sperriem eraf, paard reageert anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

sperriem eraf, paard reageert anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 14:14

Ik weet niet zeker of mijn probleem hier past, maar aangezien ik het in de praktijk heb opgemerkt, denk ik dat het hier hoort.

Verhaal vooraf, gister heb ik een filmpje gezien over het bit in de paardenmond.
Over dat het paard zijn mond open doet om de pijn te ontlopen, mensen vinden dat lelijk dus gebruiken dan een sperriem.

Vandaag met rijden heb ik dus de sperriem eraf gehaald om te kijken of mijn pony haar mond open zal doen.
Dit was echter niet het geval maar heb wel wat anders opgemerkt, ze liep erg lekker en zocht zelf de aanleuning, soms wat opgekropt/achter de teugel maar volgde mijn hand perfect. Normaal is ze links erg sterk en vandaag absoluut niet.
Normaal als ze in de aanleuning loopt gaat ze na een tijdje hangen en heb ik een hoop gewicht in mijn handen, vandaag had ik echter helemaal niks in mijn handen, gewoon een fijn mond contact.
Ook bleef ze goed bij me na een schrik moment, en normaal heb ik daarna mijn handen vol aan der omdat de aandacht dan helemaal weg is.

Wel heb ik 2 keer gemerkt dat ze der mondhoeken zegmaar ging likken ( tong deruit, gedraait, dan langs het bit aan de buitenkant en dan weer derin )

Nu vraag ik mij dus af, ligt dit echt aan de sperriem ? Ik heb de sperriem nooit strak zitten, wel derom heen maar ze zou der mond gewoon wat open kunnen doen.

Liesje89

Re: sperriem deraf, paard reageert anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:17

Het kan aan de sperriem liggen inderdaad. Als haar bit bijvoorbeeld eigenlijk te dik is voor haar mond, kan het zijn dat ze het beter aan wil nemen zonder sperriem. Al blijft het bit ongeschikt voor haar ;) Dat wil nog niet zeggen dat dit de reden is, maar zoiets zou het kunnen zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:22

+:)+ Het is toch ook maar eerlijk dat je je paard de kans geeft om eventuele ruiterfouten te ontwijken door even de mond open te doen, niet? Dat die mogelijkheid er nu is, weet zij ook. Natuurlijk vind een paard minder dwang aangenamer, en gaat ze beter meewerken.

Youknowme

Re: sperriem eraf, paard reageert anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 14:25

Het liefst wil ik ook bitloos gaan rijden, alleen ben ik nog bezig met een goed hoofdstel te zoeken. Dus wou ik het op deze manier bekijken hoe zij eigenlijk het bit vind.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:32

LizzyLover schreef:
Het liefst wil ik ook bitloos gaan rijden, alleen ben ik nog bezig met een goed hoofdstel te zoeken. Dus wou ik het op deze manier bekijken hoe zij eigenlijk het bit vind.

Dat is een leuke zoektocht.. gewoon rustig experimenteren en zoeken naar wat werkt als communicatie, en wat niet. Succes ermee hoor!

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:23

echt goed dat je bitloos wil gaan rijden wil ik later ook lijkt me echt fijn

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:37

Ik reed eerst ook met sperriem. Op aanraden van een instructrice sperriem eraf gehaald. Mijn paard leek wel een ander paard, licht in de hand, fijn na te rijden, echt een genot voor de ruiter dus! Sindsdien heb ik ook niet meer met sperriem gereden, ja op concours, losrijden zonder en dan 5min voor de proef sperriem heeeel losjes eraan en direct na concours er weer af. Vond het bij mijn paard ook echt een verbetering.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:40

Ik rijd bitloos omdat het rijden met bit gewoon niet fijn was.
Hij stond niet stil met opstijgen, liep dwars door het bit heen, wilde niet halt houden.
Toen ben ik bitloos gaan rijden en al deze vervelende dingen hielden gelijk op.
Ik rij bijna alleen maar buitenritten, ook in volle galop en hij reageert perfect en loopt heerlijk ontspannen.

Een aanrader !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:42

Mijn sperriemen zaten altijd los, dus ik heb nu een hoofdsten zonder sperriem.
Ik voelde met rijden totaal geen verschil. Sowieso ook niet wanneer ik mijn neusriem er helemaal af laat of bitloos. (mijn ruin had een keer 8 krammen in zijn hoofd waardoor we even zo reden)
Wel voel je beter wanneer je paard verzet toont. Meestal komt alles wat je aan de voorkant voelt (medische gebreken uitgesloten) door iets wat er aan de achterkant fout gaat.
Bv te weinig voorwaartse drang of simpel niet goed van achter naar voor gereden.

Kijk het nog even aan, wellicht is het gewoon even wennen voor je paard. Blijft ze met haar mond bezig...
zou ik haar eerst even na laten kijken; tandarts e.d. maar ook bv een niet goed passend bit.
Is dat allemaal goed moet je even het probleem in het rijtechnische vlak gaan zoeken... dan kan het nl een vorm van verzet zijn :j

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:46

Bandida schreef:
+:)+ Het is toch ook maar eerlijk dat je je paard de kans geeft om eventuele ruiterfouten te ontwijken door even de mond open te doen, niet? Dat die mogelijkheid er nu is, weet zij ook. Natuurlijk vind een paard minder dwang aangenamer, en gaat ze beter meewerken.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Met al dat aansnoeren moet je alleen maar perfect kunnen rijden. Ik heb het er ook al een tijd af, en dan voel ik mij toch minder schuldig wanneer ik perongeluk een keer hard doorkom met mij hand. Paard vind het ook ideaal!! :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:51

c_alsemgeest schreef:
Mijn sperriemen zaten altijd los, dus ik heb nu een hoofdsten zonder sperriem.
Ik voelde met rijden totaal geen verschil. Sowieso ook niet wanneer ik mijn neusriem er helemaal af laat of bitloos. (mijn ruin had een keer 8 krammen in zijn hoofd waardoor we even zo reden)
Wel voel je beter wanneer je paard verzet toont. Meestal komt alles wat je aan de voorkant voelt (medische gebreken uitgesloten) door iets wat er aan de achterkant fout gaat.
Bv te weinig voorwaartse drang of simpel niet goed van achter naar voor gereden.

Kijk het nog even aan, wellicht is het gewoon even wennen voor je paard. Blijft ze met haar mond bezig...
zou ik haar eerst even na laten kijken; tandarts e.d. maar ook bv een niet goed passend bit.
Is dat allemaal goed moet je even het probleem in het rijtechnische vlak gaan zoeken... dan kan het nl een vorm van verzet zijn :j

Ze is niet zo zeer met haar mond bezig, maar het viel me op dat ze 2 keer der tong deruit deed.
Verder reageert ze op dit bit goed, ik heb er verschillende bitten in gehad en op deze reageert ze het beste.
Ik vind het alleen zo raar dat ze opeens zo fijn te rijden was, daarom vroeg ik mij af of dat nou echt met de sperriem te maken had

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:51

Ik rijd nu ook sperriemloos, maar om een heel andere reden:
Mij te veel gedoe zo'n tweede riempje en ik vind het mooier zonder ook.

Daarnaast is het een hele goede test om te kijken of je niet teveel in de mond zit met je hand. Maar mijn paardje reageert eigenlijk hetzelfde met en zonder riempje....

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:20

ik heb ookj geen sperriem erom, meer omdat die erbij mij altijd afvalt en ik hem dan kwijt ben :')
ik vind daarnaast dat het inderdaad nog eens mooier en fijner is voor het paard zonder.
en als jij eerlijk met je paard omgaat dan weerspiegelt je paard dat dus gaat hij ook eerlijk met jou om :))

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:25

Ik rij nu ook zonder sperriem.
Paard is veel beter te sturen zo.
Rij ik met sperriem, gaat ie schuimen, dan gaat ie met z'n tong zitten klieren om dat schuim op te likken, omdat ie er eingelijk niet goed bij kan.
Nu, zonder, is het 1x tong erlangs en het schuim is weg, paard is dus minder aan het klieren met de tong, en ook nog es veel losser geworden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:31

Ik gebruik een sperriem alleen omdat het bit dan mooier en rustiger op zijn plek blijft liggen. Ik snoer hem nooit aan en - hoewel mijn paard genoeg ruimte hiervoor heeft - doet hij zijn mond niet open omdat ik met zachte, stille hand rij. Ook hierbij geldt: het is maar net hoe je ermee omgaat.

TS: als je zeker wilt weten of het aan je sperriem ligt zou je meerdere keren afwisselend met en zonder sperriem moeten rijden. Het kan namelijk ook toeval zijn of ergens anders aan gelegen hebben. Pas na meerdere keren kan je een echte conclusie trekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:32

Waar ik bij het verhaal van TS aan denk is stiekem iets minder positief.
De sperriem zorgt nl. ook dat het bit stiller in de mond ligt als het een licht en beweeglijk bit is, een te groot of niet goed liggend bit, het paard onrustig in de aanleuning en/of de ruiter beweeglijk in de handen.

Het gegeven dat het paard dat normaal naar de hand toetrekt (en zelfs duwt) nu zelfs wat achter de teugel kroop en aan de mondhoeken begon te likken, klinkt voor mij eerder alsof het bit juist niet zo erg lekker heeft gelegen, te beweeglijk in de mondhoeken?

Misschien toch eens kijken waarmee je dat zou kunnen verklaren.

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:35

Bij de vereniging bitloos rijden kun je 3 weken lang een bitloos hoofdstel uitproberen, volgens mij kun je er zelfs 3 lenen.
wij hebben dat ook gedaan en zijn ontzettend tevreden en rijden nu ook altijd bitloos.
Ons paard gooide vaak zijn tong naar buiten en sinds we bitloos rijden hebben we zijn tong niet meer gezien, de aanleuning is keurig en hij is ook heel fijn te rijden
Ik kan je het aanraden!!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:26

Urielle schreef:
Waar ik bij het verhaal van TS aan denk is stiekem iets minder positief.
De sperriem zorgt nl. ook dat het bit stiller in de mond ligt als het een licht en beweeglijk bit is, een te groot of niet goed liggend bit, het paard onrustig in de aanleuning en/of de ruiter beweeglijk in de handen.

Het gegeven dat het paard dat normaal naar de hand toetrekt (en zelfs duwt) nu zelfs wat achter de teugel kroop en aan de mondhoeken begon te likken, klinkt voor mij eerder alsof het bit juist niet zo erg lekker heeft gelegen, te beweeglijk in de mondhoeken?

Misschien toch eens kijken waarmee je dat zou kunnen verklaren.

Normaal is ze best wel sterk, vooral links, als ik links loslaat gaat ze met haar hoofd naar rechts, dat ik ook een beetje mijn probleem want zij trekt en ik ga terug trekken, hier word wel aan gewerkt.
Maar vandaag was ze dus absoluut niet sterk en zelfs links niet, ik kon die loslaten en ze bleef gewoon 'recht' .

Het bit is iets aan de grote kant maar een maatje kleiner is weer te klein, ook schuimt ze met een sperriem best veel en vandaag amper. Ik heb er nu een dubbelgebroken watertrensje inhangen van normale maat, niet dik niet dun. Hiervoor hing er een best dikke enkelgebroken bus trens in daar reageerde ze absoluut niet goed op. Daarna een dunnere ingedaan en daar liet ze ook duidelijk merken dat ze dat niet prettig vond ( mocht me teugels niet opmaat nemen en ging erg trekken ) Bij dit bit doet ze dat niet, maar gaat wel 'hangen' als ze in de aanleuning komt, en moe is.
Vandaag waren mijn hander ook stiller omdat ze niet trok, anders gaan mijn handen mee zegmaar en kan ik mijn handen niet ontspannen.

Als ze achter de teugel kroop en ik mijn handen naar voren deed volgde ze dat erg goed, dus ze bleef daar niet lopen.
Ik zul eens kijken wanneer de tandarts weer komt, dan kan ik dat ook nog even voor de zekerheid laten nakijken.

@ elvirah Heb je een site voor me ?

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:32

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:32

Dankjewel

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:52

ik hoop dat je er wat aan hebt!
wij hebben zelf het hoofdstel van Emiel Voest.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:43

Helaas wilt mijn computer de handleiding niet openen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:49

Als ik lees dat je paard een paar keer de tong eruit doet en ook heel licht werd denk ik dat hij stiekum toch zijn tong over het bit heeft gedaan.Bij sommige paarden kun je dan toch nog goed sturen en op lengte rijden.
Ik geloof namelijk niet dat een paard anders ineens zo licht wordt.Of je moet de sperriem altijd heel strak hebben gedaan.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:53

Ik rij sinds kort ook (tijdelijk) zonder sperriem, omdat dat lusje stuk is gegaan en ik nog te lui ben geweest om het te laten maken :o

Persoonlijk merk ik geen verschil tussen wel/geen sperriem. Behalve wanneer ik zelf echt te streng in m'n hand ben (bij noodstop bijvoorbeeld), dan reageert ze wat heftiger.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:57

Maar het feit dat je een sperriem om hebt met rijden wil toch niet zeggen dat dit dwang uitoefent? Ik rijd ook met sperriem, maar op een los gaatje en gebruik de sperriem zeker niet om haar mond dicht te snoeren.