Een probleempje met mijn friese merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flamon

Een probleempje met mijn friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 23:02

Hoi hoi,

Zoals de titel al zegt ik zit met een probleempje.

Ik rijd een friese merrie van +/- 11 jaar.
Toen ik met haar begon met rijden was het een beetje rond hobbelen en verder niets.

Na een tijdje zijn we begonnen met privelessen. in middels rijden we +/- 1,5 jaar bij de zelfde lesgever.
In het begin was het echt even aan elkaar wennen maar het rijden ging goed.
Maar na een tijdje..
Hoe meer ik aan haar vroeg hoe meer zij ging protesteren. In de tussen tijd verschillende bitjes gehad ( appelbitje, dubbel gebroken, watertrensje).
Maar niks wilde helpen. Op een gegeven moment had Janske er helemaal genoeg van en ging in staking dit duurde 4 bijna 5 maanden. Ze deed niks meer .. in het begin stond ze zelfs helemaal stil en was er in geen mogelijkheid beweging in de te krijgen. Kreeg ik haar wel aan het lopen was het hoofd om hoog en been hulpen negeren.

Na een tijdje toch maar de slof teugel er aan gemaakt en het ging superr !! in een keer draaide ze om en begon lekker te lopen. Lekker ontspannen over haar rug en heerlijk te bewerken. Zelfs het wijken begon ze super op te pakken.

Nu een tijdje verder (met slof) heeft de slof eigenlijk geen functie meer. Als ik hem aan heb met rijden kan ik hem bij wijze van los laten hangen en haar heerlijk rijden, maar zodra ik de slof er af haal is ze weer terug bij af....
Helaas heb ik in de zomervakantie mijn armgebroken en er distrofie aan over gehouden dus heb in mijn rechterhand/ arm niet zo veel kracht als eerst.

Eigenlijk wilde ik de slof er af halen, maar na vandaag een bosrit gemaakt te hebben met haar denk ik er nu misschien anders over. ( ze begon namelijk zichzelf heel sterk te maken en met haar hoofd zo hoog als ze kon en rennen zo hard als ze kon en dan heb ik helemaal niks meer te zeggen).

Hopelijk hebben jullie tips voor mij.. want heb zelf eigenlijk geen idee meer hoe ik het beste verder kan gaan...

Liefs Flamon

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:33

Pak een schaar en knip die slof teugel door.
Dat ding heeft je probleem alleen maar verdoezeld en wellicht nog erger gemaakt jammer dat je instructrice naar dit soort 'hulp' middelen grijpt.

Er kunnen zoveel oorzaken zijn waardoor jou merrie protesteert: Niet passend zadel,er zijn nog zoveel paarden die geen passend zadel hebben een aangezien friezen vaak een erg lastige rug hebben zal me niks verbazen als je zadel niet past.

tanden, rugprobleem, scheef paard , jou rijkunsten ondanks je intructrice.

Dus een zadelmaker voor een zadelcheck
De tandarts voor zijn tanden en mond (misschien moet je wel een ander maat bit of juist geen bit omdat er geen ruimte is)
fysio oid voor zijn rug/lichaam, blokkades kunnen overal zitten.
Een instructeur die meer gericht is op scheefheid van paarden voor je eventuele scheve paard en jou rijkunsten.

iefke

Re: Een probleempje met mijn friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:05

PP -> RTP

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:10

Ik moet in eerste instantie ook aan de rug denken. Want wanneer ze haar hoofd naar beneden heeft, is het goed, klinkt het. Persoonlijk zal ik haar rug eens na laten kijken, met foto's.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:10

Eerst na laten kijken daar DA.
En ja verder: Het is moeilijk om uit een stukje tekst een probleem te halen, er zijn zoveel mogelijkheden zoals ook al genoemd door cowgirl.

Snapt het paard wel wat je wil?
Is de mond misschien gevoelig? enz.

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:16

als ze haar hoofd omlaag heeft is het prima en dan is ze ook mooi ontspannen. heeft ze haar hoofd omhoog is deze niet meer naar beneden te krijgen.

het zadel is volgens mij geen probleem. het hoeft niet opgevuld te worden en ligt mooi op haar rug.

het probleem is dat ze ook niet van mij is ik rijd haar voor iemand dus een tandarts of iets anders erbij halen is voor mij geen optie.

misschien dat ik wel een keer naar iemand kan gaan die mij een keer les kan geven met haar. zodat iemand anders er kijk op heeft

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:18

het probleem is dat ze ook niet van mij is ik rijd haar voor iemand dus een tandarts of iets anders erbij halen is voor mij geen optie. [/quote]

Ja dat ze niet van jou is kan idd een probleem zijn ja. Als je het eens met de eigenaar bespreekt? misschien dat die dat wel kan regelen?

misschien dat ik wel een keer naar iemand kan gaan die mij een keer les kan geven met haar. zodat iemand anders er kijk op heeft[/quote]

Dit lijkt me ook wel een goed idee ja, kan nooit geen kwaad!

en de rug na latern kijken dan? is daar een mogelijkheid voor?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:26

ik heb zelfde met mijn fries gehad,gooi eerst die slofteugel maar weg.. die verdoezeld alles je dwingt je paard ermee laag te gaan lopen maar je leert haar er niet mee zo te blijven lopen , helaas heb ik mijn paardje hiermee aardig verpest...

Later bleek ook dat mijn zadel niet goed lag en een fries heeft een toch al zwakke rug..

Na een paar keer mijn zadel te hebben laten aanpassen veel stap werk gedaan kan ik haar nu leuk rondrijden en inderdaad een goede instructrice is o zo belangrijk.

Ook bleek ze wolfstandjes te hebben die zijn er ook uitgehaald.

Ga eerst eens goed na waar het probleem vandaan komt ze doet het niet voor niets.

succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:32

Het lijkt mij ook in het belang van de eigenaar dat je eens iemand mee laat kijken. Want begrijp ik nu goed dat je ondanks alle problemen die je met dit paard hebt, je geen begeleiding hebt?

Er zit een rare contradictie in je bericht.
Met het hoofd omlaag gaat het goed, met hoofd omhoog begint de ellende. Maar omlaag krijg je 'm alleen met slofteugel, maar die hangt wel los.
Daar klopt iets niet.
Of bedoel je dat je 'm wel laag kunt houden als de slof eenmaal "z'n werk" gedaan heeft en het paard begrenst heeft of in een bepaalde houding gedwongen heeft?

Heb je anders niet een rijfilmpje dat het probleem toont? Ik vind dit met alleen het verhaaltje erg moeilijk te beoordelen waar e.e.a. door komt.
Eerste verdenking zou uitgaan richting rug, maar voor hetzelfde geld is dit paard "gewoon" niet nagefelijk, drukt het daardoor de rug weg, waardoor jij niet meer kan zitten, waardoor zij nog meer de rug wegdrukt etc. En dan is het eigenlijk "alleen maar" kwestie van gewoon goed begeleiden in het vragen van een goed lichaamsgebruik van het paard.

Wat gebeurt er als je dit paard aan de longe (enkel of dubbel) aan het werk zet?

Annelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:46

dat ehb ik ook gehad.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:50

Annelijn schreef:
dat ehb ik ook gehad.

@annaelijn
is het misschien handig om wat meer te vertellen?
bijv. een oplossing (hoe is het opgelost)
je ervaring
tips?

hier heeft de TS niet veel aan ;)

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:22

Sonja:

als ik haar aan het rijden ben kan ik de slof teugel los laten hangen op haar nek ze weet dan dat als ze iets probeert ik haar de baas ben. verer heeft het geen functie eigenlijk. maar ik pak hem er bij ( zonder druk en nog erg los hangend) om dat het haar hindert ( denk ik ) als het gewoon los op haar nek ligt.
in alle gangen ( stap draf galop) is zae erg ontspannen en rijd heerlijk nageefelijk en ontspannen over haar rug

ga ik rijden en begin ik meteen zonder slof eraan gaat het de eerste 5 minuten in de stap goed en komt ze mooi ontspannen over haar rug.
maar als ze aan het werk moet gaat ze protesteren en speelt ze de baas over mij. het lijkt of ze zich dan niet fijn meer voelt omdat de bevestiging weg is.

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:46

Zoals ik al eerder heb gezegt, je lost niets op met die slof , dus zoals anderen in dit topic ook zeggen, weg ermee !

Daarnaast zou ik toch je zadel op Janske eens na laten kijken!
Dat kan nooit geen kwaad, en jij of wim beschikken niet over de
capiciteiten om te kunnen zien of hij perfect ligt op Janske!

Tanden heb je laatst nog na laten kijken, dus daar zal het hem niet aan liggen.

Daarnaast zou ik gewoon proberen meer de ontspanning en nageefelijkheid te gaan bevestigen in alle gangen.
Zodat ze ook constant loopt zónder slof. Ze loopt steeds beter, maar nog niet constant genoeg.
Zoals ik het kan beoordelen van de buitenkant.

Ik vind het imo wel jammer dat onze lesgever nu als diegene wordt aangewezen die de slof heeft toegewezen aan jou. Terwijl je hier zelf voor hebt gekozen, omdat jij dit een goede oplossing vond op dat moment! Maar dat even terzijde :)

Hopelijk heb je hier iets aan, en kun je weer lekker aan de slag!
Zodat jullie over een tijdje de sterren van de hemel kunnen rijden! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:57

Jouw verhaal klopt niet helemaal, en ik denk dat je zeker ook aandacht moet geven aan wat "Cowgirl" & "Sonja" al hebben gezegt, want ze hebben volgens mij groot gelijk.
Die slof heeft jouw probleem niet opgelost maar juist erger gemaakt, en dat maakt het nu dus bijzonder moeilijk om dit weer in orde te krijgen.
De Slof is idd een hulpteugel , en daarmee wordt dus echt letterlijk bedoelt (hulp bij het trianen) en dus na een paar weken training moet die slof er weer vandaan om dus het zelfde resultaat te kunnen behouden. Jij gebruikte die hulpteugel niet om hem iets te leren , maar om hem te begrenzen wanneer hij gewoon niet braaf deed wat jij vroeg, en dit bleef je dan uit gemakzucht maar verder doen, want hij luisterde wel met die slof, op deze manier leer je dus je paard gewoon zich sterker te maken en ongevoeliger te maken tegen jouw dwangmiddelen, dit is dus echt jouw fout en niet de fout van het paard.
Neem een goede lesgever/paardentrainer en neem privéles en heel mssn krijg jij het dan weer op orde.

flamon schreef:
Sonja:

als ik haar aan het rijden ben kan ik de slof teugel los laten hangen op haar nek ze weet dan dat als ze iets probeert ik haar de baas ben. verer heeft het geen functie eigenlijk. maar ik pak hem er bij ( zonder druk en nog erg los hangend) om dat het haar hindert ( denk ik ) als het gewoon los op haar nek ligt.
in alle gangen ( stap draf galop) is zae erg ontspannen en rijd heerlijk nageefelijk en ontspannen over haar rug

ga ik rijden en begin ik meteen zonder slof eraan gaat het de eerste 5 minuten in de stap goed en komt ze mooi ontspannen over haar rug.
maar als ze aan het werk moet gaat ze protesteren en speelt ze de baas over mij. het lijkt of ze zich dan niet fijn meer voelt omdat de bevestiging weg is.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:02

Ik ben het ook eens met "Cowgirl" & "Sonja" & "aeolusnr1".
Dit omdat als een paard iets niet wil, je niet meteen naar allerlei hulpteugels e.d moet grijpen. Als mijn fries iets niet wil dan probeer ik (als het mogelijk is) het op een andere manier, wil het dan nog niet dan maar een andere oefening en weer proberen wat eerst niet wou.

Hulpteugels ben ik niet echt een grote voorstander van, alleen bij goed gebruik door mensen die weten hoe e het moeten gebruiken (zeg niet dat jij dat niet weet, maar hoop dat je weet wat ik bedoel)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:40

Klinkt bij mij een beetje alsof je haar overvraagt hebt. Quote: "Hoe meer ik aan haar vroeg hoe meer zij ging protesteren"
Waarom heb je niet naar dat protest geluisterd? Ik zou de slofteugel wegdoen en eerst maar eens beginnen met stappen. Kijken of ze wil draven en de galop nog even overslaan.

Zorg eerst dat je paardje er weer zin in heeft en let op dat je niet te snel gaat.
Maar als de eigenaar er op rijd zonder slof, gaat het dan wel goed? Dan ligt het waarschijnlijk niet aan d'r rug, maar aan het feit dat jij haar overvraagt. Of dingen vraagt terwijl jij zelf tegenwerkt. (Mijn paard protesteert al als je aan wil draven en zelf niet soepel genoeg zit)

Ik zou gaan werken aan een perfecte zit (dan kom je namelijk het verst als je daar naar streeft), wat overigens wel een soepele zit is, wel ontspannen blijven zitten. Zorg eerst dat jou niks te verwijten valt, dat jij alles goed doet, dan weet ik zeker dat jouw paardje niet meer zal staken.

Ik zou wel even een pauze inlassen, even alleen wat poetsen en knuffelen, om weer met een schone lei te kunnen beginnen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:47

Oei, echt jammer dat je met een slofteugel en andere bitten bent begonnen voordat ze compleet na is gekeken! Ik zou er toch echt even een ostheopaat oid bij halen om lichamelijke problemen iig uit te sluiten. Daarna kun je altijd nog les nemen, mocht rijtechnisch zijn!

Mijn paard had hetzelfde, en ipv een slofteugel etc. heb ik haar na laten kijken en inderdaad: scheefheid en daardoor last van d'r rug. Op dit moment zijn we lekker aan het trainen in het rechtrichten en nu gaat het super, er komt steeds meer natuurlijke ontspanning. :j

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:27

Precies ff rust. En met een schone lei beginnen

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:09

Misschien nog een idee, weet niet of dat wat is maar heb je ook de mogelijkheid om met lange lijnen oid te werken en te kijken hoe ze dan reageert?

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:19

Rijdt er ook wel eens iemand anders op haar, en zo ja speelt dit probleem dan ook of niet? Afgaande op mijn ervaring (ik had dit laatst ook een paar dagen aan de hand met mijn Fries) vraag ik me af of je misschien onbewust haar in de weg zit waardoor ze haar rug gaat wegdrukken?

Zou het kunnen zijn dat je (onbewust) teveel klemt in je zit? Ik heb soms ineens zo'n periode met mijn Fries dat hij in draf zijn rug wegdrukt en daardoor niet fatsoenlijk wegkomt. Eerst bleef ik daar een paar dagen in hangen, omdat het me niet lukte daar weer doorheen te komen en ik wist toen niet hoe het op te lossen. Tot ik die week privéles had en mijn instructeur even gereden had; bij hem liep mijn paard weer super. Het bleek dat ik hem niet voldoende losmaakte en dat het er ingeslopen was dat ik (onbewust) te veel klemde met mijn bovenbenen. Toen ik dit uitgelegd had gekregen, liep mijn paard bij mij ook weer lekker. Ik zou je als tip willen geven heel bewust te zijn van je houding en na te gaan of dat misschien met het probleem kan samenhangen; voelt je lichaam overal voldoende ontspannen aan, of zit er ergens iets van spanning die je paard wellicht in de weg zit waardoor ze zo reageert?

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 23:11

aeolusnr1: voor gemakzucht heb ik het zeker niet gedaan heb gaande weg ook distrofie gekregen en heb daardoor ook minder kracht in mijn arm gekregen ik kan haar niet aan als ze 'vecht'.

@ iedereen: ik heb nu een mogelijke oplossing voor een tijdje kijken of dit verbetering geeft. ik hang de slof in een losse knoop om haar nek zo heeft ze hem toch nog om en ik hem niet vast. dit heb ik afgelopen woensdag gedaan en dat ging goed. dus we gaan het proberen zo af te bouwen.

@ _maud: je weet hoe het is gegaan :) ook heb ik de slof erbij gepakt in overleg met onze lesgever. dit omdat ze ook streng is in gereden en voor de kar bereden wordt.
de slof meteen weg doen, is voor haar misschien niet zo fijn. in overleg met onze lesgever hebben we dit besloten omdat ze ook een beetje een bevesteging voelt bij de slof. tuurlijk bouwen we af. en is het streven naar heerlijk ontspannen rijden zonder slof.