Balou 3,5 jaar (Oscar x Legaat)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzy1991

Balou 3,5 jaar (Oscar x Legaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:09

Hallo,

Ik heb sinds 4 december een nieuw paardje, Balou's VL. Ze wordt eind april 4 en is sinds oktober ongeveer onder het zadel.
We oefenen nu veel met de stelling, soms heeft ze de neiging om haar rug naar buiten te drukken, vandaar ook mijn beenhulpen in de hoeken.
Ik hoop voor het einde van het jaar B te kunnen starten.
Ik heb alleen beelden van een stukje in draf, na een halve minuut komt mijn nichtje even in beeld op onze pony, daarna zie je mij weer op Balou.

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden!

Hier nog wat foto's van het uitstappen buiten, dit was de eerste keer dat we naar buiten konden (ivm sneeuw)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes, Lizzy

Sodeletuut

Re: Balou 3,5 jaar (Oscar x Legaat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:12

Ziet er goed uit, je drijft alleen wel ontzettend veel..
Succes nog met je mooie paardje!

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:17

Ja dat viel mij zelf inderdaad ook op, ze was vandaag ook iets minder voorwaarts dan normaal. Ze dacht wat meer terug had ik het gevoel, maar als ik het zo terug zie is ze zo voorwaarts genoeg (vind ik). Maar hier moet ik inderdaad goed op letten, want anders maak ik haar traag voor het been en dat is absoluut niet de bedoeling!
Bedankt voor jullie reacties!

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:23

Wat ziet het er al goed uit, jullie zijn een ontzettend leuk stel!
Dat gaat vast helemaal goed komen als jullie straks in de ring verschijnen. +:)+
Probeer inderdaad te letten op je drijven.

Geef Balou's maar een lekkere wortel namens mij! :D

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:22

ziet er goed uit zeg! wel beetje letten op die constand porrende voeten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:25

je zit helemaal scheef op je paard... zadel licht aan een kant...
daar met je echt op gaan lettennn, want het is gewoon zonde van zo'n leuk paardje...

ik vind wel dar je hem goed de ruimte van voren geeft en dar hij lekker door loopt! super :)

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:30

Ziet er goed uit probeer alleen continu een drijvend been te hebben maar een wakend been

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:34

mooie ruime draf...let inderdaad op je onrustige been,dat is jammer!
Voor de rest mooi plaatje hoor!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:43

Complimenten, je rijd hem érg netjes en je hebt hem heel goed aan het lopen voor zo'n jong dier. Goed voorwaarts en het ziet er fijn uit :)

Wel is goed te zien dat je zadel scheef ligt, en jij ook scheef zit (naar links). Let hierop, past het zadel goed? Is belangrijk dat dit recht ligt en jij recht zit, zeker op zo'n jong dier die nog in de groei is en spieren aan het kweken is :) Verder écht een onwijs mooi en gaaf dier !

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:17

Lizzy1991 schreef:
Ja dat viel mij zelf inderdaad ook op, ze was vandaag ook iets minder voorwaarts dan normaal. Ze dacht wat meer terug had ik het gevoel, maar als ik het zo terug zie is ze zo voorwaarts genoeg (vind ik).

Ik vind zelfs dat ze over haar tempo loopt! In de wendingen komt ze steeds iets terug, maar daar vind ik het er veel mooier en constanter uitzien. Dit tempo is te hoog voor haar en als je dan ook nog extra drijft.... Probeer één tempo aan te houden. Als jij altijd dit tempo rijd als arbeidsdraf, ben ik benieuwd wat dan een middendraf wordt??

Verder wel netjes voor de korte tijd onder het zadel! :D

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:44

Ik vind ook dat ze te vluchtig loopt... goed voorwaarts is prima maar niet over het tempo heen gaan! en mij viel het ook op dat je zadel scheef ligt zo zonde als ze daardoor problemen zou krijgen! Verder idd minder drijven maar dat had je zelf ook al door! Ik vind dat je dr voor netjes loslaat wel contact maar genoeg ruimte! Je hebt m goed aan t lopen :d Heel leuk paard!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:47

rocksyboy schreef:
Lizzy1991 schreef:
Ja dat viel mij zelf inderdaad ook op, ze was vandaag ook iets minder voorwaarts dan normaal. Ze dacht wat meer terug had ik het gevoel, maar als ik het zo terug zie is ze zo voorwaarts genoeg (vind ik).

Ik vind zelfs dat ze over haar tempo loopt! In de wendingen komt ze steeds iets terug, maar daar vind ik het er veel mooier en constanter uitzien. Dit tempo is te hoog voor haar en als je dan ook nog extra drijft.... Probeer één tempo aan te houden. Als jij altijd dit tempo rijd als arbeidsdraf, ben ik benieuwd wat dan een middendraf wordt??

Verder wel netjes voor de korte tijd onder het zadel! :D

Ik vind het er ook uit zien alsof ze over haar tempo loopt. Ze mag echt een stuk rustiger!

Wel vind ik het heel goed dat je haar aan de voorkant los laat en er niet aan gaat hangen, want ze loopt verder hartstikke netjes hoor :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:23

Lizzy :D , ik ben een beetje op wat topic's aan het kijken en kom jou hier oppeens tegen :D grappig,
ik blijf me verbazen over Balou, die loopt teminste door (kane heeft wat weg van een kameel :P ), ik vind trouwens niet dat ze over haar tempo loopt... beter wat voorwaatser als te sloom ;)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:44

Het is al eerder gezegt maar probeer echt je benen stil te houden. Je drijft vrijwel constant en je paard loopt boven zijn tempo, maar ik zie weinig reactie op je been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 07:28

Probeer op je benen te letten inderdaad, en ook je zadel ligt niet helemaal lekker...

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:43

wat een knap paard, ziet er al heel ontspannen uit. Opzich loopt hij niet te hard, maar hij reageert niet op je hulpen bij 0.37 zie je duidelijk dat je beenhulp geeft maar hij blijft zijn eigen tempo lopen, hier moet je wel consequent in zijn, been is reageren en gaat hij voor jou gevoel te snel dan moet je hem wat terug nemen, nu is het een jong paard dus het ziet er helemaal niet slecht uit.
Let ook op je benen ze wiebelen een beetje.
Succes veder :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:48

Buiten de opmerkingen die gemaakt zijn, wil ik even aangeven dat je paard totaal niet rad loopt in de wendingen en bochten. Je ziet regelmatig dat ze een verkorte pas maakt. Wellicht is dit al een voorbode op het scheef zitten/rijden, maar houd het wel in de gaten. Op de rechte stukken lijkt het goed te gaan. Het is nog een jong dier, dus het kan ook een stukje balans en evenwicht zijn. Verder heb je je hand naar mijn idee vriendelijk opgesteld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:50

Citaat:
want anders maak ik haar traag voor het been en dat is absoluut niet de bedoeling!

Ik denk dat je te laat bent met deze conclusie.
Ze is namelijk al te traag voor het been, anders zou je niet zo continu hoeven te drijven ;)
Probeer hier echt aan te werken, eis consequente reacties op enkele!! beenhulpen.
Geen uiteindelijke minimale reactie na tig!! hulpen.

Ik vind dat het scheef zitten een beetje doortrekt op je paardje in de wendingen.
Laat hier eens even goed naar kijken.

Dan moet het helemaal goedkomen ;)

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:19

Ze respecteert mijn been nog niet goed genoeg, dat weet ik ook en daar werken we ook aan in de les. In de bochten drijf ik extra omdat ze op die momenten haar rug er eerst steeds tegen in duwde, maar dit wordt al beter. Dit komt denk ik ook wel omdat ik scheef zit (dat ze haar rug tegen mijn been induwt) , dus daar zal ik zeker beter op gaan letten.
Dit stukje film is van het einde van het rijden ongeveer (je ziet ook het begin van halsstrekken) en denk dat ik daarom zo veel drijf. Normaal loopt ze uit zichzelf dit tempo en heb ik mijn benen ook stiller, maar hier werd ze al wat vermoeider. Dit maakt mijn onrustige beengedrag natuurlijk niet goed! ook al is ze moe, dan heb ik het recht niet om haar zo veel been te geven. Dit is de eerste keer dat ik mezelf echt terug zie dus voor mij was het ook even slikken!

bedankt voor jullie reacties ! :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:28

Caesar schreef:
Buiten de opmerkingen die gemaakt zijn, wil ik even aangeven dat je paard totaal niet rad loopt in de wendingen en bochten. Je ziet regelmatig dat ze een verkorte pas maakt. Wellicht is dit al een voorbode op het scheef zitten/rijden, maar houd het wel in de gaten. Op de rechte stukken lijkt het goed te gaan. Het is nog een jong dier, dus het kan ook een stukje balans en evenwicht zijn. Verder heb je je hand naar mijn idee vriendelijk opgesteld.

of het onregelmatige is een oorzaak van het 'lastige' gedrag in de bochten, ik zou er in ieder geval wel naar laten kijken :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:32

Leuk paard heb je!

Zoals al eerder gezegd wordt; probeer één tempo te houden, tenzij je gaat verruimen etc, en let erop dat je niet teveel drijft. Als je dat blijft doen luistert je paard straks niet meer naar je been en moet je met een zweep erachter aan.. bij wijze van spreken

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:41

Ik vind het echt een mooi paard!

Als jij wat meer op je benen gaat letten, dan ziet het er al gelijk een stuk beter uit :)
Vind haar idd ook iets haastig lopen, beetje over haar eigen tempo heen?
En idd je zadel ligt scheef, maar dat is ook al genoemd :)

Voor de rest vind ik haar fijn lopen, qua ontspanning :) Ben benieuwd naar je volgende topic :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:46

Wat een mooie combinatie!

Vind dat je heel vriendelijk rijd, vriendelijk in de hand en mooi veel ruimte van voor.
Alleen snap ik niet zo goed dat je zegt dat ze niet voorwaarts genoeg is, wat ik zie loopt ze juist een beetje te gehaast en zoals hierboven genoemd overloopt ze zichzelf bijna.
Wat je beter kunt proberen als ze niet aan je been is in plaats van constant schopjes geven is: 1 keer rustig been, krijg je geen reactie, dan 1 keer wat feller been en als je dan nog geen reactie krijgt een tikje. Anders wordt ze als het ware "immuun" voor die schopjes van je been en reageert ze straks alleen maar slechter.

Ik vind het een mooi plaatje en het ziet er ontspannen uit!
Als jullie lekker zo doorgaan komt dat helemaal goed, succes! :D

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:50

Zeer mooi paardje!
Ik denk wel dat je misschien wat moet werken aan een stabiel tempo, en dat zal waarschijnlijk iets lager moeten liggen dan in het filmpje.
Een jong paard moet natuurlijk vooruit gaan, maar ook weer niet té veel.
Ze loopt wel zacht in je hand denk ik, wat zeer belangrijk is voor een jong paard :)

succes!

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:26

Appieee schreef:
Alleen snap ik niet zo goed dat je zegt dat ze niet voorwaarts genoeg is, wat ik zie loopt ze juist een beetje te gehaast en zoals hierboven genoemd overloopt ze zichzelf bijna.

Ja nu ik het terug zie vindt ik haar inderdaad ook erg voorwaarts.
Ze liep op het begin toen ik haar net had heel hard en heel ongecontroleerd, dus ik denk dat ik een beetje aan dat begintempo gewend ben geraakt en daarom voelde het vandaag iets minder actief haha. Maar zoals jullie zeggen loopt ze hier redelijk hard! Ik vind het wel fijn als ze goed voorwaarts is, maar dan moet het wel stabiel blijven en dat is hier niet het geval. Dus eerst werken aan een beter evenwicht in een versnelling lager !

Bedankt voor de reactie:)