ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:22

hee hee!
Ik heb laatst een paardje gekocht, omdat ik te groot werd voor mijn verzorgpony.
Dus ik was zegmaar wel toe aan een paard :p.
Het is een Draver van 3 jaar..
Toen we bij hem gingen kijken mocht ik er op rijden, het
ging supergoed, heb zelfs daar nog een stukje
buiten gereden, ook dat ging supergoed.
Toen hy bij ons op stal kwam staan ging ik naar een
paar dagen rijden, het ging de hele week heel goed :D!
Maar toen ging ik weer rijden, en ineens ging hij naar rechts terwijl ik naar links wou,
maar het ging allemaal zo snel en ik viel er af :o maar oke, dat maakte me niet
zo heel veel uit, ik bedoel hij is nog jong dus dat kan gebeuren.
Maar toen ik er af viel bleef hij wel steeds keihard rondjes door de bak rennen,
misschien wel een half uur lang..
2 dagen later ging ik weer rijden, maar hij ging er de hele tijd
maar vandoor met mij erop.
Hij was gewoon niet te houden, dus toen hij uiteindelijk stopte
gingen we even naar zijn gebit kyken, omdat hij wel aan het wisselen is..
We dachten dat misschien dat het probleem was?
Paar dagen later kwam de dierenarts voor een prikje, en hij zei
ook dat het aan de tanden kon liggen, maar hij wist het ook niet zeker.
Nu heb ik al een hele tijd niet kunnen rijden omdat de bak bevroren is, dus ik wil sowieso eerst weer beginnen met longeren... maar ik ben eigelijk een beetje bang om er weer op te stappen..
ik ben bang dat hij het weer gaat doen.
Dus een vriendin van mij (18jr) wou me wel helpen en de eerste paar keren er wel op/
Maar mijn vraag is eigelijk, heeft dat wel nut?
Misschien is hij bij haar wel harstikke braaf en doet hij het bij mij weer..
En weten jullie misschien een manier om er voor te zorgen dat hij niet steeds keihard door blijft rennen, dat ik hem een beetje in bedwang kan houden?
bedankt alvast :o

xx

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:28

Ik denk eigenlijk dat hij je gewoon aan het uitproberen of wat aan het puberen is. Ik zou goede les nemen met hem en zorgen dat je goede begeleiding hebt!
Misschien dat hij ook wat angstig is geworden door jouw val, of dat jij onzeker bent geworden en hij dat aanvoelt. In dat geval zou ik een wat ervarener persoon hem een poos laten rijden. Succes ermee!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:30

Niet zo slim om een driejarige te kopen (die mogelijks al een carrière of training op de renbaan achter de rug heeft) als je met deze simpele dingetjes al geen blijf weet... neem zeker hulp aan en vraag je ouders om zeer regelmatige begeleiding! Privéles, groepsles, wat mogelijk is, maar niet te vaak alleen prutsen zolang je niet zeker bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:33

Hij zou ook pijn van het zadel kunnen hebben, daar wel eens aan gedacht ?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:36

Ik denk ook dat hij je aan het uitproberen is. En misschien ook nog het puberen erbij.
Als je angstig of nerveus bent als je op hem moet rijden, maak je het alleen maar erger, dus dan kan je beter je vriendin erop laten rijden, tot jij je weer zekerder voelt.
En anders idd zorgen voor goede begeleiding.

@poes: Ik kocht Ille ook toen hij 3 was, wist bijna niks. Ik heb hem toch zijn vertrouwen weer gewonnen en hem zelf ingereden. Dus of het niet slim is weet ik niet, maar het KAN wel.
En voor ik vanalles over mij heen krijg dat ik hem zelf heb ingereden; hij vertrouwde niemand anders en ik heb hulp erbij gehad. En nee, niet van een prof, maar van een vriendin.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:39

poes schreef:
Niet zo slim om een driejarige te kopen (die mogelijks al een carrière of training op de renbaan achter de rug heeft) als je met deze simpele dingetjes al geen blijf weet... neem zeker hulp aan en vraag je ouders om zeer regelmatige begeleiding! Privéles, groepsles, wat mogelijk is, maar niet te vaak alleen prutsen zolang je niet zeker bent!

Nou het is echt een heel lief paardje hoor,
de vorige eigenaar zei dat het het liefste paardje van stal was :o
En ik kocht juist een driejarige omdat je daar veel van leert,
maar ik geef ook toe ik ben zelf best wel onzeker nu ja.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:40

ikkeweer schreef:
Hij zou ook pijn van het zadel kunnen hebben, daar wel eens aan gedacht ?

Jaa daar heeft een instructrice van stal ook naar gekeken, maar daar blijkt hij geen last van te hebben ;).
Ojaa dat hij er vandoor ging was ook in een les ..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:41

Een driejarige draver kent misschien wel wat, maar zal in principe gewoon als elk ander jong paard beleerd moeten worden. Voor het paard is dit ook een hele stap en hij is waarschijnlijk ook wat overdonderd van wat hij nu moet doen.
Steeds longeren van tevoren zal misschien een keer helpen, maar daar krijgen ze wel een betere conditie van, dus of je daar iets aan hebt betwijfel ik. Wat doe je precies als je inhoudt? Vastpakken en niet loslaten zal namelijk niet werken, dat is ie gewend van het koersen. Vast-los-vast zal beter werken :j

poes

Re: ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:46

Tuurlijk kan het goed gaan. Alleen ben ik overtuigd dat je van een 12jarige met een mooie kennis van zaken nog veel meer en makkelijker leert om mee te beginnen.

TS: Onzekerheid bij een paard is nefast. Zolang je onzeker bent, heb je véél en goede begeleiding nodig.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:46

WendyBZ schreef:
Een driejarige draver kent misschien wel wat, maar zal in principe gewoon als elk ander jong paard beleerd moeten worden. Voor het paard is dit ook een hele stap en hij is waarschijnlijk ook wat overdonderd van wat hij nu moet doen.
Steeds longeren van tevoren zal misschien een keer helpen, maar daar krijgen ze wel een betere conditie van, dus of je daar iets aan hebt betwijfel ik. Wat doe je precies als je inhoudt? Vastpakken en niet loslaten zal namelijk niet werken, dat is ie gewend van het koersen. Vast-los-vast zal beter werken :j

jaa ik raakte zelf natuurlijk ook een beetje in paniek dus ik hield wel steeds vast eerlijk gezegd :o
Maar toen ik zelf ook wat rustiger was zei ik de hele tijd; hoooo.. en daar luisterde die uieindelijk wel naar :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:49

Je moet niet hooo zitten zeggen maar gewoon rijden met dat dier. Hij zoekt zekerheid, vertrouwen, balans, en die moet jij hem aangeven.

Je kunt ook gewoon 'klein' beginnen, neem eenvoudige oefeningen mee, waarvan je zeker bent dat je ze kunt, en bouw van daaruit verder.

Heb je les met hem?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:50

Citaat:
Nou het is echt een heel lief paardje hoor,
de vorige eigenaar zei dat het het liefste paardje van stal was :o
En ik kocht juist een driejarige omdat je daar veel van leert,
maar ik geef ook toe ik ben zelf best wel onzeker nu ja.

Ontopic: Ik denk dat hij je aan het uitproberen is, het blijft natuurlijk een driejarige die nog misschien nog helemaal geen raad met je weet

OFtopic: Van een driejarige leer je niet veel. Van een ouder paard leer je zelf veel meer en die kennis moet je overbrengen op een jong paard. Het is niet de bedoeling dat onervaren mensen leren van onervaren paarden maar dat onervaren paarden leren van ervaren mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:51

af en toe "ho" kan wel helpen om te voorkomen dat ie in de bak blijft poes :+ Ben het wel met je eens dat als je zo onzeker bent je beter een ouder paard had gekocht en er voor moet zorgen dat je goede begeleiding hebt, vanachter een schermpje kunnen bokkers je niet helpen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:56

pharagirlke schreef:
af en toe "ho" kan wel helpen om te voorkomen dat ie in de bak blijft poes :+ Ben het wel met je eens dat als je zo onzeker bent je beter een ouder paard had gekocht en er voor moet zorgen dat je goede begeleiding hebt, vanachter een schermpje kunnen bokkers je niet helpen.

nee ik bedoel niet dat ik onzeker ben, maar na die val was ik wel een beetje onzeker geworden..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:57

poes schreef:
Je moet niet hooo zitten zeggen maar gewoon rijden met dat dier. Hij zoekt zekerheid, vertrouwen, balans, en die moet jij hem aangeven.

Je kunt ook gewoon 'klein' beginnen, neem eenvoudige oefeningen mee, waarvan je zeker bent dat je ze kunt, en bouw van daaruit verder.

Heb je les met hem?

Tuurlijk wel, een paard moet toch ook naar je stem leren luisteren?
Ik zei heel rustig hooo hoomaar. en daar werd hij ook rustig van ;).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:58

Longeren van te voren, iemand met ervaring erop laten rijden en jij hem uitstappen.
Eerst maar is je vertrouwen terug winnen.

Wanneer je dat terug hebt en aan de slag met hem gaat goede instructie zoeken.
Nog niet teveel op hem rijden, vind hem namelijk wel wat jong. 3 jaar = 3 dagen,30 minuten rijden, 4 jaar = 4 dagen, 40 minuten rijden etc.
Doe dan bijvoorbeeld 2x in de week een half uur priveles en 1 keer in de week een half uur zelf.

Wat Wendy zegt is waar! Bij dravers werkt het allemaal veel anders.
Ik ging regelmatig met me opa mee de dravers op het strand uitrijden op een 2 persoons sulky.
Totdat ik er een keer alleen ben opgestapt |(! Nooit meer voor mij, tot mijn opa zijn spijt...

Ik voel me veiliger als ik op een paard zit en pak ook af en toe een draver bij mijn opa om erop te rijden.
Niet aan de teugels trekken, op je zit terug rijden en leer het paard de commando's stap, ho, draf... Kan goed van pas komen als je erop zit.
En zo kan je dmv de commando's de hulp bij het commando aan je paard leren.

Succes

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:59

Veel les nemen.
En misschien kan je hm beter eerst aan jou laten wennen?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:00

Alves schreef:
Longeren van te voren, iemand met ervaring erop laten rijden en jij hem uitstappen.
Eerst maar is je vertrouwen terug winnen.

Wanneer je dat terug hebt en aan de slag met hem gaat goede instructie zoeken.
Nog niet teveel op hem rijden, vind hem namelijk wel wat jong. 3 jaar = 3 dagen,30 minuten rijden, 4 jaar = 4 dagen, 40 minuten rijden etc.
Doe dan bijvoorbeeld 2x in de week een half uur priveles en 1 keer in de week een half uur zelf.

Wat Wendy zegt is waar! Bij dravers werkt het allemaal veel anders.
Ik ging regelmatig met me opa mee de dravers op het strand uitrijden op een 2 persoons sulky.
Totdat ik er een keer alleen ben opgestapt |(! Nooit meer voor mij, tot mijn opa zijn spijt...

Ik voel me veiliger als ik op een paard zit en pak ook af en toe een draver bij mijn opa om erop te rijden.
Niet aan de teugels trekken, op je zit terug rijden en leer het paard de commando's stap, ho, draf... Kan goed van pas komen als je erop zit.
En zo kan je dmv de commando's de hulp bij het commando aan je paard leren.

Succes

Bedankt, hij reageert idd goed op ho stap en draf ;).

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:02

Zoals de rest al zegt, hij is je gewoon aan het uiproberen, dat doen de braafste paarden. Het is belangrijk dat je goed optreedt anders kun je het voor de rest van de tijd wel vergeten.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:02

De bovenstaande posten geven al veel goede tips, maar misschien is het dier gewoon nog wat onwennig omdat hij op een nieuw plekje staat.
Wie weet begrijpen jullie elkaar ook niet goed, probeer les te nemen en ga hier niet mee door, voor je het weet wordt het gewoonte!
Sluit uit of het paard pijn heeft op welke manier dan ook!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:04

Als ik het zo hoor kan het ook goed zijn dat je paard er van is geschrokken dat jij er af viel. Omdat hij nog zo lang door rende toen je er al af lag. Denk dat het heel verstandig is als je je vriendin laat rijden zodat zij hem weer vertrouwen kan geven. Dan bouw je het langzaam op door zelf nadat zij heeft gereden er weer even op te gaan etc.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:06

deniece schreef:
Als ik het zo hoor kan het ook goed zijn dat je paard er van is geschrokken dat jij er af viel. Omdat hij nog zo lang door rende toen je er al af lag. Denk dat het heel verstandig is als je je vriendin laat rijden zodat zij hem weer vertrouwen kan geven. Dan bouw je het langzaam op door zelf nadat zij heeft gereden er weer even op te gaan etc.

oke bedankt, dat ga ik zeker doen !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:42

Als eens bedacht die gewoon plat gespoten is geweest? Heb je laten keuren? Heb je een bloedmonster? heb je GOED PASSEND tuig? Was dit paardje uberhaupt wel beleerd? Erop zitten en hard gaan is iets anders dan erop kunnen rijden.......

lovecorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:43

misshien heeft hij pijn?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:56

Als ik dit verhaal zo lees dan denk ik; bekijk eerst zijn voer eens.
Je zegt dat het de eerste week nog heel goed ging... en dat hij toen ineens ging 'racen'.
Een week is ongeveer wat hij nodig heeft om zijn gedrag aan nieuw voer aan te passen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat er op pensionstallen en maneges relatief veel voer wordt gegeven omdat paarden er veel moeten lopen. Handelaren etc geven vaak juist wat minder omdat dat economischer is en omdat paarden daar rustiger van worden en dus makkelijker met het proefrijden.
Als hij bij de vorige eigenaar een kilo krachtvoer per dag kreeg en nu twee kilo (ik noem maar wat) dan snap ik wel waarom dat beest nu gek wordt, vooral als hij er gevoelig voor is.

Ik had zoiets met mijn vorige pony, hij was al wel druk maar bij de eerste stal waar ik hem stalde kreeg hij 2 kilo prestatiebrok (een sobere pony van 1,50) die kon na drie weken niets anders dan door de wei galopperen. Het heeft wel even geduurd voordat ik door had waar het door kwam...

Als je rustig aan wilt doen met je paard heeft 'ie niet meer nodig dan ruwvoer en een summerfit koek per dag, als jullie samen sterker worden kun je dat gaan opvoeren maar vaak hoeft dat niet. Een kennis van me die op haar volbloeds ZZ rijdt geeft ze onbeperkt ruwvoer en een handje krachtvoer per dag.