paard loopt constant in de stelling (in draf)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mausjeh

paard loopt constant in de stelling (in draf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:52

ik rijd op een vier en half jarige fries die erg werkwillig is
het probleem waar ik tegen aan loop is dat ze op de hoefslag in de stelling loopt.
zowel rechtsom als linksom. in stap en gallop doet ze het niet! Dit punt kreeg ik ook
als commentaar bij mn onderlinge wedstrijd. leuk paard, maar meer werken aan de stelling dat die
eruit gaat en paard meer recht gaat lopen. Hoe kan ik hier aan werken?! Hebben jullie nuttige tips?
alvast bedankt voor het lezen :D

HelgaV

Re: paard loopt constant in de stelling (in draf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:57

Het beste kun je hulp vragen van iemand die vanaf de grond mee kan kijken.
Je kunt hier zelf aan werken door de stelling naar de andere kant te vragen. Verplaats het probleem naar de andere kant om daarna een tussenweg te vinden.
Je kunt hier het beste aan werken op de binnenhoefslag of op de volte. Loopt het paard op de grote volte ook weg over het buitenschouder?

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:03

idd ik ben al bezig met voltes rijden om het wat op te vangen. en pak ook regelmatig de 2e hoefslag om zo maar te zeggen.
ze loopt soms op de volte ook weg over het buitenschouder.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:04

Doet ze dit op allebei de handen?
Zoja: Ik denk dan toch dat je binnenhand onbewust teveel doorkomt, misschien in combinatie met te weinig aanleuning met de buitenteugel. Hoe reageert ze als je je binnenhand helemaal toestaat?

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:23

ze doet het op de linkerhand erger dan op de rechterhand.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:25

Ik zou in de contrastelling gaan rijden en van daaruit weer rechtrichten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:30

TS, hoe loopt het paard met de achterbenen? Netjes op de hoefslag? Vreemd dat het paard het zowel links- als rechtsom doet (ene kant wel minder), meestal doen jonge paarden dit maar aan 1 kant.
Je moet gaan rechtrichten, en zeker (nog) niet contrastelling gaan rijden, eerst rechtrichten. Als de AH van het paard namelijk iets naar binnenkomt, en je gaat contrastelling rijden, dan krijgt je paard een S-bocht. Rugproblemen kunnen dan snel ontstaan met alle gevolgen vandien.
Hou je buitenteugel er goed bij en druk eventueel de buitenschouder iets naar binnen als de achterhand teveel naar binnen komt. Let er zelf op dat je je binnenhand blijft ontspannen.

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:40

achterbenen houd ze netjes op de hoefslag! linksom is gewoon erger dan rechtsom! ik ben nu steeds kleine stukjes aan het oefenen omdat ik merk dat het wel veel van haar vraagt! nu je zo zegt binnenhand ontspannen... daar heb ik wel moeite mee. ze is erg voorwaarts waardoor ik wel spanning op mn handen heb/krijg waardoor paard ook gespannen word. maar ik zal proberen mn handen meer te ontspannen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:51

Longeer je paardje eerst voordat je gaat rijden, het hele voorwaarste is er dan af en je kan je binnenhand dan makkelijker ontspannen.

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:31

je kan proberen het paad lekker los te maken door hem zowel linksom als echtsom lekker los is.. dan kan je er goed voor zorgen dat het paard op twee teugels gaat lopen en recht word

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:15

ik zou af en toe een keer een buitenstelling pakken ook gewoon in je figuren, dan luistert ze toch naar jou en als jij afwisselende dingen doet op die lange zijde is haar aandacht er misschien meer dus gaat ze niet zomaar wat doen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:16

wat doet je instructeur hieraan?

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:05

gaat het al beter?

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:01

ik heb vandaag weer les (nu al het sneeuw weer weg is! :D ) Dus zal er hard mee aan de slag en mn instructrice om tips vragen om zo verder te kunnen!

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:59

het ging erg goed! Het eerste waar ik aan moest werken dat ik mijn hand(en) stiller moest houden. Ook veel op de volte rijden. met mn binnenhand kleine kneepjes geven en mn buitenhand stil houden. Ook moest ik mn eigen gewicht beter verdelen bijv. op de linkerhand meer mn gewicht verdelen naar links, en goed het been eraan, en het heeft geholpen. er zaten zeer nette stukjes tussen! ze liep een stuk rechter! Het ligt dus aan mij de ruiter :(:) maar we gaan er aan werken!
:D dus i'm happy :D enne de kleine stukje die ze goed deed goed belonen natuurlijk! :+ iedereen bedankt voor het meedenken! :Y)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:02

Ik kan me totaal niet vinden in wat je instructeur je heeft laten doen met dit probleem, maar het werkte? Je zegt trouwens wel de hele tijd stelling, maar ik neem aan dat je binnenstelling bedoelt en geen buitenstelling? Oftewel, ze kijkt teveel naar binnen en niet teveel naar buiten?
Succes met het verder oplossen van het probleem!

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:32

Ik zou vooral veel rechte lijnen rijden, i.p.v. veel voltes aangezien je op voltes constant stelling hebt en dat nu juist je probleem is. Natuurlijk wel zorgen dat je paard lekker los is aan beide kanten voordat je hiermee aan de slag gaat, maar ik zou zeggen veel rechte lijnen rijden en dan op 2 teugels en tussen 2 benen recht proberen te houden. Je schreef zelf ook al dat je veel 2e hoefslag rijdt, ook dat is een erg goede omdat je paard dan niet aan de bakrand kan kleven.

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:08

mausjeh schreef:
ik rijd op een vier en half jarige fries die erg werkwillig is
het probleem waar ik tegen aan loop is dat ze op de hoefslag in de stelling loopt.
zowel rechtsom als linksom. in stap en gallop doet ze het niet! Dit punt kreeg ik ook
als commentaar bij mn onderlinge wedstrijd. leuk paard, maar meer werken aan de stelling dat die
eruit gaat en paard meer recht gaat lopen. Hoe kan ik hier aan werken?! Hebben jullie nuttige tips?
alvast bedankt voor het lezen :D

Contra stelling.. dus het paard naar buiten laten kijken.. en na een tijdje proberen recht te stellen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:11

inderdaad met contrastelling,
en dan mischien om een volte gan rijden met contrastelling,
dat kan best wel goed helpen alleen meoilijke oefening.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:36

Ik denk persoonlijk dat voltes rijden in contrastelling nog een beetje te vroeg is, als het paard namelijk ook uitzwaait van achter, wordt hij in een S gebogen, wat dus niet de bedoeling is. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld op de lange zijde het paard korte stukken iets naar buiten te stellen en zorgen dat de druk op beide teugels gelijk blijft. succes