paard kan niet springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

paard kan niet springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:10

Hoi bokkers,

Ik heb een 9 jarige flemmingh merrie en naast de dressuur wou ik af en toe een springlesje pakken.
Balkjes draven gaat heel goed maar zodra er een kruisje staat tilt ze of haar benen gewoon niet op en loopt erdoorheen of ze springt met vier benen. Als de sprong wat hoger wordt springt ze er wel netjes overheen. Is dit een kwestie van training en techniek krijgen of kan dit paard gewoon niet springen? :P
Ze vindt het trouwens wel leuk, dat merk ik aan haar.

em_papillon

Re: paard kan niet springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:12

Ieder paard kan springen :) inderdaad kwestie van training en techniek. Wat helpt is om het paard vrij te laten springen , dus er niet op zitten. Zo leren ze beter hun sprong in te schatten en na veel oefenen lukt het vast ook op kleine sprongetjes ;)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:13

ja dat vrij springen heb ik ook een keer gedaan toen sprong ze er super overdreven met 4 benen overheen. en dan na een paar keer laat ze haar benen weer hangen zovan' nu is het leuke eraf nu doe ik niets meer' haha

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:15

inderdaad een kwestie van training. Op mijn vorige manege deden we een keer een sprongetje en het paardje waar ik op zat snapte dat ook niet helemaal en ging er dwars doorheen. Paar keer achter een ander aan gesprongen en met mijn instructrice ernaast die mee sprong en toen had hij het wel door.
Inderdaad veel oefening en vrij laten springen. dan kom het wel goed.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:16

bedankt voor de tips! ik vind het ook altijd zo eng als ze haar benen stoot, doe wel goede peesbeschermers aan maar toch.. al kan een paard wel wat hebben denk ik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:38

Die van mij heeft er ook geen talent voor hoor.
Gelukkig vind ik het zelf ook niet leuk want anders zou ik bij een springles de reservebalken mee moeten nemen. Ik doe het dus ook gewoon niet meer. Ik hou zijn benen liever heel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:25

Misschien opblaashindernissen nemen? :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:09

Mijne heeft dat ook een beetje (wel vol springbloed). Als de sprong laag is, vind hij er niets aan en vind hij het het niet waard om zijn benen op te tillen :+ Zodra het wat hoger wordt gaat hij zijn best doen.

misschien ook een leuk ideetje om een bijvoorbeeld een deken over de balk heen te leggen bij een laag sprongetje. Of een 'waterbak' te maken met een zeil en water.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:11

oefenen met hele lange balkje ;)
als ze met vrij springen met 4 benen in de lucht springt gaat ze dat na verloopt van tijd irritand vinden en gaat ze een andere techniek uit proberen ;)
laat anders een ander paard ook springen die wel een juiste Techniek heeft en misschien steekt ze er iets van op :)
Laatst bijgewerkt door kim18a op 15-01-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:11

Ik denk ook dat het goed is wat Noekje zegt. Om als je paard er niet heel bang van wordt bij het vrijspringen een zeiltje of deken neer te leggen, vaak gaan ze dan even iets beter opletten.

Wel voorzichtig en laag beginnen natuurlijk.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:27

het paard bij ons op de manege doed dat ook hij vind het gewoon te laag en gaat sukkelen:)

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:15

nou ik heb een fjord die rende eerst ook altijd door de sprong heen toen moest ik hem wat door laten lopen dat sprong hij wel gewoon

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:19

als ze met 4 benen tegelijk gaat gaat ze dan ook heel hard racen om er als een hertje overheen te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:20

Mijn paard vind het als het laag is niet boeiend, dan gaat ie ook niet zijn best doen.
Wat helpt bij mijn paard, is om een 'stijle kruis' neer te zetten. Dus de lepels heel hoog doen, ongeveer op 1.40 mtr, dan heb je een kruisje van 70 cm, maar moet je paard toch zijn best doen.

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:28

je kan beter inderdaad eerst een kruisje doen.. mis dat het dan wle lukt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:39

Een aantal keren los laten springen, wellicht zit je zelf ook nog niet 100% mee met de beweging, en word paard daardoor ook gehinderd.

Eens per week aan de longe , of los eens wat laten springen, zodat paard zelf de techniek onder de knie krijgt.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:08

ik denk dat je gewoon veel moet oefenen ;)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:23

hey bokkers,

ik heb 1x los laten springen, ging erg goed. daarna springlesje gehad en ze sprong een parcour van 4 hindernissen en nog een dubbel zonder iets eraf te gooien! ben helemaal trots. het kwartje is gevallen denk ik, ze vindt het heel erg leuk nu

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:57

Da's dan mooi zo :) Ik hoop dat 'Ie het zo goed blijft doen!

Eef23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:19

Fijn dat ie het nu zo oppakt :j
Wat je nog zou kunnen doen, om z'n alertheid en reflexen te verbeteren is voorzichtig met een rijtje in-uitjes te beginnen. (laag!)
Zo moet ze op blijven letten en werk jij ondertussen aan je balans en houding. Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:08

Ik heb een paard wat ik niet meer laat springen onder het zadel maar ook niet meer los. Die van mij loopt dus gewoon door en tilt der voeten niet eens op. Resultaat is dat heel der benen open liggen. Maakt niet uit of ze los loopt of als ik erop zit ze doet het gewoon niet.

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:22

Ieder paard kan springen, de een wat makkelijk dan de ander.
ik zou gewoon veel oefenen en trainen. Wedden dat het gaat lukken?

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:43

Die van mij is er ook een keer dwars doorheen gelopen, daarna nooit meer want dat deed natuurlijk pijn! het hielp ook om vlak voor de hindernis even een kein tikje te geven en roepen JA! dan letten ze beter op en weten ze dat er wat gaat gebeuren. bij mijn paard werkt dat..