Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stellaard schreef:Ik kan je niet helpen, er zijn anderen hier die wel goed advies kunnen geven.
Wat ik wel wil zeggen dat het weer waarschijnlijk een grote rol meespeelt.
Ik ga met je meelezen hier verder, en wens je succes!
mickymuis schreef:ik zou het niet echt weten sorry,
maar 1 ding is zeker ik zal hem/haar niet verkopen...
ik gok iets:
misschien is het dat als ze de kans krijgt(lang pad/weiland)
dat ze de kans neemt omer van door tegaan.
Mij hebben ze altijd geleert om een volte te maken en anders een tik te geven.
Als ik ze dan een tik gaf gingen ze meestal alleen maar harder,
en als ik dit verhaal zo lees zou ik egt proberen om haar op de volte te sturen binnebeen tegen dr buik en aan die teugel trekken want jij bent de baas.
en natuurlijk goed de teugels in houden je zwaar maken en praten helpt ook soms.
ps:
als ik jou was had ik even niet meer de weg opgegaan:P
succes ermee!
macholoverr schreef:Amyyy schreef:zeker niet verkopen!
misschien het bit een gaatje hoger doen zodat ze het niet meer kan vastpakken?
Ja durf ik niet bang dat die dus te straks gaat staan...
Ik wil haar nu laten trainen door andere die meer ervaring hebben dan ik...
Slimme opzie?

Paulusjuh schreef:Is het alleen als het alleen buiten rijd? Of ook met meerdere? En wat ik las ook in de buitenbak he?
Mijn haflinger heeft dit ook gedaan (en heeft soms nog steeds haar kuren). Vanuit het niets pakte ze het bit vast en ging keihard rennen. Wat ik eraan gedaan heb? Ik was radeloos haha. Maar na veel oefenen, oefenen oefenen gaat het nu een stuk beter. Ik probeer haar nu voor te zijn, gaat ze toch, zet ik haar op een hele kleine volte (mits ik contact met haar mond kan krijgen), hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat je haar nog om kunt 'trekken'.
Is het ook altijd hetzelfde punt waar hij ervandoor gaat in de bak? Ook dat was bij mij het geval... en ik merkte, steeds als ik daarlangs moest, werd ik gespannen en begon al met haar in te houden, dat werkte averechts, waardoor ze dus weer begon!
Ook heb ik een kleine tijd (ca. 1,5 week) met een slof gereden zodat ze net haar hoofd niet ZO hoog kon doen dat ze kon vastpakken en kon gaan rennen. Zodra het weer beter ging, heb ik deze er weer afgehaald.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
liedje89 schreef:Zou liever geen slof gaan gebruiken, tegen het omhoog doen van het hoofd en vast pakken kan je eventueel ook een martingaal gebruiken. (Die is wat makkelijker in gebruik en iets vriendelijker dan een slof). Ik denk alleen niet dat het echt een structurele oplossing is om er nog wat kerstversiering aan te hangen. Het kan helpen natuurlijk maar het is dan wel belangrijk dat het een tussenstap is waarbij je tegelijkertijd leert om er rijtechnisch ook mee om te gaan.
Volgens mij is hulp van buiten af helemaal niet zo'n slecht idee. Ik weet alleen niet of je dan direct naar een trainingsstal moet gaan. Het probleem ligt waarschijnlijk bij jullie allebei, zij is ontdeugend omdat jij haar daarmee weg laat komen. Heb je ook les misschien kan je instructrice je helpen?
macholoverr schreef:liedje89 schreef:Zou liever geen slof gaan gebruiken, tegen het omhoog doen van het hoofd en vast pakken kan je eventueel ook een martingaal gebruiken. (Die is wat makkelijker in gebruik en iets vriendelijker dan een slof). Ik denk alleen niet dat het echt een structurele oplossing is om er nog wat kerstversiering aan te hangen. Het kan helpen natuurlijk maar het is dan wel belangrijk dat het een tussenstap is waarbij je tegelijkertijd leert om er rijtechnisch ook mee om te gaan.
Volgens mij is hulp van buiten af helemaal niet zo'n slecht idee. Ik weet alleen niet of je dan direct naar een trainingsstal moet gaan. Het probleem ligt waarschijnlijk bij jullie allebei, zij is ontdeugend omdat jij haar daarmee weg laat komen. Heb je ook les misschien kan je instructrice je helpen?
Ja ik had les met haar nu even niet meer ben bezig om lid te worden vn een rijvereniging!
Nou als mijn haf er van door gaat krijg ik haar niet meer om... maar ik word dan heel sterkt in mijn handen..
Ik weet dat ik dat niet moet doen maar ik wil niet in een hek belanden ofso...
Ik hoop dat ze begin februwarie daar heen kan,....
janouk schreef:Vanachter de computer is niet te zien wat er fout gaat. Ik zou je aanraden een paar prive lessen te nemen thuis, zodat een instructeur kan zien waar jullie aan moeten werken.
Heb je de tanden van je paard na laten kijken? Geen scherpe randen aan het bit? Past je zadel goed?
Wat krijgt de pony te eten? Krachtvoer is voor een haflinger vragen om problemen.
Hoeveel beweging krijgt je haf? Staat ze de hele dag op stal?
Eerst uitsluiten dat er geen medische problemen zijn en dan bekijken dat je een goed bewegingsschema en voerschema hebt wat past bij je paard en dan met een instructeur op zoek naar het probleem.
Miss_Malfoy schreef:Jeetje wat een levensgevaarlijke "tips" worden er hier weer gegeven.
TS, denk nu eens goed na wat het probleem is. Je paard luistert niet naar je. Dus probeer de kern van dat probleem aan te pakken. Ga gewoon op buitenrit, neem hulp mee (een pro die hier ervaring mee heeft, niet de meid met de grootste mond van stal).
Kijk samen wat er mis gaat. Wanneer gaat je paardje rennen? Hoe reageer jij, en hoe reageert zij daar weer op?
Want juist als je met je volle gewicht aan de teugels gaat hangen, zal je paard alleen maar sneller gaan.
Probeer dus zo uit te vogelen waar het probleem ligt. Via een schermpje is dat helaas moeilijk te zeggen.
Ikzelf denk dat je paardje gewoon door heeft dat ze lekker kan gaan rennen als zij dat wil. Dus ga eerst in de gewone bak aan de slag. Zorg dat ze goed aan de hulpen is. Dit kun je dan uitbreiden naar de buitenbak. Je paard moet het zo druk hebben met opletten wat jij zegt, dat ze helemaal geen tijd heeft voor gekke dingen! Als dit goed gaat kun je ook eens naar buiten gaan. Ook daar blijf je dan gewoon dressuurmatig rijden. En: Wees consuquent. Als ze het een keer doet op een plek waar het eigenlijk wel kan, niet denken och laat maar. Want je paardje snapt niet het verschil tussen die plek en een drukke weg. Grote kans dat ze het dan bij die drukke weg ook weer gaat proberen.
En vooral niet verkopen. In 99,99 % van de gevallen ligt de schuld bij de ruiter die iets over het hoofd ziet, en niet bij het paard. Dus laat die niet de dupe er van worden. Sucses!