op hol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloverobs

op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:17

ik rijd vaak met mijn fjordje, in de bak gaat het heel goed ik kan zelfs rijden zonder zadel en hoofdstel
helemaal kaal dus.maar op onse akker en in het bos ik hij erg druk en slaat soms op hol.
hij heeft het al best vaak gedaan,en nu ben ik er echt klaar mee.
maar weet niet zo goed hij ik hem dat af moet leren.
een iets scherper bit mischien, ik rijd nu met een enkel gebroken watertrens.
of een hulpteugel,ik ben niet echt iemand die graag allerlij toeters en bellen
in de mond stopt.maar ik wil wel dat hij kapt met dat op hol slaan.

alvast bedankt :D

MyHorseGirl

Re: op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:26

Ik zou dan dus denken dat je paard geen respect voor je heeft als je buitenrijdt. Je kunt dit eventueel corrigeren met een scherper bit of een hulpteugel, maar of dit de ultieme oplossing is, dat denk ik niet. Hoe je dat moet afleren.. heb je les? Misschien kun je het dan aan je instructrice/instructeur vragen of zij/hij hier advies voor heeft en hoe het het beste is om op te lossen.

marloverobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 06:56

Ik heb nog geen les,maar ben wel van plan om les te nemen. :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:36

marloverobs schreef:
Ik heb nog geen les,maar ben wel van plan om les te nemen. :D
?????

Dat is toch het eerste wat moet als je een paard hebt??
Wie helpt je nu met de opvoeding en verzorging?( ook vanwege je eerdere topic over die spiegel waarmee hij ruzie heeft)
Waar zijn de volwassenen in dit verhaal?

Als ik dit zo lees lijkt het meer op speelgoed dan op een karaktervolle Fjord.

Leer van je eigen onderschrift en neem les en zorg voor hulp en grondwerk.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:17

Als je paard op hol was geslagen had je dit niet zo lacherig neer getypt, paarden die op hol slaan zijn ongeleide projectielen die OVERAL doorheen knallen. Die je pas na een paar KM terug kunt krijgen, als je er dan nog op zit :D.

Verder zou ik inderdaad investeren in les en niet in een scherper bit of hulpteugel. Bij de les kunnen ze je leren hoe je op hele fijne kneepjes of zelfs een gewichtsverschuiving je paard kunt laten stoppen. :)

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:58

volgens mij is dit gewoon uitproberen van jouw pony,
heel consequent zijn, en wat ook vaak is dat mensen hetzelfde rondje rijden en op dezelfde stukken draven/galoperen enz.
lijd hem af door dresuur oefeningen te doen tijdens het buitenrijden. (bijvoorbeeld, overgangen te rijden, en op een open stukje wat voltes, (een hele goede) om afentoe een stukje terug te rijden..
en les nemen, en eventueel ander bit.
en afentoe met iemand anders gaan rijden, en niet te veel gaan crossen..
succes!

marloverobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:09

mijn moeder heeft wel veel verstand van paarden
zelf ook een gehad.mijn zus heeft ook een paard.
en ik krijg ook wel eens van hun les maar ik wil graag oefenen
met ander paarden erbij want hij doet een beetje druk bij andere paarden.
en ik heb ook eest nog twee jaar les gahad op een manege.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:18

ik denk dat je paardje het gewoon heel leuk buiten vind en je daarom even vergeet. heb ik ook als ik een poos niet buiten ben geweest (wat mijn paard het leukste vind) en er is een open ruimte dan wil hij ook lekker crossen. Natuurlijk niet altijd even goed, daarom zal ik duidelijk en consequent zijn. dus zodra die harder gaat meteen terug nemen in het tempo wat jij wilt, op je zit en eventueel met beetje teugel. Als hij niks doet op de volte en stilzetten. dan belonen en nog een keer, houdt het vanzelf op. Als het voor de veiligheid is vind ik niks mis met een hulpteugel, veiligheid gaat voor toch? maar dan moet je dat wel in het goede geval doen, ik denk dat een hulpteugeltje niet zoveel zin heeft op het gedrag van niet luisteren, maar meer op het gedrag van bijv. het bit vastpakken ofdergelijken. Ik zal trouwens oefenen in een veilige omgeving, niet naast een drukke weg etc. ik ben niet van allerlei toeters en bellen dus een scherper bit lijkt me niks, je maakt je paard daar alleen maar harder van als je het niet goed gebruikt. in ieder geval zou ik hierbij hulp vragen want het is niet iets wat je 1 - 2- 3 doet

marloverobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:58

ik krijg al hulp van mijn moeder zij gaat altijd met me mee het bos in.maar ik woon op een boerderij en ga meestal het land op.
maar nu hij op hol is geslagen gaat mijn moeder ook mee het land op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:55

Je moeder kan mssn beter paardrijden dan jij, maar de vraag is , of je moeder ook instructeur/paardentrainer is ??????
Als dat zo is ok vraag haar dan om hulp, is dat niet zo dan kan ze soms wel goede tips geven maar soms ook niet.
Een lesgever heeft niet voor niks zoveel jaren zelf die training gedaan hé.
Je zegt heel fier ik kan er zelfs op rijden zonder zadel en zonder hoofdstel, ok das heel mooi daar bewijs je dus niks mee , alleen dat het hier over een heel braaf beestje gaat, maar kan je hem dan zo zonder hoofdstel ook mooi sturen daar waar je hem hebben wil ? want daar gaat het hem wel om hé, niet zomaar een beetje erop zitten en wat rondhobbelen.
wordt eens wakker, en train je paard, het is idd geen speelgoed waar je mee bezig bent, neem les, liefst privéles.