mij een optie om een rubber bit te proberen?

Groetjes Dieuwke

EllyC

Re: Knabbeld op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:22

Wat vind je vervelend aan het knabbelen op het bit, ik zou er persoonlijk erg blij mee zijn (of je moet het idee hebben dat het doormidden knabbelt!)

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:30

Ik zou het ook fijn vinden, als ze het alleen met rijden doet. Maar ze doet het ook als ik haar aan de hand mee neem door het bos bijvoorbeeld. Of denk je toch dat het gewoon acceptatie van het bit is?

Groetjes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:37

meestal wel, of een stukje spanning. Mijn oudere pony doet het nog wel eens als ie het spannend vind.

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:29

Mijn pony doet het ook.. maar ik heb niet echt idee dat het altijd ontspanning is..
Het kan ook een stukje verzet zijn.. mijn pony begint er gelijk mee als hij zn bit in heeft..
Misschien verschillende bitten proberen..
Al kan het ook gewoon ontspanning zijn ;)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:35

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:55

Vandaag even een rubberen bit geprobeerd, ze knabbeld al veel minder, ik ga er morgen mee rijden.
@ Showpony
Maar ik ga ook zeker een bitloos hoofdstel proberen. Ik vind het zeer bijzonder, en als mijn paard zich daar beter door voelt.

Het enige waar ik dan weer meezit, mag ik er dressuur wedstrijden mee rijden?

Groetjes

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:14

Pas wel goed op dat het rubbere bit niet voor 'brandwondjes' in de mond zorgt!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:03

Dieuwke1986 schreef:
Vandaag even een rubberen bit geprobeerd, ze knabbeld al veel minder, ik ga er morgen mee rijden.
@ Showpony
Maar ik ga ook zeker een bitloos hoofdstel proberen. Ik vind het zeer bijzonder, en als mijn paard zich daar beter door voelt.

Het enige waar ik dan weer meezit, mag ik er dressuur wedstrijden mee rijden?

Groetjes

-->

Sjoert schreef:
De KNHS heeft eerder dit jaar een proefwedstrijd bitloos dressuurrijden georganiseerd. In navolging hiervan werd deze maand bekend gemaakt dat er op dit moment een voorstel ter goedkeuring bij de Ledenraad van de KNHS ligt om het mogelijk te maken per 1 april 2010 dressuurproeven bitloos rijden in de klassen B t/m L2 dressuur uit te schrijven. De KNHS stelt voor aparte rubrieken te maken voor bitloze combinaties tijdens reguliere wedstrijden.
Hiervoor zijn overigens drie soorten optomingen toegestaan. Dit zijn de sidepull, het kingekruiste bitloze hoofdstel en het kaakgekruiste bitloze hoofdstel.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:52

Mijn pony heeft ook een gevoelige mond , ik rij nu momenteel met een K&K dubbel gebroken bit en daar reageert hij super op.
mijn pony , heeft namelijk ook een enorme wond in zijn mond gehad door een rubberbit dus ik ben er niet echt over te spreken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:56

Knabbelen is nièt positief. Paard heeft overduidelijk last tot zelfs pijn van het bit en is continue bezig om daarvan af te komen.

Ik zou dan ook geen rubberen bit gaan proberen, maar gewoon zonder bit gaan rijden.
Dieuwke1986 schreef:
mag ik er dressuur wedstrijden mee rijden?

Jep, dat is miv 1-4-2010 toegestaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:58

En hoe zit het dan volgens jullie met paarden die tijdens het rijden totaal niet knabbelen op bit, maar dit enkel doen als ze lange teugel krijgen met uitstappen?

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:59

JoviBan schreef:
Knabbelen is nièt positief. Paard heeft overduidelijk last tot zelfs pijn van het bit en is continue bezig om daarvan af te komen.
[u]
Ik zou dan ook geen rubberen bit gaan proberen, maar gewoon zonder bit gaan rijden.

Dieuwke1986 schreef:
mag ik er dressuur wedstrijden mee rijden?

Jep, dat is miv 1-4-2010 toegestaan.

Helemaal mee eens!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:04

Silence schreef:
En hoe zit het dan volgens jullie met paarden die tijdens het rijden totaal niet knabbelen op bit, maar dit enkel doen als ze lange teugel krijgen met uitstappen?

Kan zijn dat het paard tijdens het werk zo gericht is op de ruiter
dat het het ongemak (bit) blokkeert, tot hij klaar is en kan ontspannen
en op dat moment meer aandacht besteed aan het bit/ongemak..