gallopeerd alleen aan NA zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

gallopeerd alleen aan NA zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 22:00

Hai, ik had ook al een ander topic over mn verzorg pony die slecht aan springt in de galop.
Ik heb er nu een paar keer een zweep bij gepakt, dan gaat ze ook niet in galop en als ik haar dan een tikje geef gaat ze aan een stuk door bokken(geef haar dan wel altijd meteen een tikje).
als ik dan vervolgens het zweepje weg gooi galloppeerd ze daarna wel goed....
hoe zit dat, ik snap er echt niets van. en moet ik dit nu gewoon blijven doen totdat ze niet meer gaat bokken met het zweepje of tot ze zonder zweepje ook gallopeerd.
tips?

groetjes Lot

Anoniem

Re: gallopeerd alleen aan NA zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:03

Heb je de oorzaak van het weigeren te galopperen en het bokken al eens laten onderzoeken, of er bij de eigenaar naar gevraagd?
Doet het paardje dat bij een andere ruiter ook?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:04

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom ze bokt. Een paard bokt normaal gesproken niet gewoon omdat ie daar zin in heeft.. Past je zadel wel goed? Heeft ze geen last van de rug, of tanden?
Als fysiek alles in orde is dan zou ik eerst aan de longe gaan werken, leren om aan te springen op stem, en dan uitbundig belonen en stoppen met werken. Als dat na een paar weken helemaal goed gaat op stem, zonder zweep, dan ga je dat zelfde ook onder het zadel proberen zonder zweep, en als het lukt direct uitbundig belonen en uitstappen. Dan krijgt paardlief weer plezier in het galopperen :)

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 22:14

ik heb het allemaal aan de eigenaar gevraagt maar die rijd er zelf niet op en kijkt er niet echt naar om vandaar dat ik dit paardje wat beweging wil geven. ze heeft heel lang stil gestaan voor mij....
het zadel hoort te passen want daar werd ze vorig jaar ook mee gereden en toen deed ze alles normaal. ik weet dus niet wat de oorzaak van haar bokken is. het is niet mijn eigen pony dus kan er niemand bij halen(laat staan dat k t geld heb) en de eigenaar doet dat dus ook niet... misschien dat het licht aan de zware bak door dit weer(heeft geregend/nat gesneeuwt)....

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:16

Misschien ligt het zadel niet meer goed omdat ze zo lang stil heeft gestaan?

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:57

probeer ook na te gaan waarom de eigenaar geen omkijken hjeeft ernaar.. geef je probleem aan misschien wil zeer dan we is naar omkijken.. of naar het zadel laten kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:02

loveRoes schreef:
het zadel hoort te passen want daar werd ze vorig jaar ook mee gereden en toen deed ze alles normaal.

Als een pony lang stilstaat dan verliest hij/zij de spieren die eerst door het rijden waren opgebouwd, ook de bespiering in de rug. Hierdoor kan het makkelijk zijn dat het zadel nu niet meer goed past.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:46

hmm over dat zadel is waar..... ze heeft nog een ander western zadel waar ik nog niet mee gereden heb omdat ik die niet fijn vind maar zal die morgen proberen en als t beter gaat zo houden. eigenaar rijd zelf helemaal geen paard, pony is van zijn dochter eigenlijk is nu uit huis is en heel soms nog langs komt, ze vindt het gewoon weg niet meer leuk en denkt dus dat ze het paard dan 24/7 geen beweging en aandacht hoeft te geven als ze dat niet wil.... heb er al wat van gezegt maar dan krijg ik alleen maar gezeik terug en dan zegt ze en die vader van haar ook dat als ik zo doe anders ook niet meer hoef te rijden/komen maar dat vind ik heel zielig dan voor die pony en vind het zelf ook leuk dus blijf liever wel komen.....