Keihard rennen op weg naar huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandravra

Keihard rennen op weg naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:16

Mijn paard (dominante Norikerruin) is de laatste tijd vrij lastig bij het buitenrijden. Op de heenweg is het veel hinniken en treuzelen, wil ook eerder schrikken of omdraaien bij angst (?).
Op de terugweg is het helemaal te gek voor woorden, zodra hij op een paar honderd meter van het weiland is gaat hij als een bezetene ervandoor. Maar niet even gewoon, nee echt snoeihard. Hij houdt pas weer op vlak voor het weiland. Het is heel gevaarlijk wat hij doet, negeert ook verkeer. Ik probeer het voor te zijn en dan voltes te draaien, maar met die snelheid is dat ook niet zonder risico. En als ik te laat ben, dan is hij niet meer te houden, ook niet met stangbit. Het probleem zal ongetwijfeld niet in het bit zitten, maar is er iemand die een tip heeft hoe hiermee om te gaan?

Hij staat 24/7 buiten, doet het zowel tijdens periodes dat ik veel rij als weinig en hij krijgt buiten ruwvoer alleen een klein beetje havervrije muesli (een handje per dag denk ik)
Ik ben bezig met Natural Horsmanship (beginselen) onder begeleiding.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Keihard rennen op weg naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:19

Waarschijnlijk wil hij terug naar zijn kudde/maatjes.
Hoeveel vertrouwen heeft hij in jou? En hoe reageert hij als je ernaast loopt?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:21

Je paard denkt echt: terug naar huis dan ben ik klaar (dat gevoel heb ik).
Je kunt eens proberen als je terug komt van een buitenrit nog even 5min in de bak of weiland te rijden. Je paard denkt dan niet meer, thuis is klaar, maar ow, laat ik maar rustig aan doen, moet anders nog weer werken thuis. Misschien dat het helpt. Succes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:23

Firefly4 schreef:
Je kunt eens proberen als je terug komt van een buitenrit nog even 5min in de bak of weiland te rijden. Je paard denkt dan niet meer, thuis is klaar, maar ow, laat ik maar rustig aan doen, moet anders nog weer werken thuis. Misschien dat het helpt. Succes

Zou een oplossing kunnen zijn, maar het is toch de bedoeling dat je het samen fijn hebt?
Deze oplossing is mischien fijn voor de TS, maar niet voor het paard.
Maar wat er nu aan de hand is is uiteraard ook niet wenselijk.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:26

Miss_Malfoy schreef:
Firefly4 schreef:

Zou een oplossing kunnen zijn, maar het is toch de bedoeling dat je het samen fijn hebt?
Deze oplossing is mischien fijn voor de TS, maar niet voor het paard.
Maar wat er nu aan de hand is is uiteraard ook niet wenselijk.

Dit hoef je dan ook niet altijd te doen :)
Maar ik heb het zelf namelijk ook gehad, als je dit een maandje doet (ligt aan aantal buitenritten dat je maakt, maar ik ging 2x in de week) dan weet je paardje het wel en hoef je ook niet meer in de bak te gaan rijden. Dan is de rust de beloning van goed gedrag. Wanneer paard dan weer zo 'op hol slaat' ga je weer even de bak in. Leert het paard het op een goede wijze af zonder dat je haar hoeft te straffen (met zweep oid).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:29

Je paard wil zo snel mogelijk naar huis. En iedere keer dat jij afstapt nadat hij de spurt heeft genomen om thuis te komen, is dat een beloning voor zijn gedrag.

Probeer eens even voor het punt dat hij denkt de benen te nemen, gewoon om te draaien, en weer terug te rijden? Desnoods doe je die buitenrit nog een keer. Trek er de tijd voor uit, leer hem dat hij op jouw moet wachten. En doe dit voorlopig ieder keer als je op weg bent naar huis.

Miroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:09

ik ging dan ook altijd in de bak rijden daarna, opeens is het niet leuk meer om zo snel mogelijk thuis te komen.
helpt wel!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 08:57

[quote]Hoeveel vertrouwen heeft hij in jou? En hoe reageert hij als je ernaast loopt?
quote]

Het zal inderdaad ongetwijfeld met vertrouwen te maken hebben. Aan de hand is hij wel mak. Ik doe ook Parelli grondwerk (net gestart)
Ik probeer altijd even een stukje door te rijden als we eenmaal bij het weiland aangesjeesd komen, maar ik zal ook even in de bak rijden. Het is zeker het proberen waard. Dank voor de tips!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:07

dat heeft die van mij ook 2 jaar lang gedaan, nu soms nog.
alleen hij doet het op de heenweg, van ik wil niet bij de kudde weg.
hij had moeite met het vertrouwen van een ruiter die op zn rug zat.
ik ben afgelopen zomer buiten gaan lopen aan lange lijnen, zodat ik dus achter hem geplaats van en niet schuil kon zoeken bij mij. daar heeft hij meer zelfvertrouwen van gekregen.

ook hielp bij hem, zodra ik thuis was een stukje doorrijden en dan pas terug naar huis.

en hoe reageerd hij al er een ander paard bij is?

is het die noriker die bij bud in het land staat? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:09

Wil hij hard? Ga jij zacht, desnoods draai je je inderdaad gewoon om. Zodra hij weer kalm is draai je om, net zo lang tot hij stopt. Nu is het even doorzetten, niet op gaan geven.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:23

charily schreef:
dat heeft die van mij ook 2 jaar lang gedaan, nu soms nog.
alleen hij doet het op de heenweg, van ik wil niet bij de kudde weg.
hij had moeite met het vertrouwen van een ruiter die op zn rug zat.
ik ben afgelopen zomer buiten gaan lopen aan lange lijnen, zodat ik dus achter hem geplaats van en niet schuil kon zoeken bij mij. daar heeft hij meer zelfvertrouwen van gekregen.

ook hielp bij hem, zodra ik thuis was een stukje doorrijden en dan pas terug naar huis.

en hoe reageerd hij al er een ander paard bij is?

is het die noriker die bij bud in het land staat? :)

ja klopt het is die Noriker. Hij deed het eerst helemaal niet met een ander paard erbij, maar daar is hij nu ook mee begonnen. Hij is ook nog eens heel sterk, dus even omdraaien is lastig.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:26

Op moment dat je thuis bent, ga je weer een kort buitenritje maken...
Net zo lang tot hij begrijpt dat jij het tempo bepaalt.

Wat doet hij als je met hem wandelt?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:40

Citaat:
Het zal inderdaad ongetwijfeld met vertrouwen te maken hebben. Aan de hand is hij wel mak. Ik doe ook Parelli grondwerk (net gestart)
Ik probeer altijd even een stukje door te rijden als we eenmaal bij het weiland aangesjeesd komen, maar ik zal ook even in de bak rijden. Het is zeker het proberen waard. Dank voor de tips!

Goed te horen dat je met Parelli bezig bent :) Ik zelf doe grondwerk vanuit een ander boek, maar het zal wel een uitkomst zijn! Heel veel succes ermee!

En gewoon volhouden met je paard... gaat het allemaal goed komen en kun je strax gewoon genieten van fijne buitenritten!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:55

Annelijn schreef:
goed je best doen.

Wat is dat nou weer voor reactie ?

Begrijp ik het nu goed dat hij gwn naar huis rent zonder dat jij dat jij dan ook maar iets te zeggen hebt, hij stopt voor niets ?

Hoe lang doet hij dit al ?

Wat je moet vermijden is dat je echt de controle kwijt bent... want zoals je zelf al zegt, het heeft niets met het bit te maken, maar ik stel niet voor om met halstertje te gaan buiten rijden, je moet dit eerst 'met de harde hand' oplossen. Jij hebt hem geleerd dat hij naar huis mag lopen....
Al moet je 25 uur aan een stuk buiten rijden, of ergens stilstaan of omdraaien tot hij kalmeert doe dit, anders gaat dit nooit opgelost worden.

En doe ook wat aan het gebrek van respect dat hij heeft voor jou, vind het wel heel straf dat hij aan de hand dan zo mak is... kan je dan de heenrit erop en aan de hand terugkeren, dat hij leert rustig terug te keren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:51

Zoals er al een paar hebben gezegt hier , het moment dat je nog maar denkt dat je paard zou willen gaan doorgaan, je moet proberen net dat voor te zijn, ga jij zeggen inderdaat onze wandeling was een beetje te kort, we draaien even gewoon terug en gaan de andere kant op.
Dat hoef je niet lang vol te houden hoor na 5min stappen draai gewoon weer om en naar huis, maar wel dit principe aanhouden, als je paard nog maar denkt te versnellen dan draai je weer 180° en zo blijf je dit doen tot hij braaf en rustig blijft stappen. Maak dus je wandeling een beetje korter, want je gaat die tijd dus extra nodig hebben om op het laatst dus wat heen en weer te rijden.
Dit lijkt mssn heel dom maar dit is het echt niet, dit werkt dus echt, maar geef niet op al moet je 20 keer terugdraaien, ze leren dit echt spectaculair snel, dit moet je mssn maar één of 2 a 3 keer zo doen, en je probleem is gewoon opgelost.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:27

ik wil even kort reageren, Boriz is niet een paard dat je "even omdraait" als hij een sprint neemt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:51

Zaina schreef:
ik wil even kort reageren, Boriz is niet een paard dat je "even omdraait" als hij een sprint neemt.

Hoe groot,zwaar, sterk, .... een paard ook is. Als hij respect even, draai je gewoon even om ;)

meeste kleine pony's zijn moeilijker om te draaien dan de grote zware paarden
Ik spreek ook uit eigen ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:54

Als je niet aan beide teugels trekt, maar met een teugel het neusje naar je stijgbeugel vraagt (ga even googlen op one rein stop, dat moet je je paard wel van tevoren aanleren, dus heb je je grondwerk iig al voor je uitgestippeld) en hem op een cirkeltje zet, dan heb je die sprint iig onderbroken. Aansluitend omdraaien, en dezelfde weg terug waar je vandaan kwam...

*Edit: even voor jullie opgezocht: de one rein stop.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:03

Herkenbaar ik heb een tinker die dit soms doet,vooral in de winter.
Het eerste jaar dat ik hem had en hij het deed ben ik heel veel met hem aan de hand gaan wandelen toen was het tijden over.
Na ongeveer een jaar kreeg hij die kolder weer in zijn kop en draaide soms zo van uit het niets om,levensgevaarlijk want dan is hij echt niet bang voor bv een vrachtwagen.....
toen heb ik de ostheopaat er bij gehaald en daarna liep hij weer als een zonnetje.
Nu weer een jaar later is hij er weer mee begonnen,en ook als ik met iemand anders samen rijd hij duuwd dat paard gewoon opzij en draaid om.
De ostheopaat is weer besproken dus ik hoop dat het weer helpt.
Verder draai ik soms tientallen kleine rondjes[als het verkeer het toelaat] maar we gaan wel de kant op die ik wil!
Na het zoveelste rondje geeft hij meestal de strijd wel op.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:23

Wat binky zegt is ook wel goed gezien...
ik heb het alleen nog maar geprobeert bij paarden die omdraaien en omhoog gaan en terug willen, maar niet bij paarden die echt wegrennen. Maar inderdaad cirkeltjes draaien, blijven draaien en je paard enkel de kans om de cirkel er uit te gaan in de richting die jij wilt, voel je dat hij mooi die richting op ga, kan je dat toelaten, maar voel je hem weer omdraaien, terug die cirkel op, totdat hij loopt naar waar wil

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:30

Kirr__ schreef:
Zaina schreef:

Hoe groot,zwaar, sterk, .... een paard ook is. Als hij respect even, draai je gewoon even om ;)

meeste kleine pony's zijn moeilijker om te draaien dan de grote zware paarden
Ik spreek ook uit eigen ervaring.

Ja maar op het moment heeft hij dat respect gewoon niet. dat is het punt juist. Ik zei dat omdat er mensen reageren met "je moet hem omdraaien" . Want dat is nu geen optie. Ik denk dat je je voorlopig gewoon helemaal moet richten op het grondwerk Sandra.. en dan kan je na het grondwerk rijden in de bak evt. maar ik zou gewoon voorlopig dan niet met hem naar buiten gaan, ook omdat jouw vertrouwen naar hem nu niet groot genoeg is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:23

Het is helaas niet zo dat als een paard de one rein stop kent er automatisch op reageerd!
Je kunt je beter af gaan vragen waarom een paard iets doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:42

Als je zo reageert, van dat lukt echt niet met mijn paard, gewoon onmogelijk om terug te draaien en zo van die onzin, dan ben jij er dus echt nog niet klaar voor om met zo'n paard te gaan rijden, echt niet dit is dan gewoon gekkenwerk, je stapt ook niet in je auto om er een tochtje mee te gaan doen als af en toe de remmen eens werken en af en toe het stuur niet werkt.
Echt de vergelijking is mssn nogal grof door de bocht, maar het kan je in een zwaar ongeluk laten brengen, dit is vragen wanneer loopt het nu eens echt mis.
Neem heeeeeellll veel les , liefst privéles, of overweeg je paardje naar een trainer te brengen en neem ook dan zelf ook les, want dit is niet veilig.
De fout zit hier zeker niet bij het paard , dus wel bij de ruiter.

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:24

Waarschijnlijk denk ik hoe sneller ik thuis ben des te eerder ben ik van het werk af?
laat hem thuis ook nog even lekker doorlopen.
en geef hem niet gelijk na de buitenrit een beloning.
of veras hem door nog een extra rondje te rijden buiten.
hopen dat er snel verandering in komt :)

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:39

ik kijk even mee
mijn pony heeft precies hetzelfde
ik probeer nu andere rondjes te rijden,
van de andere kant komen
en ik als we bij de wei zijn
nog een extra rondje te stappen