Met springen beginnen bij een 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbaa12

Met springen beginnen bij een 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 09:58

Hoiii, bokkers,

Wil dus weer is beginnen met springen, maar me pony heeft het nog nooit gedaan. Heb wel vaker met paarden gesprongen die maar 2 keer gedaan hebben. ( en natuurlijk ga ik dit doen met de lente en zomer vanwege buitenbak)

Oke dit wil ik dan doen ( denk dat het beste is)
* springen onderleiding van instructeur
* eerst met balkjes draven beginnen
* Laag beginnen bijv 10 cm
* kijken hoe hij het doet zonder ruiter op zijn rug( als hij springt)
* verder nog dresuur( balans en controlle) te trainen.

Jaa nog wat meer tips? Of staat hier iets wat totaal niet kan, verbeter me dan eventjes :D

Anoniem

Re: Met springen beginnen bij ene 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:00

Dit is een prima begin; lekker beginnen met balkjes draven, als dat goed gaat wat balkjes galopperen, dan eens een balkje er tussenuit, dan eens een klein kruisje erachter, dat uitbreiden naar een paar inuitjes etc.
Mooi laag houden. Eerst balans, kracht en techniek, dan hoogte.

amandanaomi

Re: Met springen beginnen bij een 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:02

balkjes beginnen en et een instrectuur moet het oed komen

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:03

Je kan proberen met longeren over een balkje te beginnen, zo kan zij/hij wennen aan het springen. Daarna zelf er op en balkjes gaan lopen. Lekker op eigen benen laten lopen!
Ik vind zelf inuitjes geen goed idee voor een beginnend paard, het is redelijk zwaar en ik zou een paard eerst gewoon lekker vertrouwen geven met kleine enkele sprongetjes. Voor de rest ben ik het wel met Sona eens. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:10

Inuitjes zorgen juist voor het krijgen van kracht en balans :?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:28

Ja maar inuitjes lijken misschien makkelijk voor het paard maar het moet al wel kracht en balans hebben. Ik zou dit persoonlijk nooit zelf in het begin doen.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:55

Wij leren onze paarden de beginselen van springen altijd aan de longeerlijn. We beginnen dan met balkjes draven. Een in uitje zal ik met een jong paard nog niet doen vergt best wat techniek voor zon jong dier

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:43

Zal eerst zorgen dat de basis, de dressuur goed in orde is...is dit zo, dan langzaam aan met balkjes beginne, ook tijdens het longeren wat balkjes neerleggen...maar begin niet gelijk met vrij springen etc etc...laat het beestje eerst goed wennen aan die gekke gekleurde balkes.succes

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:10

Je kan ook een soort van doolhof maken.
Went die aan de techniek en leert hij wenden enzo.
En het is meestal ook nog grappig :P
Maar ik zou nog niet egt na een jaar al hoog gaan springen.
Want hij is pas 4 jaar, en sommige paarden zijn nog in de groei dan!
Suc6!

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 09:53

Hij word in mei geloof ik 5 jaar, en was ook van plan om in de zomer te beginnen. Want afentoe heeft hij nog wel is zijn streken :P ! En bedankt voor de tips =)!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:01

als je de pony eens wil laten springen, zou ik beginnen met eens te laten vrijspringen. dus maak een tunnel en plaats twee sprongen (rechte en oxer)
In het begin laat je alles op de grond liggen en laat je hem door de tunnel eigenlijk de balkjes lopen. Dan zet je op de laatste sprong (normaal wordt deze later de oxex) een klein kruisje en laat hem erover komen. Wat van belang is, is dat je niet helpt met je stem, maar dus gewoon de pony met een mooi constant tempo de gang instuurt. (niet te traag, maar ook niet opjagen)
En zeker ook niet gelijk hoog bouwen.

Deze tunnel kan ook van pas komen om de eerste sprongen onder de man te maken. voordeel het paard kent de bedoeling al en jij moet gewoon meegaan. zonder schrik te hebben van uitbreken ofzo.

En zo stap voor stap werken. Denk erom hier steeds begeleiding bij te hebben (min 2, beter 3 personen), bouw niet te snel te hoog, vertrouwen en plezier om te springen zijn het belangrijkst

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:18

waarom zijn jullie toch allemaal voorstander van eerst vrijspringen? Persoonlijk geef ik zelf de voorkeur aan een paard onder de man de eerste sprongetjes laten doen, omdat je dan als ruiter veel beter kan begeleiden (even uitgaande van iemand met voldoende springervaring). En je kunt als dat goed gaat, altijd nog zelf stil zitten, niets doen en het paard het laten uitzoeken.

Ik ga helemaal met Sonja mee, zo zou ik het ook doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:25

Lielle schreef:
waarom zijn jullie toch allemaal voorstander van eerst vrijspringen? Persoonlijk geef ik zelf de voorkeur aan een paard onder de man de eerste sprongetjes laten doen, omdat je dan als ruiter veel beter kan begeleiden (even uitgaande van iemand met voldoende springervaring). En je kunt als dat goed gaat, altijd nog zelf stil zitten, niets doen en het paard het laten uitzoeken.

Ik ga helemaal met Sonja mee, zo zou ik het ook doen.

Omdat een paard eerst zelf zijn balans moet zoeken en je als ruiter vaak te veel gaat willen tussenkomen. Verder zijn soms de eerste sprongen ook niet altijd de mooiste of meest sierlijkste sprongen en dan moet je al een goede ruiter zijn, om dan mee te gaan in de beweging en niet te storen. En uit ervaring lukt dat slechts weinigen ruiters. Daarom laten wij ze eerst vrijspringen zodat ze de bedoeling snappen, en een beetje techniek ontwikkeld hebben. Ik weet uit ervaring wel dat sommige dieren onder de man een mooiere sprong laten zien. Maar bij een jong dier, vind ik het belangrijk dat ze met zelfvertrouwen en uit zichzelf de hindernissen aanpakken. En een ruiter, hoe ervaren dan ook, zal altijd een storenden factor zijn, immers wil die wel meespringen maar ook wel in het zadel blijven.

Verder vernam ik dat Ts dus nog wel heel wat vragen heeft dus denk ik niet dat ze de meest ervaren persoon is op dit vlak en dus best gewoon structureel opbouwend tewerk kan gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:27

Ik snap jouw insteek, maar ik geef er toch de voorkeur aan om het zelf te begeleiden. Uitgangspunt is voor mij wel dat ze al goed in balans moeten kunnen galopperen, anders heeft springen bij mij nog weinig zin.

Wb TS, dat ben ik wel met je eens, maar ik vraag me af of ze dan wel in staat is om het vrijspringen goed te begeleiden. Ik zou zelf kiezen voor priveles van een goede springinstructeur.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-01-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:29

Ik snap die redenering wel, maar zie in de praktijk veel te veel paarden gaan stormen bij het vrijspringen.
Ik zie echt liever voorbereidend balkenwerk (doe ik zowel onder de man als aan de longe trouwens, neem ik al heel snel mee) en dan onder de man rustig opbouwen naar een klein kruisje en daaruit verder. En daar zie ik in de praktijk helemaal geen rare noodsprongen, racen en vlak-gaan.
Let wel, ik heb het over RUSTIG voorbereiden he, en dus niet zoals ik de plaatselijke springruiter hier ook wel zie doen de eerste keer dat zo'n dier een balk ziet drie x over een rijtje balken schoppen en dan meteen omhoog bouwen...
Bij mij lopen ze in 3 gangen in balans voor ik met kruisjes begin.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:31

ik sluit me dus helemaal bij Sonja aan. Je hebt dan als ruiter veel meer controle en je kunt meer begeleiden in tempo.

Overigens is mijn ervaring dat een paard dat in galop in balans gaat, dat ook in stap en draf kan.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:34

Als ik jou was zou ik in het begin vooral veeeel balkjes doen, daar kan je een hoop leuke dingen mee doen!
Stapafstand, drafafstand, galopafstand.
Je kunt ook eerst een paar op drafafstand leggen en een stukje erachter nog eentje waar je dan overheen gallopeert. Dus eerst over de drafbalkjes, aangalopperen, galopbalkje.
En dat kan natuurlijk ook andersom, van galop naar draf, draf naar stap, stap naar draf etc.
Goed voor de controle, paard leert wennen aan de balkjes en het is niet al te zwaar voor hem maar wel een leuke manier om te beginnen. :)
Wat je ook kunt doen op den duur is langs de drafbalkjes wat "engere" staanders zetten, ik heb hier wel een voorbeeldje van 1 van de eerste "springlessen" ook met wat engere staanders met mijn toen vierjarige paard:

Afbeelding

En als dat allemaal gaat gewoon langzaam ietsje hoger bouwen, af en toe een kruisje tussendoor, etc. Komt vast helemaal goed! :) Vooral niet overhaasten zou ik zeggen! Misschien wordt je zelf helemaal simpel van zulk werk na een tijdje, ik ben denk ik wel een half jaar balkjes aan het draven geweest maar dat is zo goed voor hem geweest! En nu is hij zes en mogen we naar het GK! Allemaal goedgekomen dus! :D

Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:35

wat een geweldige staanders zijn dat!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:37

Ja leuk he?! Vond het ook superleuk bedacht, is een keer wat anders! :)
Worden veel gebruikt in onze kring op verschillende wedstrijden, je ziet ze overal weer terug, vooral in Empe en Eerbeek zie ik ze bijna altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:37

Mooi voorbeeld!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:39

tja bij ons beginnen we met vrijspringen vaak voor ze zadelmak zijn. Dus gewoon om te zien wat ze op het hout doen, hoe ze ermee omgaan etc. Opjagen, als dat gebeurt dan ben je idd jezelf in de zak aan het zetten, want dan leer je ze niet met vertrouwen ergens op af gaan. Een mooi basistempo, zo laten inkomen en ze dan het zelf laten uitzoeken. Dan denken ze na en zie je ze ook reageren en verbeteren per sprong.

Onder de man doen we meestal ook veel balk werk en cavalettis. heb buiten in men bos, zelf bilzen liggen waar ze dan gewoon over moeten stappen.
Maar een echte sprong, idd laag beginnen ,doe ik graag in het begin adh van de tunnel. gewoon omdat ze dat normaliter al kennen en ik gewoon kan meeliften zeg maar.
Ach ieder zijn methodes zeker

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:42

Dankjewel Sonja! :)

Ik zou het vrijspringen dus echt in géén geval gebruiken om mijn paard te leren springen... :n Maar dat is mijn kijk erop.
Vrijspringen vind ik meer iets voor paarden die springen leuk vinden, voor de afwisseling en om te kijken naar de springtechniek en -capaciteiten die het paard in zich heeft, als hij eenmaal al wat verder is in de springsport en al onder het zadel heeft laten zien dat hij begrijpt hoe het in elkaar steekt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:25

Appieee schreef:
Ik zou het vrijspringen dus echt in géén geval gebruiken om mijn paard te leren springen... :n Maar dat is mijn kijk erop.
Vrijspringen vind ik meer iets voor paarden die springen leuk vinden, voor de afwisseling en om te kijken naar de springtechniek en -capaciteiten die het paard in zich heeft, als hij eenmaal al wat verder is in de springsport en al onder het zadel heeft laten zien dat hij begrijpt hoe het in elkaar steekt.

Jij denkt nu toch niet dat een ruiter een paard gaat leren springen ???
We kunnen wel rijtechnisch tussenkomen, maar elk paard springt op zijn manier. en de meeste goeie springers zijn vaak niet degene die volgens het boekje springen, dus techniek in de springsport is een heel relatief begrip.

Vrijspringen is net een goede oefening om zonder externe belasting een paard kracht en uithouding te doen ontwikkelen. en om te zien hoe ze op het hout aanpakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:28

ik maak eigenlijk helemaal nooit gebruik van vrijspringen. Wel bij een groen paard om te kijken wat hij van nature kan, maar daarna echt nooit meer. Overigens denk ik wel dat je als de ruiter de springtechniek van een paard kunt verbeteren, maar wel maar tot een bepaakde hoogte.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:34

Lielle schreef:
ik maak eigenlijk helemaal nooit gebruik van vrijspringen. Wel bij een groen paard om te kijken wat hij van nature kan, maar daarna echt nooit meer. Overigens denk ik wel dat je als de ruiter de springtechniek van een paard kunt verbeteren, maar wel maar tot een bepaakde hoogte.

Hangt ervanaf wat je onder springtechniek verstaat.
Atletischer maken, sneller etc dat gaat rijtechnisch wel. Maar een die bvb met een langer voorbeenspringt ga je toch weinig aan kunnen veranderen. idem met paarden die niet goed basculeren, of niet goed inplooit.
Betekent daarom niet dat het slechte springers zijn, maar die moet je vaak hun manier van springen toestaan, eerder dan te willen sleutelen