Lielle schreef:waarom zijn jullie toch allemaal voorstander van eerst vrijspringen? Persoonlijk geef ik zelf de voorkeur aan een paard onder de man de eerste sprongetjes laten doen, omdat je dan als ruiter veel beter kan begeleiden (even uitgaande van iemand met voldoende springervaring). En je kunt als dat goed gaat, altijd nog zelf stil zitten, niets doen en het paard het laten uitzoeken.
Ik ga helemaal met Sonja mee, zo zou ik het ook doen.
Omdat een paard eerst zelf zijn balans moet zoeken en je als ruiter vaak te veel gaat willen tussenkomen. Verder zijn soms de eerste sprongen ook niet altijd de mooiste of meest sierlijkste sprongen en dan moet je al een goede ruiter zijn, om dan mee te gaan in de beweging en niet te storen. En uit ervaring lukt dat slechts weinigen ruiters. Daarom laten wij ze eerst vrijspringen zodat ze de bedoeling snappen, en een beetje techniek ontwikkeld hebben. Ik weet uit ervaring wel dat sommige dieren onder de man een mooiere sprong laten zien. Maar bij een jong dier, vind ik het belangrijk dat ze met zelfvertrouwen en uit zichzelf de hindernissen aanpakken. En een ruiter, hoe ervaren dan ook, zal altijd een storenden factor zijn, immers wil die wel meespringen maar ook wel in het zadel blijven.
Verder vernam ik dat Ts dus nog wel heel wat vragen heeft dus denk ik niet dat ze de meest ervaren persoon is op dit vlak en dus best gewoon structureel opbouwend tewerk kan gaan.