Ik heb een pony (appaloosa) gehad die heel erg vlot was met lopen en daarbij weleens zijn voeten vergat.
Daarbij was hij ook erg plat gekapt door zijn oude smid en die lange tenen zijn niet bevordelijk voor hem en zijn pezen e.d.. Verder was hij aan een oog blind geworden en dus zag hij ook al minder, wat ook al niet helpt.
Ik ben met hem al regelmatig gevallen omdat hij op zijn knieën terecht kwam, vaak was het struikelen in stap het ergst. Een keer ben ik met hem geheel over de kop gevlogen toen we een galopje wilde maken in het bos (het zand bleek daar ook muller dan eerder)
Nu is die pony er helaas niet meer omdat hij geheel blind was geworden en hij daardoor geen paardwaardig leven meer had.
Maar nu heb ik een andere pony met een vrij korte hals en nu word ik al bijna panisch als ik met haar ga rijden en al helemaal in een rijbaan (zand).
Daarbij is ze ook al een pony die graag bokt dus dat is denk ik ook niet bevordelijk voor mijn angst.
Gelukkig blijft ze wel heel koel in haar hoofd als ik op haar zit en zelf hyper ben door mijn bangheid en dan kan ik rustig afstappen.
En verder heb ik haar eens heel erg hard zien lopen in heel mul zand en toen struikelde ze nog niet, maar het zit gewoon tussen mijn oren.
Ik rijd ook weleens op de gelderse ruin van mijn vriend, hier heb ik wel wat meer vertrouwen op door zijn lange nek. Maar ik durf niet eerst op hem te rijden en dan op mijn pony want dan lijkt de nek van mijn pony nog korter, dus dat voelt nog minder veilig.
Nu is mijn vraag: heeft iemand tips voor hoe ik over mijn angst heen kom van het struikelen van mijn pony? (en het idee dat ik geen hals voor me heb om vast te grijpen als ze struikelt)
Ik moet wel zeggen dat mijn angst groter is geworden sinds ik niet meer op mijn appaloosa kon rijden, want ondankt dat hij het was die struikelde voelde ik me wel best veilig op hem.
Heeft er iemand tips?
Vast bedankt!

ps. Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar ik weet niet waar ik hem anders moest plaatsen. En anders neem ik aan dat ik het wel hoor als het hier niet goed staat.